chiptuning

Geleverd vanaf 2003
CeeBee
5th Gear member

Roel rules, punt uit. :D
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marinus schreef:T4 en 2T hebben dezelfde bak, dezelfde aandrijfassen, hetzelfde onderstel, etc, etc.

Dus de 2T kun je niet chippen? Ik heb dezelfde bak als jij en ik heb ongechipt al 40 pk meer
Is het niet zo dat de boring van een T4 kleiner is als van een 2.0T? (anders gezegt, dat de wanden dikker zijn) zou dat een levensduur technische reden kunnen hebben? of is dat voor grap gedaan?
Marinus
4th Gear member

bart simpson schreef:
Marinus schreef:T4 en 2T hebben dezelfde bak, dezelfde aandrijfassen, hetzelfde onderstel, etc, etc.

Dus de 2T kun je niet chippen? Ik heb dezelfde bak als jij en ik heb ongechipt al 40 pk meer
Is het niet zo dat de boring van een T4 kleiner is als van een 2.0T? (anders gezegt, dat de wanden dikker zijn) zou dat een levensduur technische reden kunnen hebben? of is dat voor grap gedaan?
De boring van een 1.9 T4 is anders dan een 2.0 T4. Zelfde geld voor de 1.9T en 2.0T De boring verklaard het verschil in cylinderinhoudt.

Krukas en alles is hetzelfde. Dus nee, wat je nu weer beweerd is inderdaad niet waar.

Maar daar had ik het niet over. De BAK is hetzelfde. Wel goed lezen voor je reageert. Ik heb het over de versnellingsbak.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marinus schreef:
bart simpson schreef:

De boring van een 1.9 T4 is anders dan een 2.0 T4. Zelfde geld voor de 1.9T en 2.0T De boring verklaard het verschil in cylinderinhoudt.

Krukas en alles is hetzelfde. Dus nee, wat je nu weer beweerd is inderdaad niet waar.

Maar daar had ik het niet over. De BAK is hetzelfde. Wel goed lezen voor je reageert. Ik heb het over de versnellingsbak.

In 1997/1998 was de T4 anders qua boring als een 2.0T om reden van grotere stevigheid ivm de hogere turbodruk, de T5 was ook altijd kleiner qua inhoud (2.3) als een 2.4lpt.
Mocht je deze stelling willen bestrijden ga daarover dan vooral de discussie aan met de technische staf van Volvo.
Bij de fase II kwam er een 2.0 T4 naast de 2.0T, de krukas en de rest weet ik niet, de bak is idd die van de 70 serie, dat is correct.
Marinus
4th Gear member

Een 1.9 T4 is 1855 cc uit 97/98, een 2.0T is 1955 cc, dat heeft niks met stevigheid te maken, dat heeft met cc's te maken. Wat je zegt is gewoon niet waar.

De latere 2.0T4 is 1955 cc. Net als de 2.0T.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marinus schreef:Een 1.9 T4 is 1855 cc uit 97/98, een 2.0T is 1955 cc, dat heeft niks met stevigheid te maken, dat heeft met cc's te maken. Wat je zegt is gewoon niet waar.

De latere 2.0T4 is 1955 cc. Net als de 2.0T.
Het verschil in dikte van zuigerwanden bij de eerste modellen had alles met de stevigheid te maken, maar wat ik je eerder schreef ga die discussie eens met de bouwers van de motor aan en niet met mij, ik vermoed dat zij er net iets meer vanaf weten als jij (en ik)
De boring was bij alle fpt motoren altijd 2mm kleiner (81mm) als bij de lpt modellen (83mm) om die redenen.
Marinus
4th Gear member

De boring heeft nogmaals niks te maken met de dikte van de cylinderwanden, maar met cc's.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Marinus schreef:De boring heeft nogmaals niks te maken met de dikte van de cylinderwanden, maar met cc's.
Waarin denk je trouwens dat geboord wordt?
Niet erg hoor dat je het niet snapt, maar ik stop er mee.
Sterkte verder!
exhonda
3rd Gear member

Motor T4 van BJ 97 tot 2000 =1855 cc, boring/slag 81.0/90.0 mm
Motorcode B4194T en van BJ 99 tot 2000 motorcode B4194T2

De MotorT4 vanaf 7/2000 tot 2004 =1948cc, boring /slag 83.0/90.0 mm Motorcode B4204T5
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Boring (oftewel de breedte van de cylinders) wordt nog wel eens aangepast om het blok steviger te maken. De 5cylinderblokken die in de 850 hangen hebben ongeblazen 2,5 liter inhoud (er zijn schaarse 2.5 turbo's maar die werken op lage druk). De T-5, T-5R en R modellen hebben allen een kleinere boring om het blok te beschermen tegen torderen.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Taeke
1st Gear member

Schopje.

Zijn er inmiddels al erveringsdeskundigen met het tunen van hun 1.6D of 2.0D?
Ik ga misschien een S40 leasen en de dealer bood me een al een Rica-chip aan die de 1.6d naar 140 pk tilt. Klinkt leuk, maar dan heb je dus wel een dieseltje met een specefiek vermogen van ca. 90 pk per liter en dat is zeg maar BMW 535d niveau. Blijft dat nog wel heel? De dealer zegt dat de garantie behouden blijft.
vOlOv
3rd Gear member

Taeke schreef:...De dealer zegt dat de garantie behouden blijft.
Kan het hele verhaal volgen en heb dit destijds ook besproken/overwogen bij mijn 2.0D (dan naar 180 bhp).

Alleen die laatste opmerking (quote boven) klonk bij mij destijds in de showroom toch heel anders :?
C70 2.0D Tourer - Ember Black Pearl
S40 2.0D Momentum - Flint Grey

Afbeelding
geurtje
Starter

Ik heb ervaring met een 2.0D. Deze heeft wat extra vermogen gekregen van de firma Chipmeister te Leusden.
Hij heeft nu 163 PK / 385 NM en rijdt werkelijk subliem.
Kan het iedereen, op eigen risico, aanbevelen.
Ook kun je daar evt. een verzekering tegen motorschade afsluiten.
danielk
2nd Gear member

Ik heb nu bijna een jaar en 35.000 km ervaring met een door Rica getunede 2.0D (184 pk, 381 Nm op de rollenbank gemeten) en op zich blijft het wel heel. Ik heb in ieder geval nog geen enkel acuut probleem ondervonden.
Wel is er sprake van wat bijgeluiden uit de aandrijflijn. Bij fors optrekken zit er een rateltje in de koppeling en het zou me niet verbazen als dat door grotere slijtage komt. Verder wil mijn uitlaat bij wat warmer weer wel eens een flinke roetwolk produceren.

Daarentegen is het extra vermogen heel duidelijk merkbaar. In de 6e versnelling is er nog voldoende power voorhanden om een stevige inhaalactie te maken, wat met de standaard uitvoering wat minder vlot gaat. In lagere versnellingen is het helemaal feest.
Topsnelheid heb ik nog niet kunnen testen, maar gezien het relatieve gemak waarmee 210 km/uur (maximum winterbanden) op de klok werd gezet schat ik dat 225-230 haalbaar is.

Het is overigens pure kolder dat de garantie behouden blijft: Volvo zal elke garantieclaim op motor en aandrijflijn afwijzen als blijkt dat er getuned is. Wel kan je door de tuner meestal die garantieclaims laten overnemen.
Dat is dus wezenlijk anders dan bijvoorbeeld bij Audi, Seat en VW, waarbij je gewoon onder fabrieksgarantie kunt tunen.
Taeke
1st Gear member

OK, daar zal ik nog eens navraag bij doen. Bij de importeur zal ik inderdaad geen verhaal kunnen halen, de dealer beweerde dat zij in geval van problemen de originele chip terugzetten, zodat de importeur niet kan zien dat ermee geknoeid is. :D
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Taeke schreef:OK, daar zal ik nog eens navraag bij doen. Bij de importeur zal ik inderdaad geen verhaal kunnen halen, de dealer beweerde dat zij in geval van problemen de originele chip terugzetten, zodat de importeur niet kan zien dat ermee geknoeid is. :D
Laat je door die dealer nu niets wijs maken, uit de motorschade is vrij simpel op te maken of hij nu wel of niet getuned was, zo wel dan krijg je op zeker geen garantie.
Er staat deze week een buitengewoon interessant artikel over tunen van diesels met partikelfilters en motorschades bij dieselmotoren en die filters in Autozeitung van 19 april j.l.

AKTUELLES HEFT 09/ 19. April 2006
Heisses Eisen
Diesel-Chiptuning erfreut sich großer Beliebtheit. Doch bei Autos mit Diesel-Partikelfi lter kann das zu Problemen füh-ren. Filter und Turbolader halten die höheren Temperaturen oft nicht aus, und auch die Garantie löst sich in Rauch auf
...mehr dazu im aktuellen Heft - jetzt im Handel erhältlich

Men steld daar o.a. dat als een tuner een fatsoenlijk product aanbied deze ook zonder voorbehoud garandeert dat motorschade op termijn zonder bijkomende garantiekosten uitgesloten is, alle andere tuners die dit niet doen worden afgedaan als "rommelaars" de diverse motorschades en problemen worden ook middels foto's en tekst besproken, het kan qua kosten allemaal knap in de papieren lopen.
drowel
5th Gear member

Heb niet het totale forum gelezen maar 1 ding is duidelijk... men kan niet zien dat een auto is gechiptuned... het zit namelijk puur in de software... die kan zelfs nog weer aangepast worden dus... garantie zou als het goed is niet moeten vervallen... is bij XC90 D5 ook niks verkeerd gegaan.
IkeV70
5th Gear member

drowel schreef:Heb niet het totale forum gelezen maar 1 ding is duidelijk... men kan niet zien dat een auto is gechiptuned... het zit namelijk puur in de software... die kan zelfs nog weer aangepast worden dus... garantie zou als het goed is niet moeten vervallen... is bij XC90 D5 ook niks verkeerd gegaan.
Wat Bart Simpson beweert is dat bij motorschade veroorzaakt door te enthousiaste tuning er aan de schade zelf te zien is dat er tuning in het spel geweest moet zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ ikev70, dat is idd correct, en te enthousiast is het niet eens, het onoordeelkundig veranderen van parameters levert grote financiele risico's op voor de berijder van het voertuig.
Koop het blad anders gewoon eens en bekijk de foto's en lees de tekst,
het staat er allemaal tamelijk duidelijk en iedereen (de dealer in het zeer byzonder) die zou beweren dat er niet gechipped geweest is zou zich en naar zijn klant en naar zijn importeur moeten realiseren dat op zo'n moment zijn geloofwaardigheid wel heel minimaal wordt.
De bottom-line van het artikel is dan ook: Denn eins kann auch der best tuner nicht abstreiten. Mehr leistung kostet Motor-Lebenzeit.
Het kan allemaal maar weer eens gezegt zijn
mcwk
1st Gear member

Ik heb een V50 2.4 geleasd en weet dat ie bij Rica na tuning hetzelfde vermogen levert als de 2.4i dus 170pk ipv 140. Mij is verteld dat het exact dezelfde motoren zijn dus zou het volgens mij niet uitmaken. Echter auto is geleasd en wil geen gezeur met volvo lease hebben. Dus een vraag aan jullie allen..doen of niet doen???
V50 2.4i Momentum/Titanium Grey/Winter Line/Estate Line/17"; Sculptor &
V50 2.4 Edition 2 tuned by Rica/Brilliant blue/Season line/Sculptor
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”