
chiptuning
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Is het niet zo dat de boring van een T4 kleiner is als van een 2.0T? (anders gezegt, dat de wanden dikker zijn) zou dat een levensduur technische reden kunnen hebben? of is dat voor grap gedaan?Marinus schreef:T4 en 2T hebben dezelfde bak, dezelfde aandrijfassen, hetzelfde onderstel, etc, etc.
Dus de 2T kun je niet chippen? Ik heb dezelfde bak als jij en ik heb ongechipt al 40 pk meer
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
De boring van een 1.9 T4 is anders dan een 2.0 T4. Zelfde geld voor de 1.9T en 2.0T De boring verklaard het verschil in cylinderinhoudt.bart simpson schreef:Is het niet zo dat de boring van een T4 kleiner is als van een 2.0T? (anders gezegt, dat de wanden dikker zijn) zou dat een levensduur technische reden kunnen hebben? of is dat voor grap gedaan?Marinus schreef:T4 en 2T hebben dezelfde bak, dezelfde aandrijfassen, hetzelfde onderstel, etc, etc.
Dus de 2T kun je niet chippen? Ik heb dezelfde bak als jij en ik heb ongechipt al 40 pk meer
Krukas en alles is hetzelfde. Dus nee, wat je nu weer beweerd is inderdaad niet waar.
Maar daar had ik het niet over. De BAK is hetzelfde. Wel goed lezen voor je reageert. Ik heb het over de versnellingsbak.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Marinus schreef:De boring van een 1.9 T4 is anders dan een 2.0 T4. Zelfde geld voor de 1.9T en 2.0T De boring verklaard het verschil in cylinderinhoudt.bart simpson schreef:Is het niet zo dat de boring van een T4 kleiner is als van een 2.0T? (anders gezegt, dat de wanden dikker zijn) zou dat een levensduur technische reden kunnen hebben? of is dat voor grap gedaan?Marinus schreef:T4 en 2T hebben dezelfde bak, dezelfde aandrijfassen, hetzelfde onderstel, etc, etc.
Dus de 2T kun je niet chippen? Ik heb dezelfde bak als jij en ik heb ongechipt al 40 pk meer
Krukas en alles is hetzelfde. Dus nee, wat je nu weer beweerd is inderdaad niet waar.
Maar daar had ik het niet over. De BAK is hetzelfde. Wel goed lezen voor je reageert. Ik heb het over de versnellingsbak.
In 1997/1998 was de T4 anders qua boring als een 2.0T om reden van grotere stevigheid ivm de hogere turbodruk, de T5 was ook altijd kleiner qua inhoud (2.3) als een 2.4lpt.
Mocht je deze stelling willen bestrijden ga daarover dan vooral de discussie aan met de technische staf van Volvo.
Bij de fase II kwam er een 2.0 T4 naast de 2.0T, de krukas en de rest weet ik niet, de bak is idd die van de 70 serie, dat is correct.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het verschil in dikte van zuigerwanden bij de eerste modellen had alles met de stevigheid te maken, maar wat ik je eerder schreef ga die discussie eens met de bouwers van de motor aan en niet met mij, ik vermoed dat zij er net iets meer vanaf weten als jij (en ik)Marinus schreef:Een 1.9 T4 is 1855 cc uit 97/98, een 2.0T is 1955 cc, dat heeft niks met stevigheid te maken, dat heeft met cc's te maken. Wat je zegt is gewoon niet waar.
De latere 2.0T4 is 1955 cc. Net als de 2.0T.
De boring was bij alle fpt motoren altijd 2mm kleiner (81mm) als bij de lpt modellen (83mm) om die redenen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Waarin denk je trouwens dat geboord wordt?Marinus schreef:De boring heeft nogmaals niks te maken met de dikte van de cylinderwanden, maar met cc's.
Niet erg hoor dat je het niet snapt, maar ik stop er mee.
Sterkte verder!
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Boring (oftewel de breedte van de cylinders) wordt nog wel eens aangepast om het blok steviger te maken. De 5cylinderblokken die in de 850 hangen hebben ongeblazen 2,5 liter inhoud (er zijn schaarse 2.5 turbo's maar die werken op lage druk). De T-5, T-5R en R modellen hebben allen een kleinere boring om het blok te beschermen tegen torderen.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 29.01.2006 - 23:32
- Locatie: Den Haag
Schopje.
Zijn er inmiddels al erveringsdeskundigen met het tunen van hun 1.6D of 2.0D?
Ik ga misschien een S40 leasen en de dealer bood me een al een Rica-chip aan die de 1.6d naar 140 pk tilt. Klinkt leuk, maar dan heb je dus wel een dieseltje met een specefiek vermogen van ca. 90 pk per liter en dat is zeg maar BMW 535d niveau. Blijft dat nog wel heel? De dealer zegt dat de garantie behouden blijft.
Zijn er inmiddels al erveringsdeskundigen met het tunen van hun 1.6D of 2.0D?
Ik ga misschien een S40 leasen en de dealer bood me een al een Rica-chip aan die de 1.6d naar 140 pk tilt. Klinkt leuk, maar dan heb je dus wel een dieseltje met een specefiek vermogen van ca. 90 pk per liter en dat is zeg maar BMW 535d niveau. Blijft dat nog wel heel? De dealer zegt dat de garantie behouden blijft.
- vOlOv
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 02.07.2005 - 19:23
- Locatie: Leiden
Kan het hele verhaal volgen en heb dit destijds ook besproken/overwogen bij mijn 2.0D (dan naar 180 bhp).Taeke schreef:...De dealer zegt dat de garantie behouden blijft.
Alleen die laatste opmerking (quote boven) klonk bij mij destijds in de showroom toch heel anders :?
C70 2.0D Tourer - Ember Black Pearl
S40 2.0D Momentum - Flint Grey

S40 2.0D Momentum - Flint Grey

-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04.01.2006 - 15:08
Ik heb ervaring met een 2.0D. Deze heeft wat extra vermogen gekregen van de firma Chipmeister te Leusden.
Hij heeft nu 163 PK / 385 NM en rijdt werkelijk subliem.
Kan het iedereen, op eigen risico, aanbevelen.
Ook kun je daar evt. een verzekering tegen motorschade afsluiten.
Hij heeft nu 163 PK / 385 NM en rijdt werkelijk subliem.
Kan het iedereen, op eigen risico, aanbevelen.
Ook kun je daar evt. een verzekering tegen motorschade afsluiten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
- Locatie: Amsterdam
Ik heb nu bijna een jaar en 35.000 km ervaring met een door Rica getunede 2.0D (184 pk, 381 Nm op de rollenbank gemeten) en op zich blijft het wel heel. Ik heb in ieder geval nog geen enkel acuut probleem ondervonden.
Wel is er sprake van wat bijgeluiden uit de aandrijflijn. Bij fors optrekken zit er een rateltje in de koppeling en het zou me niet verbazen als dat door grotere slijtage komt. Verder wil mijn uitlaat bij wat warmer weer wel eens een flinke roetwolk produceren.
Daarentegen is het extra vermogen heel duidelijk merkbaar. In de 6e versnelling is er nog voldoende power voorhanden om een stevige inhaalactie te maken, wat met de standaard uitvoering wat minder vlot gaat. In lagere versnellingen is het helemaal feest.
Topsnelheid heb ik nog niet kunnen testen, maar gezien het relatieve gemak waarmee 210 km/uur (maximum winterbanden) op de klok werd gezet schat ik dat 225-230 haalbaar is.
Het is overigens pure kolder dat de garantie behouden blijft: Volvo zal elke garantieclaim op motor en aandrijflijn afwijzen als blijkt dat er getuned is. Wel kan je door de tuner meestal die garantieclaims laten overnemen.
Dat is dus wezenlijk anders dan bijvoorbeeld bij Audi, Seat en VW, waarbij je gewoon onder fabrieksgarantie kunt tunen.
Wel is er sprake van wat bijgeluiden uit de aandrijflijn. Bij fors optrekken zit er een rateltje in de koppeling en het zou me niet verbazen als dat door grotere slijtage komt. Verder wil mijn uitlaat bij wat warmer weer wel eens een flinke roetwolk produceren.
Daarentegen is het extra vermogen heel duidelijk merkbaar. In de 6e versnelling is er nog voldoende power voorhanden om een stevige inhaalactie te maken, wat met de standaard uitvoering wat minder vlot gaat. In lagere versnellingen is het helemaal feest.
Topsnelheid heb ik nog niet kunnen testen, maar gezien het relatieve gemak waarmee 210 km/uur (maximum winterbanden) op de klok werd gezet schat ik dat 225-230 haalbaar is.
Het is overigens pure kolder dat de garantie behouden blijft: Volvo zal elke garantieclaim op motor en aandrijflijn afwijzen als blijkt dat er getuned is. Wel kan je door de tuner meestal die garantieclaims laten overnemen.
Dat is dus wezenlijk anders dan bijvoorbeeld bij Audi, Seat en VW, waarbij je gewoon onder fabrieksgarantie kunt tunen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 29.01.2006 - 23:32
- Locatie: Den Haag
OK, daar zal ik nog eens navraag bij doen. Bij de importeur zal ik inderdaad geen verhaal kunnen halen, de dealer beweerde dat zij in geval van problemen de originele chip terugzetten, zodat de importeur niet kan zien dat ermee geknoeid is. 

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Laat je door die dealer nu niets wijs maken, uit de motorschade is vrij simpel op te maken of hij nu wel of niet getuned was, zo wel dan krijg je op zeker geen garantie.Taeke schreef:OK, daar zal ik nog eens navraag bij doen. Bij de importeur zal ik inderdaad geen verhaal kunnen halen, de dealer beweerde dat zij in geval van problemen de originele chip terugzetten, zodat de importeur niet kan zien dat ermee geknoeid is.
Er staat deze week een buitengewoon interessant artikel over tunen van diesels met partikelfilters en motorschades bij dieselmotoren en die filters in Autozeitung van 19 april j.l.
AKTUELLES HEFT 09/ 19. April 2006
Heisses Eisen
Diesel-Chiptuning erfreut sich großer Beliebtheit. Doch bei Autos mit Diesel-Partikelfi lter kann das zu Problemen füh-ren. Filter und Turbolader halten die höheren Temperaturen oft nicht aus, und auch die Garantie löst sich in Rauch auf
...mehr dazu im aktuellen Heft - jetzt im Handel erhältlich
Men steld daar o.a. dat als een tuner een fatsoenlijk product aanbied deze ook zonder voorbehoud garandeert dat motorschade op termijn zonder bijkomende garantiekosten uitgesloten is, alle andere tuners die dit niet doen worden afgedaan als "rommelaars" de diverse motorschades en problemen worden ook middels foto's en tekst besproken, het kan qua kosten allemaal knap in de papieren lopen.
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
Heb niet het totale forum gelezen maar 1 ding is duidelijk... men kan niet zien dat een auto is gechiptuned... het zit namelijk puur in de software... die kan zelfs nog weer aangepast worden dus... garantie zou als het goed is niet moeten vervallen... is bij XC90 D5 ook niks verkeerd gegaan.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Wat Bart Simpson beweert is dat bij motorschade veroorzaakt door te enthousiaste tuning er aan de schade zelf te zien is dat er tuning in het spel geweest moet zijn.drowel schreef:Heb niet het totale forum gelezen maar 1 ding is duidelijk... men kan niet zien dat een auto is gechiptuned... het zit namelijk puur in de software... die kan zelfs nog weer aangepast worden dus... garantie zou als het goed is niet moeten vervallen... is bij XC90 D5 ook niks verkeerd gegaan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ ikev70, dat is idd correct, en te enthousiast is het niet eens, het onoordeelkundig veranderen van parameters levert grote financiele risico's op voor de berijder van het voertuig.
Koop het blad anders gewoon eens en bekijk de foto's en lees de tekst,
het staat er allemaal tamelijk duidelijk en iedereen (de dealer in het zeer byzonder) die zou beweren dat er niet gechipped geweest is zou zich en naar zijn klant en naar zijn importeur moeten realiseren dat op zo'n moment zijn geloofwaardigheid wel heel minimaal wordt.
De bottom-line van het artikel is dan ook: Denn eins kann auch der best tuner nicht abstreiten. Mehr leistung kostet Motor-Lebenzeit.
Het kan allemaal maar weer eens gezegt zijn
Koop het blad anders gewoon eens en bekijk de foto's en lees de tekst,
het staat er allemaal tamelijk duidelijk en iedereen (de dealer in het zeer byzonder) die zou beweren dat er niet gechipped geweest is zou zich en naar zijn klant en naar zijn importeur moeten realiseren dat op zo'n moment zijn geloofwaardigheid wel heel minimaal wordt.
De bottom-line van het artikel is dan ook: Denn eins kann auch der best tuner nicht abstreiten. Mehr leistung kostet Motor-Lebenzeit.
Het kan allemaal maar weer eens gezegt zijn
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 10:48
Ik heb een V50 2.4 geleasd en weet dat ie bij Rica na tuning hetzelfde vermogen levert als de 2.4i dus 170pk ipv 140. Mij is verteld dat het exact dezelfde motoren zijn dus zou het volgens mij niet uitmaken. Echter auto is geleasd en wil geen gezeur met volvo lease hebben. Dus een vraag aan jullie allen..doen of niet doen???
V50 2.4i Momentum/Titanium Grey/Winter Line/Estate Line/17"; Sculptor &
V50 2.4 Edition 2 tuned by Rica/Brilliant blue/Season line/Sculptor
V50 2.4 Edition 2 tuned by Rica/Brilliant blue/Season line/Sculptor