Verlagen, the hard way - update en wat technische vragen.

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Maar wel goedkoop...

En nee, niet veren afsnijden, wie ziet het verschil? :P

Afbeelding
Afbeelding

Ring van 30mm ertussen gelast, veren blijven origineel, dus nog even comfortabel als voorheen, en toch de looks :)
Ben alleen benieuwd of hij nu eeuwig op zijn bumpstops zal klappen.

Nog wel even een vraagje, zou het verstandig zijn om de bussen + pennen tussen de draagarm en stabilisatorstang ook 30mm in te korten of moet ik dat gewoon origineel laten?

BVD,
Willem
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

mooi stukje huisvlijt!

met de verlangings veren (stuk stijver) die ik op mn 164 gemonteerd heb kwam ik soms op de stootrubbers, ik heb ze 25mm ingekort. ik hoop dat je veren nu niet te 'slap' zijn.

de stabilisator stang zit zo goed gemonteerd, de stang voorkomt dat 1 van de draagarmen een te groteslag maakt (hierdoor tordeert de stang).
als ze bijde een beweging maken (je rijd over een drempel) dan doet de stabilisator stang niets.

met de verlaging staat de stang onder een andere hoek, maar dit doet niets af van de werking.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Ging me idd om de hoek van de stabistang, maar dan laat ik het zo.
Jij hebt wel een 6 cilinder in het vooronder, zijn jou veren daar speciaal voor?
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
JaapP
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 14.10.2007 - 19:23

Mooi bedacht ,maar hoe zit het met de sterkte van deze draagarm na het lassen ?
Aan draagarmen mag niet gelast worden toch..?
142 1974 rood B20A
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

JaapP schreef:Mooi bedacht ,maar hoe zit het met de sterkte van deze draagarm na het lassen ?
Aan draagarmen mag niet gelast worden toch..?
Inderdaad, draagarmen waaraan gelast is is reden voor afkeur bij de APK.

Groet,

Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Madman schreef:
JaapP schreef:Mooi bedacht ,maar hoe zit het met de sterkte van deze draagarm na het lassen ?
Aan draagarmen mag niet gelast worden toch..?
Inderdaad, draagarmen waaraan gelast is is reden voor afkeur bij de APK.

Groet,

Mathieu.
Je hebt lassers en je hebt echte lassers, wat men niet ziet kan men ook niet afkeuren. En ik weet 100% zeker dat de keurmeester niet de afmetingen weet van een originele draagarm. Ik moet goed kijken wat er gedaan is, het is dat ie het over de hoogte had maar anders.


Nice work.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Dat wordt echt niet afgekeurd ziet er goed uit! Het is welliswaar zo dat een las omgevend materiaal kan verzwakken, maar met de door volvo ontwikkelde constructies zou ik me daar niet zo druk om maken (zwaar overgedimensioneerd).
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Dit is een prima constructie hoor! Mooi afgelast dan is er echt niets mis mee!

Buitendat het wellicht leuk is om creatief om te gaan met lassen, zou ik een verlagingset a 160euro gekocht hebben. Stukken minder moeite. Of wil je ook zo'n truc met de achterkant van de auto uithalen? Dat lijkt me nog stukken innovatiever! :P
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Een verlagingset kopen was een stuk makkelijker geweest inderdaad, hier zitten echt teveel uurtjes in, maar ja, wie A zegt...

Ik heb het overigens ook gedaan voor het geval hij me niet laag genoeg is, de std set verlagingsveren te kopen, dan komt hij op 6 cm lager 8)

Wat de achterkant betreft, hier komen station veren onder ivm LPG tank, hij hangt nu echt door, verschrikkelijk vind ik dat. Ben wel heel benieuwd hoe de stand gaat worden. Achterkant op dezelfde manier op hoogte brengen is zeker een optie.

Ik hou jullie op de hoogte :)
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

6cm!?! Dat zal hem goed staan!!
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Andere draagarm gister gelast, nu alles netjes afslijpen en stralen, de geduldwerkjes...

Misschien eind deze week dat ze eronder zitten, ben benieuwd :)
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

ik ben ook benieuwd... zou mijn 144 ook aan de voorkant ivm LPG tank wel willen verlagen..
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

AmazonWillem schreef:Andere draagarm gister gelast, nu alles netjes afslijpen en stralen, de geduldwerkjes...

Misschien eind deze week dat ze eronder zitten, ben benieuwd :)
mooi werk als je zelf kan stralen!

Post aub een foto als je het af hebt, ben benieuwd!

Gr Boele
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Foto komt er zeker, slijpen ging redelijk tot de flex overleed, weer ff wat vertraging...
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Hier dan eindelijk een update, met foto :)
Ben er nu een paar keer mee wezen rijden maar ga het verlagen op deze manier niet aanraden. Het rijdt opzich heel goed, gewoon zoals het moet, maar met de drempels hoor je de veren op de rand van de draagarm, waar de ring tussen is gelast, springen.

Dit is zijn stand:
Afbeelding

Gaat achter nog wat omhoog, deze kant is wat ingezakt, hopelijk maken station veren hem niet TE hoog...

Tot zover over de veren enzo, heb ook nog een vraagje over de ontsteking op lpg, hij stond stationair op 0 graden, liep ook niet lekker in laag toeren, heb hem toen op 5 graden gezet volgens haynes, loopt nu soepeler onderin, maar hoger in toeren dan weer niet. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
De motor loopt stationair niet mooi rond, af en toe mist hij een vonkje, de stroboscope lamp knippert ook even niet als hij hapert, dus gaat niet helemaal goed.

Ook nog een vraagje over het koelsysteem, in het boek staat dat er 0,7 bar overdruk moet zijn in het koelsysteem, nu kan ik dit niet meten, maar ik knijp de bovenste slang van de radiateur zonder enige moeite plat, normaal hoort dat moeilijker te gaat toch?

Een heel verhaal weer, sorry :P

Bij voorbaat dank.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
cyclinglievens
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 22.08.2009 - 20:04

op de rand springen? Bedoel je dan dat de ring die je gelast hebt niet groot genoeg is? of zit je veer niet centraal?
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Tsja, niet echt springen in de zin dat ze los komen ofzo, maar de veer zit nu verdiept in de draagarm en dat is nogal een nauwe passing.
Met het inveren gaat een ring van de veer dan langs de rand waar hij niet meer opgesloten is. Dit gebeurt alleen met drempels, en snelle bochten waar nog een hobbel in zit. Opzich niet super erg, maar ideaal is anders.

Owja, volgende punt op agenda, velgen verbreden :) Ook the hard way :P
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Gaaf man! Hoe ben je het van plan mbt de velgen?
Zelf overweeg ik 140/160/1800 model velgen ook te verbreden naar 6,5J wil alleen wel een ''glad velgbed tot de binnenste rand. zoiets: Afbeelding
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

De makkelijkste optie is Kronprinz 6135b velgen, die hebben de juiste steek en zijn 5,5J.
Die heb ik nu tijdelijk op mijn 1800ES, maar ik twijfel nog of ik ze houd (sorry voor de telefoonkwaliteit foto).

Afbeelding

Ze hebben immers de ovale gaten zoals gebruikelijk op de Amazon en P1800 modellen t/m 1970.
Op mijn ES horen velgen met vierkante gaten net als op de P1800 (wat voor 1 eigenlijk, voor een 1800E heeft hij de verkeerde grille).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Ha Lars,
De kronprinz velgen zou ik maar bewaren voor je E! Zijn vrij zeldzaam dacht ik zo!

Ik wil juist graag de vierkante gaten verbreed hebben op de manier zoals de lichtblauwe 1800E gedaan is. Zit blijkbaar toch nog wel enig verschil in!

EDIT:

Hij kan toch wel dit type grille hebben als het een 71-er betreft?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”