Aanpassen kop ivm te kort aan olie nok 4de cylinder
- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
Nu ik de kop er toch af heb moest ik denken aan een verhaal wat ik ooit gehoord heb mbt een te kort aan (spat?) olie op de nokkenas bij de 4de cylinder. En dat je de kop daar iets op kunt aanpassen? Wie weet wel van klok en klepel?
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
de carter-ontluchting zit daar, verder is er niets anders aan de krukas, drijfstang, zuiger enz.
zover ik weet loopt de olie vanuit de tuimel-as op de kop en loopt dan via de tuimelstangen op de nokvolger. en idd via spatten komt er olie op de nokkenas. op dit filmpje http://www.streetfire.net/video/volvo-b ... _56043.htm kun je zien dat er best veel olie uit de tuimelas loopt (wel goed kijken hoor
)
ik heb verschillende versleten nokkenassen gezien, allemaal verschillend versleten.
ik ben zeer benieuwd naar dit verhaal.
zover ik weet loopt de olie vanuit de tuimel-as op de kop en loopt dan via de tuimelstangen op de nokvolger. en idd via spatten komt er olie op de nokkenas. op dit filmpje http://www.streetfire.net/video/volvo-b ... _56043.htm kun je zien dat er best veel olie uit de tuimelas loopt (wel goed kijken hoor
ik heb verschillende versleten nokkenassen gezien, allemaal verschillend versleten.
ik ben zeer benieuwd naar dit verhaal.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Je kunt een extra oliesproeier maken, de b30 oliepomp heeft namelijk ook genoeg debiet om een turbo te kunnen voeden. Ik betwijfel echter of dit iets gaat opleveren, als je namelijk het carterontluchtingspotje los schroeft terwijl de motorloopt, spettert de olie je om de oren. Beter zoek je een additief dat zich niet laat wegdrukken onder hoge belastingen. Zoals een extra flesje ZDDP 















