Ik had op mijn BMW een EDIS bobine van een Omega V6, rechtstreeks aangestuurd vanuit Megasquirt, werkte prima maar ik weet niet of dit bij droeg aan het hogere vermogen.
Wat de EGT betreft, hoe hoog zou die moeten zijn als je maximaal vermogen hebt? Misschien dat je op de testbank bij lagere toeren je maximum vermogen op zoekt en je egt goed bekijken en dan hopen dat je er een verband uit kunt halen waardoor je weet wat het op 6000 rpm moet zijn, want dat zal ongetwijfeld hoger liggen.
Volvo 164 turbo (2) rijdend (filmpje)
- AmazonWillem
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29
Heb je ook een extern bordje bij je Megasquirt?
Ik had het geluk dat deze gemaakt werd voor de BMW, hierdoor hoefde ik kwa bedrading alleen de injector volgorde maar anders te maken en bedrading aanleggen voor het aansturen van de EDIS coil.

Ik had het geluk dat deze gemaakt werd voor de BMW, hierdoor hoefde ik kwa bedrading alleen de injector volgorde maar anders te maken en bedrading aanleggen voor het aansturen van de EDIS coil.

Current Volvo's:
Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Ja, Ik hoefde alleen een andere voorpijp te regelen. Maar omdat 2/3 van mijn uitlaat uit 2,5 duims standaard Amerikaanse pijp bestaat was dit heel goed passend te krijgen. Die B30 motor klinkt echt heerlijk rauw door de aanwezigheid van een K nokkenas. :twisted:
Binnenkort kopbouten nadraaien, compressie opmeten en turbodruk 'iets' opschroeven
Binnenkort kopbouten nadraaien, compressie opmeten en turbodruk 'iets' opschroeven

- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Flinke tegenslag! Auto reed geweldig, voelde me een koning op de weg totdat het motorblok volledig vastliep en ik stil stond aan de A1...
Vorige week heb ik er een blikje motorolie stop lekkage in gegooid kan dit hier mogelijk aan bijgedragen hebben?
Vorige week heb ik er een blikje motorolie stop lekkage in gegooid kan dit hier mogelijk aan bijgedragen hebben?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
K*T! ik had nog zo gehoopt dat je volgend weekeind op de elandrun zou zijn!
krijg je de motor helemaal niet meer rond? zit er slijpsel in de olie? middeltjes in de olie ben ik geen voorstander van (waarom koop je anders dure olie?) maar of dit nou de oorzaak kan zijn....
nu ik er zo over na zit te denken, heb je geen zuigerprobleem? door de hoge turbodruk heb je misschien last gehad van pingelen en heeft een zuiger of drijfstang het opgegeven?
op welke brandstof reed je toen het blok vastliep?
krijg je de motor helemaal niet meer rond? zit er slijpsel in de olie? middeltjes in de olie ben ik geen voorstander van (waarom koop je anders dure olie?) maar of dit nou de oorzaak kan zijn....
nu ik er zo over na zit te denken, heb je geen zuigerprobleem? door de hoge turbodruk heb je misschien last gehad van pingelen en heeft een zuiger of drijfstang het opgegeven?
op welke brandstof reed je toen het blok vastliep?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Additieven kunnen de werking van de anti-schuim toevoeging in motorolie te niet doen. Door deze luchtbelletjes verliest de olie een deel van zijn smerende werking. Dat is helemaal voor een turboblok al snel funest. Ik raad additieven in de motor ook altijd af, daar komt niks dan narigheid van. Voor assen en versnellingsbakken heb ik wel goede ervaring met sommige additieven.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Het gaat om het additief : STP ANTI-FUITE HUILIE MOTEUR, een middeltje dat harde keeringen moet verzachten.
Motorolie was volledig helder na de crash (zag ook geen stukjes), reed met verse 10W40 . Op t moment dat de motor vastliep reed ik gemiddeld 100 km/h (ca 2700 toeren) op LPG, had de motor daarvoor rustig warm gereden. Morgen wordt de wagen afgeleverd door de ANWB en dan ga ik even rustig het motorblok uit elkaar trekken. Waarschijnlijk een afgebroken drijfstang. Startmotor slaat ook gelijk vast :?
Motorolie was volledig helder na de crash (zag ook geen stukjes), reed met verse 10W40 . Op t moment dat de motor vastliep reed ik gemiddeld 100 km/h (ca 2700 toeren) op LPG, had de motor daarvoor rustig warm gereden. Morgen wordt de wagen afgeleverd door de ANWB en dan ga ik even rustig het motorblok uit elkaar trekken. Waarschijnlijk een afgebroken drijfstang. Startmotor slaat ook gelijk vast :?
- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
mmm, minder...
Blok stuk ook, in de zin van onherstelbare schade? Of een goed moment om het blok wat op te boren voor (gesmede) overmaat zuigers voor nog net wat extra
Blok stuk ook, in de zin van onherstelbare schade? Of een goed moment om het blok wat op te boren voor (gesmede) overmaat zuigers voor nog net wat extra

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De drijfstangen van een B21 zijn wel dikker maar de legering waarvan ze gesmeed zijn is van een veel mindere kwaliteit als die van de oude 6 gaats blokken. Die B21 drijfstangen zijn een zwak punt van de 8 gaats (metrische) blokken. Helaas passen de oude drijfstangen niet in de 8gaats blokken vanwege het overstappen op het metrische systeem door Volvo rond '75.de blokken met 8 gaats krukas kan de drijfstangen van een B21 gebruiken (dikker en sterker!)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
de zogenaamde M-rods (drijfstangen met een M er in geslagen) zijn wel degenlijk sterker als de drijfstangen in de B20 / B30 motoren met 8gaats krukas. is meestal de eerste 'upgrade' van het onderblok in zweden / USA
de m-rods vind je in de B21 turbo motoren.
de m-rods vind je in de B21 turbo motoren.
vclassics.comBlock
1974 B20 (8-bolt crankshaft), overbored to 3.66" (93mm), stock stroke 3.15" (80mm), 132.6 cubic inches (2175cc) displacement.
New Mahle pistons, .040"-over for B21.
Volvo "M" rods from 1980-1983 B21/23, supplied used by Lee Holman. These are stronger than the original "E" rods that were in the motor core.
New Volvo oil pump, modified for higher flow volume by Unitek&ST.
Baffled oil pan supplied by OJ Rallye.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Maar dat had je er niet bij vermeld, het is dus een upgrade van de zwakke originele B21 drijfstangen die toegepast zijn in de metrische B20/30 blokken. Zo is 't weer duidelijk voor iedereen!de m-rods vind je in de B21 turbo motoren.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Ik had nog gehoopt dat m'n distributie tandwiel geknapt was.. Helaas bleek ik al snel achter de realiteit te komen toen ik deze stukjes in m'n inlaatspruitstuk tegenkwam:
http://img232.imageshack.us/img232/1528/foto0223w.jpg
Een van de zuigers is compleet vermalen en werd vervolgens door de hele motor gesmeten. M'n net nieuwe gaskop is op het eerste gezicht helemaal aan diggelen geslagen :oops:


Motor loopt op een pit minder:


Na het verwijderen van een stukje zuiger uit de turbo lijkt deze onbeschadigd. Ik zie ook helemaal geen pitjes in de zuigers alles ziet er brandschoon uit, er is volgens mij ook geen sprake van pingelen of detonatie geweest als ik het zo zie. Wat is wijsheid??
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
ouwch! niet zo leuk...
ik wou trouwens je filmpjes bekijken, maar kreeg telkens de melding "deze video is prive"...
ik wou trouwens je filmpjes bekijken, maar kreeg telkens de melding "deze video is prive"...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D