Ik zie het
is weer online.
Ik heb 6 gebruikte overmaat zuigers liggen die er op het eerste gezicht goed uitzien. Tevens een bijhorende krukas die nog in goede staat is. Wat zou het me kosten om bij de zuigers nieuwe zuigerveren te kopen, alle lagers nieuw in het blok en de motor uitboren + honen?
Volvo 164 turbo (2) rijdend (filmpje)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
De kop ziet er inderdaad behoorlijk gesloopt uit echt balen man!
hoe ziet de cilinderwand eruit? als deze goed is volstaat een nieuwe zuiger + ringen.
Het smelten van de zuiger is echt een teken van zware detonatie, ik wil niet lullig doen maar ik denk dat je inlaatspruitstuk de schuldige is. door de manier zoals bij jouw de turbolucht het spruitstuk in loopt zorgt ervoor dat de middelste 2 cilinders meer lucht krijgen als de andere, als je dan je motor afstelt met de labdasensor in de downpipe, dan merk je niet dat er 2 cilinders arm lopen.
bij zuiger 4 zie je aan de rand ook een verkleuring.
Wat ook een verklaring kan zijn is een verstopte brandstof injector, als er te weinig brandstof ingespoten wordt door een verstopping creëer je ook een te arme situatie.
Was je blok goed warm?, reed je al lang de zelfde snelheid?, turbodruk? kun je een schatting geven van de voorontsteking?
ik merk dat mijn motor het beste loopt op max 36graden ontsteking, ik zag dat jouw lpg-map 40graden ontsteking rond 2700rpm 45kpa.
hoe ziet de cilinderwand eruit? als deze goed is volstaat een nieuwe zuiger + ringen.
Het smelten van de zuiger is echt een teken van zware detonatie, ik wil niet lullig doen maar ik denk dat je inlaatspruitstuk de schuldige is. door de manier zoals bij jouw de turbolucht het spruitstuk in loopt zorgt ervoor dat de middelste 2 cilinders meer lucht krijgen als de andere, als je dan je motor afstelt met de labdasensor in de downpipe, dan merk je niet dat er 2 cilinders arm lopen.
bij zuiger 4 zie je aan de rand ook een verkleuring.
Wat ook een verklaring kan zijn is een verstopte brandstof injector, als er te weinig brandstof ingespoten wordt door een verstopping creëer je ook een te arme situatie.
Was je blok goed warm?, reed je al lang de zelfde snelheid?, turbodruk? kun je een schatting geven van de voorontsteking?
ik merk dat mijn motor het beste loopt op max 36graden ontsteking, ik zag dat jouw lpg-map 40graden ontsteking rond 2700rpm 45kpa.
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Het zou kunnen dat je gelijk hebt mbt het inlaatspruitstuk alleen vraag ik me af er wel detonatie heeft plaatsgevonden. Die verkleuring kan komen doordat ik destijds de zuigers niet allemaal even schoon heb gepoetst. Dezelfde verkleuring zit op alle cilinders, aan de cilinderkop en bougies zijn ook geen kleurverschillen te ontdekken behalve 1 cilinder waarschijnlijk omdat het inlaatspruitstuk vol met olie spoelde. Ik reed met 2700 toeren, LPG, ~37,5 graad vooronsteking. Reed net ongeveer 10 minuten achter elkaar 100 km/h.
In geval van detonatie zou er als het goed is een gat in gebrand moeten zijn en niet volledig vastlopen? Je zou dan toch ook putjes moeten zien aan het oppervlak van de zuiger? Er zitten aardige groeven in de cilinderwand, waarschijnlijk is de zuiger gekanteld en vastgeslagen...
In geval van detonatie zou er als het goed is een gat in gebrand moeten zijn en niet volledig vastlopen? Je zou dan toch ook putjes moeten zien aan het oppervlak van de zuiger? Er zitten aardige groeven in de cilinderwand, waarschijnlijk is de zuiger gekanteld en vastgeslagen...
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Mischien is het te wijten aan de ontsteking van megasquirt, ik merkte namelijk dat de auto af en toe een beetje schokte. Vooral merkbaar met lage toeren en lage snelheid. Alsof er een paar vonken mislukte, hier had ik met de 123 ignition geen last van. Al met al erg jammer, voorlopig eerst maar eens zorgen dat de auto weer rijdt op injectie.
- herbie5251
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
- Locatie: borculo
kan t zo niet zijn dat de afgebroken klep dit veroorzaakt heeft
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Ja, even een afremmende schok. Volgens tunerstudio had ik geen last van sync losses, omdat ik er maar af en toe last van had heb ik het genegeerd. Settings in tunerstudio heb ik nog mee zitten spelen zonder enig effect. Kan je jouw ignition settings hier posten?B-lennium schreef:had je het gevoel dat de auto tijdens het schokken naar voor en naar achter getrokken werd?
Ik heb de zuigers nog even geinspecteerd, de verkleuringen zijn stukjes vermalen zuiger. Eind van de week heb ik een andere motor en dan kan het feest weer opnieuw beginnen

- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
dat is mooi kl#te ferdy,ik denk dat je het probleem toch bij de inlaatklep moet zoeken,of gebrokken of de halfe maantjes hebben niet goed gezeten.
ik denk het laatste..
waar is die klep eigenlijk?
ik denk het laatste..
waar is die klep eigenlijk?
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Putjes komen door stukken zuiger die erin vermaald zijn. Elke cilinder zat vol met gruis. Zuiger 3 is in stukken in het inlaatspruitstuk gekomen en vervolgens aangezogen door de overige cilinders :?B-lennium schreef:als ik het goed begrijp dan vertoond de andere zuiger ook putjes?
hier mijn ignition map
je moet de map nog even verbouwen als je hem wilt gebruiken met turbo.
Kan je een screenshot maken van de 'more ignition options' (spark duration, dwell etc) ?
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Voor mijn gevoel liep de motor zonder schokken op de 123 ontsteking, het zou misschien kunnen dat de ontsteking af toe misfired en daardoor geleidt heeft tot een vreemde zuigerbelasting? (Ik moet trouwens wel eerlijk bekennen dat de cilinderkop destijds uit m'n handen is gevallen van 1,5 meter hoog, wellicht is er toen toch een klep beschadigd (?) )
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
een misfire is geen verbranding (onvoldoende vonk energie), een extreem rijke situatie dus, hier komt geen extra hitte bij vrij lijkt mij (wel vervelend) niet schadenlijk voor de motor.
misschien dat de 123 een wat lagere maximale vervroeging had. het schokken van de auto kan duiden op te vroege ontsteking (voor BDP) of op een te arme verbranding. het is een duister gebied omdat een arm mengsel juist een vroege verbranding vereist (arm brand minder snel)
een kop laten vallen is natuurlijk nooit goed, maar het ligt er aan waar hij valt, als hij op de klep, tuimelaar of tuimelas is gevallen dan kan er schade ontstaan zijn de hoeken zijn stevig zat denk ik!
misschien dat de 123 een wat lagere maximale vervroeging had. het schokken van de auto kan duiden op te vroege ontsteking (voor BDP) of op een te arme verbranding. het is een duister gebied omdat een arm mengsel juist een vroege verbranding vereist (arm brand minder snel)
een kop laten vallen is natuurlijk nooit goed, maar het ligt er aan waar hij valt, als hij op de klep, tuimelaar of tuimelas is gevallen dan kan er schade ontstaan zijn de hoeken zijn stevig zat denk ik!
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Het zou kunnen dat ik destijds het motorblok niet al te secuur heb opgebouwd, maar het is natuurlijk wel heel extreem dat een zuiger volledig weggemaald is. Ik heb dit ook nog niet eerder gezien bij een B30 motor, dus vermoedelijk moet ik je gelijk geven mbt het inlaatspruitstuk. Dit klopt ook met hetgeen dat je boven beschrijft. Helaas heeft deze denkfout me een hoop geld/werk gekost
Naar verwachting is de turbo waarschijnlijk ook overleden, ik zie een hele kleine axiale slag in het turbine schoepje. (Misschien hoort dit zo want het is natuurlijk wel chinese imitatie
) Hij draait wel vrij maar met 80.000 toeren wil ik de gok niet wagen.
IK bouw nu opnieuw een B30E motor op met k nokkenasje, turbo plannen schuif ik voorlopig even op. De 164 is in ieder geval turbo ready :toothy7:

Naar verwachting is de turbo waarschijnlijk ook overleden, ik zie een hele kleine axiale slag in het turbine schoepje. (Misschien hoort dit zo want het is natuurlijk wel chinese imitatie

IK bouw nu opnieuw een B30E motor op met k nokkenasje, turbo plannen schuif ik voorlopig even op. De 164 is in ieder geval turbo ready :toothy7:
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Had je een E-bay turbo? ik dacht een originele garret?
vervang de turbo voor een holset, ik heb die van mij NIEUW voor 400,- bij een boertje die veel met trekker trek deed, hij had een partij gekocht vanuit amerika en de HX35 was te klein voor de trekker haha! gebruikt moet 200,- wel kunnen denk ik. ze worden gebruikt in de Dodge 5.6L Cummins diesel.
De aluminium zuigers zijn niet de sterkste en met turbodruk ga je ze wel overbelasten natuurlijk. ik heb idd weinig falende zuigers gezien eerder lagers die stuk gaan. met een beetje toeren dan stamp je zo een zuiger + klep plat hoor
Wat ik gelezen heb over detonatie is dat het echt een sluipmoordenaar is, na jouw 'ervaring' overweeg ik een msKnocksense te kopen als uitbreiding op mn megasquirt systeem, vraag me alleen af hoe je de sensor afsteld...
vervang de turbo voor een holset, ik heb die van mij NIEUW voor 400,- bij een boertje die veel met trekker trek deed, hij had een partij gekocht vanuit amerika en de HX35 was te klein voor de trekker haha! gebruikt moet 200,- wel kunnen denk ik. ze worden gebruikt in de Dodge 5.6L Cummins diesel.
De aluminium zuigers zijn niet de sterkste en met turbodruk ga je ze wel overbelasten natuurlijk. ik heb idd weinig falende zuigers gezien eerder lagers die stuk gaan. met een beetje toeren dan stamp je zo een zuiger + klep plat hoor

Wat ik gelezen heb over detonatie is dat het echt een sluipmoordenaar is, na jouw 'ervaring' overweeg ik een msKnocksense te kopen als uitbreiding op mn megasquirt systeem, vraag me alleen af hoe je de sensor afsteld...
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Op mijn KDFI zit dit onboard, we kunnen het wel een keer uitvogelen. Zodra m'n auto weer rijdt op injectie zijn onze auto's aardig aan elkaar gewaagd denk ik
Ik wil binnenkort toch even de nieuwe sleutelschuur van Wim bekijken dus dan kunnen we denk ik wel meeten?

-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Volgend weekeind ben ik wim helpen verhuizen naar zijn nieuwe stek (prachtige hal met in de toekomst 2 bruggen!)
ik woon echter niet meer in barneveld (Woerden nu) dus we zullen een keer een afspraak moeten maken, de garage van wim lijkt me en uitstekende plek!
ik woon echter niet meer in barneveld (Woerden nu) dus we zullen een keer een afspraak moeten maken, de garage van wim lijkt me en uitstekende plek!