'doodvallen' van motor

De opvolger van P1800 en 480
Red2
Starter

lancer schreef:
Cavallino schreef: Precies mijn issue, hij start tig keer achter elkaar perfect, en dan ineens doet zich het hiervoor beschreven startprobleem eenmalig voor, vervolgens weer voor langere tijd niet. Gelukkig weet ik nu dat hij uiteindelijk wel aanslaat, maar het komt wel knullig over als je 'automobiele trots' amechtig staat te hijgen en maar niet wil starten.

Van de overige punten die je beschrijft heb ik gelukkig geen last.
En hier nog een met die symptomen (het niet willen starten; al is het wel een S40). Lijkt me dus een feature van de 1.8
Heb hier als 1.8 rijder eveneens last van.

In plaats van te blijven aandringen laat ik de sleutel steeds los zodat hij naar stand II terugkeert. Vervolgens wacht ik een seconde of twee en dan start hij steeds prima. Zoals Cavallino opmerkt, hou je er alleen wat gekrenkte troost aan over.

Nu manifesteert dit probleem zich slechts sporadisch en kan ik soms maanden rondrijden zonder er last van te hebben. Dit maakt het zo goed als onmogelijk om het probleem te reproduceren, waardoor ik me nooit de moeite getroost heb om dit aan de dealer te melden. Wat precies de oorzaak is, weet ik dus ook niet...
C30 1.8 - summum - r-design - dynaudio - sport chassis - heico exhaust
Cavallino
4th Gear member

Blijkbaar is het geen unieke klacht, dus zal het niet de eerste keer zijn dat de dealer dit te horen krijgt. Ik laat wel even weten wat-ie ervan zegt.
riens
1st Gear member

Hier ook nog een met de volgende symptonen.
Is één keer in noodprogramma gegaan ( in de tunnel viel de snelheid terug naar 30km per uur :oops: )
Soms moeilijk aanslaan.
Ga vrijdag naar dealer (bij afspraak maken werd er gevraagd of het een 1.8 is ! )

gr.Riens
C 30 MY 08 -1.8 Sport wit
C 30 MY 12 -R-edition zwart
Cavallino
4th Gear member

riens schreef:Hier ook nog een met de volgende symptonen.
Is één keer in noodprogramma gegaan ( in de tunnel viel de snelheid terug naar 30km per uur :oops: )
Soms moeilijk aanslaan.
Ga vrijdag naar dealer (bij afspraak maken werd er gevraagd of het een 1.8 is ! )

gr.Riens
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van je dealer! Met de vraag of het een 1.8 is lijken ze inderdaad de suggestie te wekken dat je niet de eerste bent.
Giuseppo
2nd Gear member

Het probleem is wel vrij hardnekkig. De vorige V50 1.8 uit 2004 startte al af en toe niet, maar de C30 1.8 van een paar maanden heeft het ook al weer 2 keer gehad. Wat wel vreemd is dat hij aanslaat op het moment dat ik de sleutel loslaat.
2009 C30 1.8 Sport
2021 XC40 T4 Recharge r-design
WalterB
2nd Gear member

Ik heb vorige week met een leen C30 gereden van de schadehersteller dit was ook een 1.8 en merkte toch dat deze meer moeite had met de kou dan me eigen C30 waar een 2.4i in ligt.
Misschien toch een kwaal van kleine motorinhoud
Een week de auto niet gepoetst, is een week niet geleefd.
riens
1st Gear member

Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van je dealer! Met de vraag of het een 1.8 is lijken ze inderdaad de suggestie te wekken dat je niet de eerste bent.[/quote]

Ben bij de dealer geweest ,er is een software update uitgevoerd,
dat de storingen zou moeten verhelpen , de monteur vertelde mij dat het,
een bekend euvel is en het hiermee volgens Volvo opgelost moet zijn.

Gr.Riens
C 30 MY 08 -1.8 Sport wit
C 30 MY 12 -R-edition zwart
Giuseppo
2nd Gear member

^^ Ik hoop het voor je. maar bij de V50 is een aantal malen een update gedaan, maar dat had geen enkel effect.
2009 C30 1.8 Sport
2021 XC40 T4 Recharge r-design
Dennis C30
2nd Gear member

Klinkt bekend wat ik hier allemaal lees. Mijn 1.8 gekocht op km stand 17000 en er staat nu bijna 26000 km op. Ik heb eenmalig gehad dat hij spontaan afsloeg tijdens een terugschakel aktie (lag dus niet aan mijn voeten coordinatie) Heb ook een keer of 2-3 gehad dat d emotor niet aanslaat, net alsof ik de sleutel te snel los liet terwijl ik niet anders dan anders startte. Als je dan de sleutel terug draait en na 2 seconde opnieuw start dan slaat hij gelukkig meteen aan.
Wat anders, ik vind bij korte stukjes rijden de motor soms nogal in toeren op en neer gaan bij stationair draaien, soms is het toerental erg laag.
Momenteel staat mijn C30 1.8 bij de dealer voor onderhoud waarbij ik het toerental schommelen heb aangegeven. Ook heb ik gevraagd of er modificaties zijn maar die waren er niet.

Het klinkt als een gasklep die vervuilt is of een stappenmotor die van slag is?

Gelukkig ben ik niet de enige met bovenstaande ongemakken, maar het is niet Volvo waardig natuurlijk.

groet
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
Cavallino
4th Gear member

Dennis C30 schreef:Klinkt bekend wat ik hier allemaal lees. Mijn 1.8 gekocht op km stand 17000 en er staat nu bijna 26000 km op. Ik heb eenmalig gehad dat hij spontaan afsloeg tijdens een terugschakel aktie (lag dus niet aan mijn voeten coordinatie) Heb ook een keer of 2-3 gehad dat d emotor niet aanslaat, net alsof ik de sleutel te snel los liet terwijl ik niet anders dan anders startte. Als je dan de sleutel terug draait en na 2 seconde opnieuw start dan slaat hij gelukkig meteen aan.
Dat is precies wat ik bedoelde in mij allereerste post van dit topic. Van dit probleem (wat ik 'doodvallen' noem) heb ik na een software-update verleden jaar geen last meer gehad (dat heeft echter niet voorkomen dat de auto daarna een paar keer zeer lastig wilde starten).

Vwb het schommelende toerental: Volgens mij is het normaal dat de koude motor eerst iets meer dan 1000 tpm draait en vervolgens terugvalt tot ongeveer 800tpm, afhankelijk van je energieverbruik kan dat iets schommelen (als je aan het stuur draait moet de stuurbekrachtiging aan de bak en gaat het stationair toerental iets omhoog).
hulskamp
1st Gear member

Ik heb dit euvel ook al een paar keer mee gemaakt. Mijn c30 is ook een 1.8. Het gebeurd met het terug schakelen, dan valt de motor uit erg vervelend net voor een rotonde.. Ik heb verder geen last gehad met starten ook niet toen ik in zweden was en -31 was. De auto gaat de komende week wel terug voor dit euvel.
Dennis C30
2nd Gear member

Ik ben wat laat met mijn reatie maar tijdens de onderhoudsbeurt van 04 maart heeft mijn auto een software update gehad en ik moet zeggen, dat merk je. De motor loopt m.i. wat soepeler en pakt sneller op. Het afslaan en start probleem heb ik sindsdien niet meer gehad. Nou had ik daar toch niet zo veel last van gehad, pas een keer of 3 over 3/4 jaar. Met het schommelen in toerental bedoelde ik het volgende: je komt aanrijden, toerental zakt naar stationair, duikt er ver onder, tot pakweg 500-600 toeren, de elektronica herstelt zich door naar 1200 toeren te gaan en daarna zakt hij weer in. Dit is zonder aan het stuur te draaien want het inparkeren moet nog beginnen. Na de software update is mij dat ook niet meer opgevallen.

Ik had ook nog slecht / stroef schakelen van 1 naar 2, in mindere mate van 3 naar 2. Dit is ook verbeterd door de versnellingsbak olie te vervangen en een toevoeging er in te doen.

Bovenstaande punten beide voor garantie hersteld

groet,
p.s. zijn jullie ook al aan het sparen voor een S60... ??
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
Plaats reactie

Terug naar “C30”