Motorschade aan mijn V-70 MY2006

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
DawnBlueED
5th Gear member

Ter leringh ende vermaeck :twisted: :twisted:

Het draait hier volgens mij om lid 2.

Er staat negens dat een geleverd goed onderhoudsvrij moet zijn of dat het niet af en toe gerepareerd zal moeten worden terwijl dit wel een normale eigenschap is van het geleverde goed. Dit natuurlijk tenzij je iets anders overeen komt, b.v. bij het kopen van een auto waarop je een vorm van extra garantie bedingt.

Het stukje "mede gelet op de aard van de zaak" lijkt mij van doorslaggevend belang hier. Het is normaal dat een auto af en toe stuk gaat getuige de vele garages in alle landen van de wereld. Bij een nieuwe auto gelden natuurlijk wel andere maatstaven voor wat normaal is dan bij een gebruikte.

Let ook op lid 5, ga je proefrijden en de auto remt niet, dan ben je van dit gebrek op de hoogte. Het zelfde geld voor gebreken waar je door de verkoper op bent gewezen.

Verder lijkt mij dat als de verkoper je de auto verkoopt onder de leus "Deze motor gaat zeker nog 100k km mee" je de verkoper hier aan mag houden indien de motor voor het verstrijken van deze 100k km 'total loss' gaat. Je moet het natuurlijk wel kunnen bewijzen.

Zelf zet ik trouwens op de bon van elke auto die ik als particulier verkoop de kreet "In de staat zoals gezien, bereden en akkoord bevonden, zonder garantie" dit om misverstanden achteraf te voorkomen.

Is er trouwens geen jurist in de zaal? Die weet het vast allemaal het beste :P
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Edwin@Amsterdam schreef:Is er trouwens geen jurist in de zaal? Die weet het vast allemaal het beste :P
Dat zou je denken ja, maar gezien het gegeven dat die elkaar doorgaans jarenlang bezig kunnen houden met hun vermeende gelijk zou ik daar zeker niet blind op varen.
Het twisten met elkaar is hun bron van inkomsten en een zo mogelijk nog schimmiger gebied dan autogaranties.
Volvo for life
asta
5th Gear member

Edwin@Amsterdam schreef:
asta schreef:Bart, hoe kan je nu de wet tegenspreken terwijl ik je het zwart op wit aanreik?
Je blijft bij de 1e groep garantie steken die ik ook als afkoopbaar benoem.
De tweede is wettelijk vastgelegd en is niet afkoopbaar hoe graag je dit ook wil geloven.
Het lijkt me echt geweldig als jij hier gelijk in hebt. Mijn volgende auto word dan een 20 jaar oude kar met 750k km op de klok gekocht voor een paar honderd Euro. Zodra er iets aan mankeert ga ik er mee terug naar de verkoper om het onder wettelijke garantie te laten herstellen. Goedkoper rijden is haast onmogelijk.

Of zou dit toch te mooi zijn om waar te zijn?
Ik zal je een voorbeeld geven die ik aan den lijve meegemaakt hebt.
Een oude vriend van mij kocht een amerikaan van ruim 20 jaar oud.
We rijden daarmee naar A'dam.
's-middags rijden we terug naar huis en ter hoogte van Schiphol begint de motor ineens erg warm te worden.
Anwb erbij en die kan niet iets constateren waardoor dit veroorzaakt word.
Afijn, we hebben daar een half uurtje gestaan en mochten onze weg vervolgen volgens hem.
Vanwege de korte invoegstrook die we nog hadden (vlak voor het aquaduct) moesten we redelijk pittig op het gas.
Je raad het al, niet zo ver na het aquaduct BOEM, motor vastgelopen.
De auto is terug naar de handelaar gegaan en hij heeft zijn geld terug gehad.

Wat had hij kunnen verwachten van een auto van 20 jaar oud?
Van alles natuurlijk, maar de handelaar was hem simpelweg 6 maanden garantie verschuldigd waar hij niet onderuit kon omdat hij de auto aan geprijsd had als "in zeer goede staat verkerend".

Uiteindelijk bleek dat er koelvloeistof bij de olie gegaan was (verkeerd gevuld) en de koelvloeistof van de auto leeg was vanwege een lek.
Ja, ondanks dat je hiervoor zelf verantwoordelijk bent en de handelaar had kunnen zeggen dat hij dit had moeten nakijken moest die handelaar toch over de brug omdat de rechter vond dat de koelvloeistof bij aflevering nagekeken had moeten worden voor de aflevering en deze bij verwachting niet in een week leeg had mogen zijn.

Dus al heeft de auto 750.000 km gereden, als de verkoper de auto aanprijst als auto zonder gebreken en er gebeurt binnen 6 maanden iets met de auto die niet zomaar te verwijten is aan een standaard vervanging dan zal de handelaar in veel gevallen voor de kosten opdraaien.

Dit is gebaseerd op de bescherming van consumenten in Nederland, je geniet hier wat dit betreft een stukje extra bescherming vanuit de wet.

Zou deze wet er trouwens niet geweest zijn dan zal er een hoop rotzooi op de markt komen die dan ongestraft aan de man gebracht word.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
NielsPHEV
7th Gear member

naar mijn bescheiden mening mag je bij een auto met 250 kkm's slijtage of zelfs een keer motor schade verwachten. Daarbij komt dat de koper de auto heeft gekocht voor een handels prijs in de wetenschap dat een gelijkwaardige auto MET garantie duidelijk duurder is.

Ik vind het dan ook treurig dat men uberhaupt poogd middel juridische fijnslijperij de verkoper op te knopen. Geenszinds redelijk naar mijn stellige overtuiging.

Wanneer dit namelijk redelijk zou zijn dan zou de verkoper ook weer terug moeten naar zijn verkoper om die aansprakelijk te stellen, toch !

Tegenwoordig lijkt wel of je geen eigen verantwoordelijkheid hebt als het tegen zit dan zoeken we gewoon iemand die we aansprakelijk kunnen stellen. Jammer

Eenen ander staat uiteraard los van het feit dat het dikke pech is voor de koper.
Goelette
3rd Gear member
Contacteer:

Los van het garantieverhaal vind ik het rechtsbijstandverhaal erg verontrustend. Ik ga het ook maar eens even in de voorwaarden nakijken. Ik krijg steeds meer de indruk dat allerlei verzekeringen alleen gelden bij gebeurtenissen die eenvoudig zijn of niet voorkomen...
Zo had ik ook een tandartsverzekering voor een hoog dekkingsbedrag, die alleen gold als ik niks duurs aan mijn tanden kreeg zoals een kroon... Weggegooid geld dus. Een rechtsbijstandverzekering die alleen helpt in gevallen waarin ik mezelf prima kan helpen, is ook zoiets....

'T zijn allemaal boeven.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Goelette schreef:'T zijn allemaal boeven.
advocaten hebben vaak een dubieuzere moraal dan criminelen
Volvo for life
bartv70
5th Gear member

Zou deze wet er trouwens niet geweest zijn dan zal er een hoop rotzooi op de markt komen die dan ongestraft aan de man gebracht word.
Ook met deze wet gebeurt dat
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bartv70
5th Gear member

bart simpson schreef:
=D> =D> =D>
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
piotrV70
5th Gear member

Of je koopt in Duitsland. Geen garantie = toch garantie.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
piotrV70
5th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Als je overgaat tot aankoop bij een bedrijf als ACCOVERVEEN of VAKGARAGEPEKELA.NL denk je in eerste aanleg spekkoper te zijn. Bij de laatste koop je een V 70 D5 (163PK edition I), 160k tot 180k op de klok, voor 13 1/2 tot 14 1/2 duizend euro.
Ik dacht dat z'n in Oude Pekela alleen maar afgetrapte ex-lease Laguna's verkochten ?
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Rick H
3rd Gear member

Terwijl de ene boer aan de horens trok en de andere aan de staart werd de koe gemolken door een advocaat.

grt
Rick
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...

MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
piotrV70
5th Gear member

945i schreef:Kan mij nog een geval herinneren bij de rijdende rechter, mensen met een Scenic, garantie afgekocht en al redelijk snel daarna problemen met de injectoren. Natuurlijk janken bij mr. Visser..Ze kregen geen gelijk.
Zie mijn eerdere antwoord. Auto gekocht bij Pothof (een van de grootste VAG dealers in DLd), vrijwel direct problemen met de servo. Auto zonder garantie gekocht. 1 keer Gewährleistungsrecht genoemd en de zaak werd keurig opgelost. Verschil is dat het bij mij direct optrad (lees: bij aflevering) maar ook na een week of een maand had deze dealer de zaak nog moeten herstellen. Duitsers zijn in veel zaken een stuk netter dan Nederlanders. (als je wel eens een keuken hebt gekocht weet je wat ik bedoel)
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
bartv70
5th Gear member

piotrV70 schreef:Ik dacht dat z'n in Oude Pekela alleen maar afgetrapte ex-lease Laguna's verkochten ?
Nee hoor je kunt er alle soorten afgetrapte "auto's" kopen
bartv70
5th Gear member

piotrV70 schreef:
945i schreef:Kan mij nog een geval herinneren bij de rijdende rechter, mensen met een Scenic, garantie afgekocht en al redelijk snel daarna problemen met de injectoren. Natuurlijk janken bij mr. Visser..Ze kregen geen gelijk.
Zie mijn eerdere antwoord. Auto gekocht bij Pothof (een van de grootste VAG dealers in DLd), vrijwel direct problemen met de servo. Auto zonder garantie gekocht. 1 keer Gewährleistungsrecht genoemd en de zaak werd keurig opgelost. Verschil is dat het bij mij direct optrad (lees: bij aflevering) maar ook na een week of een maand had deze dealer de zaak nog moeten herstellen. Duitsers zijn in veel zaken een stuk netter dan Nederlanders. (als je wel eens een keuken hebt gekocht weet je wat ik bedoel)
Of ze netter zijn weet ik niet, maar ze hebben wel een grote stok achter de deur waardoor ze in elk geval netter lijken en zeker handelen
945i
8th Gear member

@ piotr, Ik heb idd weleens een keuken gekocht in D...En na 4 jaar ook weer meegenomen naar NL. :)

Als dit in Nederland ook het geval zou zijn dan zou de handel niet kunnen leven omdat je niet scherp kan in en verkopen..Risico met oude auto's is dan te groot dat je ge#*$k krijgt.

En mijn ervaring is dat mensen liever een auto goedkoper hebben dan garantie..Je hebt er 2 soorten in, een groep die het risico kan inschatten en weet wat hij/zij koopt en je hebt de ' gelukzoekers', die het risico nemen om geld te sparen (en de ballen verstand van auto's hebben), dat is ook de groep die achteraf aankomt.......
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Jurgen76
2nd Gear member

Nog even de rechtsbijstand; ik heb hem lopen bij ARAG en die trekt ook keurig de handjes af van aankopen bij een niet bovag bedrijf. BIj erkende dealerbedrijven wordt slechts bemiddeld als er een duidelijke schriftelijke garantie overeengekomen is.

Kortom, rechtsbijstand is op het gebied van 2e hands auto's weggeooid geld. Zelf de verzekeringsagent waar ik de verzekering heb afgeslotenb, was niet op de hoogte van deze uitsluiting !
V70 D5 Edition II 2006 Bluepearl
850 GLT 1992 special print de heilige koe
Peugeot 307 SW 2004
VW passat 1.9 Tdi Variant 1999
Peugeot 306 Xsi 1994
Peugeot 205 Gti 1.9 1992
Jurgen76
2nd Gear member

ZIjn er overigens personen op dit forum die ervaring hebben op dit gebied ? Dat wil zeggen, heeft er ooit iemand gerechtelijk aangevochten dat toch werkelijk garantie zou moeten worden gegeven, terwijl de uitgebreide garantie bij aankoop is wegbezuinigd ? en wat waren daarvan de resultaten ?
V70 D5 Edition II 2006 Bluepearl
850 GLT 1992 special print de heilige koe
Peugeot 307 SW 2004
VW passat 1.9 Tdi Variant 1999
Peugeot 306 Xsi 1994
Peugeot 205 Gti 1.9 1992
asta
5th Gear member

bart simpson schreef:
"offtopic"
Dat hebben vele autohandelaren trouwens ook.
Ik gooi ze allemaal op 1 hoop tezamen met makelaars :evil:
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
945i
8th Gear member

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
VolvoRob
5th Gear member

@Jurgen: ik vind het ontzettend vervelend voor je dat je in deze situatie terecht gekomen bent.

Als ik terug ga lezen in je eerste post, dan zeg je zelf dat de auto in de eerste paar weken goed reed. De verkoper had dat ook aangegeven, en had dus gelijk. Kun jij de verkoper garanderen dat je niet toevallig een keer de bovenste regionen van je kilometerteller hebt opgezocht, nadat je je een beetje vertrouwd gemaakt had met de auto? Dat is namelijk de andere kant van het verhaal.

Ik kan me de houding van de verkoper zeer goed voorstellen, hij heeft iets goeds verkocht, en jij was het eens met de conditie dat er geen garantie bijgekocht werd. Heb je overwogen om direct na aankoop een grote beurt te laten doen? Had wellicht een aankomend mankement aan het licht gebracht.

Conclusie: je hebt gegokt en verloren. Klinkt erg zuur, maar ik ben bang dat het niet anders is. En alle moeite die je wilt steken in langlopende juristenverhalen kun je m.i. beter steken in het weer rijdend krijgen van je Volvo.

Ondanks alle ellende wens ik je veel probleemloze kilometers!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”