Edwin@Amsterdam schreef:asta schreef:Bart, hoe kan je nu de wet tegenspreken terwijl ik je het zwart op wit aanreik?
Je blijft bij de 1e groep garantie steken die ik ook als afkoopbaar benoem.
De tweede is wettelijk vastgelegd en is niet afkoopbaar hoe graag je dit ook wil geloven.
Het lijkt me echt geweldig als jij hier gelijk in hebt. Mijn volgende auto word dan een 20 jaar oude kar met 750k km op de klok gekocht voor een paar honderd Euro. Zodra er iets aan mankeert ga ik er mee terug naar de verkoper om het onder wettelijke garantie te laten herstellen. Goedkoper rijden is haast onmogelijk.
Of zou dit toch te mooi zijn om waar te zijn?
Ik zal je een voorbeeld geven die ik aan den lijve meegemaakt hebt.
Een oude vriend van mij kocht een amerikaan van ruim 20 jaar oud.
We rijden daarmee naar A'dam.
's-middags rijden we terug naar huis en ter hoogte van Schiphol begint de motor ineens erg warm te worden.
Anwb erbij en die kan niet iets constateren waardoor dit veroorzaakt word.
Afijn, we hebben daar een half uurtje gestaan en mochten onze weg vervolgen volgens hem.
Vanwege de korte invoegstrook die we nog hadden (vlak voor het aquaduct) moesten we redelijk pittig op het gas.
Je raad het al, niet zo ver na het aquaduct BOEM, motor vastgelopen.
De auto is terug naar de handelaar gegaan en hij heeft zijn geld terug gehad.
Wat had hij kunnen verwachten van een auto van 20 jaar oud?
Van alles natuurlijk, maar de handelaar was hem simpelweg 6 maanden garantie verschuldigd waar hij niet onderuit kon omdat hij de auto aan geprijsd had als "in zeer goede staat verkerend".
Uiteindelijk bleek dat er koelvloeistof bij de olie gegaan was (verkeerd gevuld) en de koelvloeistof van de auto leeg was vanwege een lek.
Ja, ondanks dat je hiervoor zelf verantwoordelijk bent en de handelaar had kunnen zeggen dat hij dit had moeten nakijken moest die handelaar toch over de brug omdat de rechter vond dat de koelvloeistof bij aflevering nagekeken had moeten worden voor de aflevering en deze bij verwachting niet in een week leeg had mogen zijn.
Dus al heeft de auto 750.000 km gereden, als de verkoper de auto aanprijst als auto zonder gebreken en er gebeurt binnen 6 maanden iets met de auto die niet zomaar te verwijten is aan een standaard vervanging dan zal de handelaar in veel gevallen voor de kosten opdraaien.
Dit is gebaseerd op de bescherming van consumenten in Nederland, je geniet hier wat dit betreft een stukje extra bescherming vanuit de wet.
Zou deze wet er trouwens niet geweest zijn dan zal er een hoop rotzooi op de markt komen die dan ongestraft aan de man gebracht word.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.