Speaker upgrade V50: Hertz ESK165 - DIY tweeterkapjes

Geleverd vanaf 2003
EdwinR
2nd Gear member

Niet het eerste topic over dit onderwerp, maar toch net even anders:

Setje Hertz ESK 165 aangeschaft
Afbeeldingmet alle inbouwringen e.d. erbij.
Dit zijn 200W speakers met een heel mooi warm geluid. Een instelbaar scheidingsfilter en hoge gevoeligheid, dus zullen goed moeten werken met de standaardversterker.

De tweeters vond ik eigenlijk wel erg fraai, en er zaten ook mooie ringen bij om ze verzonken in te bouwen.
Dus ik dacht me eerst maar eens een paar euro te besparen op de Volvo-tweeter-spiegelkapjes en deze tweaters in de normale kapjes in te bouwen.
Mocht dat niet lukken, dan kun je altijd nog anders nietwaar.

Naar mijn smaak is het erg fraai geworden, dus een kleine handleiding hoe te werk te gaan:

1. Spiegelkapjes demonteren. Vervolgens tape erop om op af te kunnen tekenen.
Afbeelding

2. Met een winkelhaak netjes aftekenen (onderste clip is goed te gebruiken als centreerpunt. Hoogte afmeten: niet te laag i.v.m. de ruimte achter de spiegelkap. Vervolgens even voorboren met een scherp, klein boortje (i.e. 3,5mm)
Afbeelding

3. De gatenboor erbij, het gat moet 36mm in diameter zijn, ca. 1 cm van de onderkant vrijgehouden. In mijn borenset zit een 35mm en 38mm boor, dus de 35 gepakt. Rustig boren voor het geval de boor even vast zou slaan en de kap zou scheuren.
Afbeelding

4. Vervolgens de gaten met grof schuurpapier ruimer maken. Dat gaat me toch wat gelijkmatiger af dan met de Dremel...
Zover tot de inbouwringen erin kunnen.
Afbeelding

5. Tweeters erin. Dat gaat errug stug overigens, dus een tip voor dit merk speakers om voorzichtig te drukken en te duwen, want je drukt het roostertje plat wanneer je teveel op het midden drukt. Dit is wel weer te corrigeren (ervaring), maar voorkomen is beter. (NB: embleempjes er even afgehaald om de druk beter te kunnen verdelen, daarna weer met secondelijm vastgezet.)
Afbeelding

De tweeters zijn niet diep, dus zo te zien passen ze prima in de ruimte achter de spiegelkap. Echt passen doe ik wanneer ik de rest monteer.

Even afhankelijk van de planning morgen de deuren open maken en de rest doen. Dat zal hetzelfde gaan als de andere topic's, hoewel het misschien nog spannend kan worden hoe het grotere scheidingsfilter een plekje gaat vinden.

... dus wordt nog vervolgd...
Groeten van Edwin
Volvo V50 1.6D Kinetic Passion Red 2006
Rob Bakker
5th Gear member

Ziet er netjes uit, ben benieuwd of het past ;)
Christopher
3rd Gear member

Dit is mooier dan Volvo orgineel... Vind ik.
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
DGB
2nd Gear member

OK, ziet er tot zover goed uit ... ik wacht op de rest!
Hjalmar
6th Gear member

Dat ziet er netjes uit!
Hjalmar
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Die Hertz'n halen 100w RMS, meeeeer dan voldoende voor de standaard versterker ;)
Best mooi gedaan zo...
Exeres
6th Gear member

Ziet er knap uit!!
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
EdwinR
2nd Gear member

Bedankt voor de leuke reacties!
"Mooier dan origineel", dat is wel een erg mooi compliment :oops:

Vandaag in een lekker zonnetje aan de rest begonnen. 8)
Eerst het bijrijdersportier, daarna de bestuurderskant. Zoals verwacht duurt het 1e portier 3x zo lang dan de 2e...

Dankzij andere topics en de gebruiksaanwijzingen was het deurpaneel vlot los. Om gericht druk te kunnen zetten een beitel met daaromheen een doek gewikkeld gebruikt: daarmee kun je naast elke klem goed kracht zetten.
Bekend gezicht:
Afbeelding

Vervolgens de oude speakers losgeboort. Niet zo gek dat het geluid belabberd was: die dingen wegen niks (2 oude zijn lichter dan 1 van de nieuwe speakers...) en hebben een magneet met de diameter van een golfballetje.

Nieuwe ringen gemonteerd (Merk: Signat 'voor VW Lupo / Seat Arosa'...). Voorgeboord en met zelftappende schroeven vastgezet. Dubbelzijdige foamtape als pakking er tussenin. (NB: blijkt bij het weggooien van de spullen overigens nog kneedbare pakking in de doos te zitten.)
Nieuwe bedrading op maat geknipt, schuivertjes erop en voor het nette en een beetje meer zekerheid krimpkousjes er omheen.
Afbeelding

Toen een plekje vinden voor het filter.
Aan de slotzijde is genoeg plaats, maar dat zou betekenen dat de kabelboom verlengd moet worden. Bovendien heb je daar de grootste kracht bij het dichtgooien van de deur. Dus liever bij de scharnierzijde.
De stekker voor de OEM-tweeters wordt niet gebruikt (zie foto boven bij de groene stekker), en die is qua dikte redelijk in de buurt van de dikte van het filter. Ook is het deurpaneel daar mooi vlak (daar waar de fabriekssticker zit). Ook is de afstand dan precies goed om de kabelboom direct op het filter aan te kunnen sluiten.

Dus dat moest de plek worden. Het scheidingsfilter met dubbelzijdige servotape (uit de doos modelbouwspullen, naja, het plakt echt als een dolle, dus zeker geschikt voor deze toepassing in schaal 1:1).
In de speakerring een sleufje gedremeld en de speaker gemonteerd. Tip: markeer de + en - voordat je deze vastschroeft.
Resultaat: (filter zit boven, half in de zon)
Afbeelding

Alle losse draden en de ongebruikte stekker van de OEM-tweeters vastgezet met kabelbindertjes en ducktape. Dus voor mij geen rammeltjes in de deur.

De tweeters + spiegelpanelen monteren was nog wat lastiger.
Rechts de bedrading aan de tweeter verlengd (weer met schuivertjes en krimpkousjes). Maar de bedrading moet dóór het deurpaneel, dus een paar handjes extra nodig gehad om het geheel te monteren: vastschroeven op het filter en vervolgens het deurpaneel terugmonteren.
Links de bedrading eerst door het deurpaneel gevoerd, en daarna het spiegelpaneel. Dat ging al wat beter, hoewel het dan wel even pielen is om de extra lengte draad weg te werken.

Bij definitieve montage blijkt er toch net wat te weinig ruimte om het filter strak in te bouwen, zoals ik in de startpost al vermoedde. De tweeter had eigenlijk een paar mm hoger gemoeten om in de sparing te vallen).
Gelukkig de Dremel lag er toch nog, dus ook dat probleem was snel opgelost.
Afbeelding

Vervolgens de deurpanelen monteren, alle zooi opruimen...

En dan... Moment-Suprème!: de radio aanzetten!
Even een CD erin met veel pure bass, hoge tonen en spraak (in dit geval een gouwe ouwe: Graceland van Paul Simon).
YESSSS wat een lekker geluidje! Bass staat op 2/3e en Treble op 3/4e ongeveer, helemaal goed. Gelukkig maar, want de scheidingsfilters nu nog instellen (3 standen) is een bewerkelijke opgave geworden...

Fader iets meer naar voren op 1/4e, omdat op de achterbank dik geluid nog niet echt gewenst is (met een leeftijd van 4 maanden heb je immers nog andere prioriteiten: raamstickers en bungelende beertjes...). Achterin dus ook nog geen speakerupgrade, zo te horen ook nog geen must.

Het eindresultaat:
Afbeelding

Uit bestuurdersoogpunt:
Afbeelding

Ik ben dik tevreden: lekker daggie pielen, een WAANZINNIG geluid in de auto! En het ziet er nog strak uit ook. :D
Groeten van Edwin
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Heel erg mooi :)
Eddy S60
6th Gear member

Dat ziet er heel netjes uit.
Volvo S60 1.6 turbo R-Design 2014-
Volvo V40 1.6- Turbo intro line 2012-2014
Volvo S40 2.0 sport professional line 2010-2012
Volvo C30 2.0 momentum season line 2007-2010
sequence
5th Gear member

Mooi gedaan Edwin!
V40 T2 Nordic+
EdwinR
2nd Gear member

Thanx!

Mooi om te zien is één, maar je zou ze eens moeten horen!
Groeten van Edwin
Christopher
3rd Gear member

Wat voor audiosysteem heb je erin zitten? Ook 'gewoon'? Ik heb deze upgrade namelijk ook gedaan (met andere speakers) en ben er echt heel tevreden over!

Wil nu achter ook gaan doen, maar denk dat ik misschien voor de voorkant ook speakers koop met echt losse tweeters en die nu voor zitten achter doe. (Ik heb ze nu 'los' voorop de gewone speaker in mijn huidige speakers)
Bart
8th Gear member

Netjes gedaan hoor!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Christopher schreef:Wat voor audiosysteem heb je erin zitten? Ook 'gewoon'? Ik heb deze upgrade namelijk ook gedaan (met andere speakers) en ben er echt heel tevreden over!

Wil nu achter ook gaan doen, maar denk dat ik misschien voor de voorkant ook speakers koop met echt losse tweeters en die nu voor zitten achter doe. (Ik heb ze nu 'los' voorop de gewone speaker in mijn huidige speakers)
Kinetic heeft standaard Base. :)
Summum
6th Gear member

Knap werk, ziet er netjes uit.

Het enige nadeel zou kunnen zijn dat nietsvermoedende passagiers nu het idee krijgen in een huurauto beland te zijn... ;)
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
EdwinR
2nd Gear member

@ Christopher: standaardaudio is de Base inderdaad. Wanneer ik de radio inschakel zie ik alleen een Volvo V50 plaatje, verder geen toevoegingen in tekst.

@ Summum: Voordeel daarvan is weer dat er dan ook niet gerookt wordt in de auto... :D
Groeten van Edwin
Fredhead
Geartronic member

Mooi staaltje werk dit :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Okke
4th Gear member

Netjes hoor. Hertz maakt inderdaad wel heel erg goede speakers!

Wat ik zelf overigens niet begrijp: die kabelschoentjes op de speakers. Bij het filter kan je ze wel netjes schroeven, waarom bij de speakers niet. Zo vaak problemen mee gehad dat ik de kabels er tegenwoordig direct op soldeer (das dan weer mijn tip).

Overigens zijn vergulde wel iets minder corrosie gevoelig, maar toch.
V40
Christopher
3rd Gear member

EdwinR schreef:@ Christopher: standaardaudio is de Base inderdaad. Wanneer ik de radio inschakel zie ik alleen een Volvo V50 plaatje, verder geen toevoegingen in tekst.
Dan heb je dezelfde vooruitgang doorgemaakt als ik, alleen dan heb jij dus de losse tweeters.

Het enige verschil wat ik merk is dat mijn geluid nu minder hard kan dan eerst, maar hij is wel over het hele bereik zuiver.

Dit is echt voor iedereen een aanrader. Met de beschrijving van Edwin zou het iedereen moeten lukken. :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”