Setje Hertz ESK 165 aangeschaft

Dit zijn 200W speakers met een heel mooi warm geluid. Een instelbaar scheidingsfilter en hoge gevoeligheid, dus zullen goed moeten werken met de standaardversterker.
De tweeters vond ik eigenlijk wel erg fraai, en er zaten ook mooie ringen bij om ze verzonken in te bouwen.
Dus ik dacht me eerst maar eens een paar euro te besparen op de Volvo-tweeter-spiegelkapjes en deze tweaters in de normale kapjes in te bouwen.
Mocht dat niet lukken, dan kun je altijd nog anders nietwaar.
Naar mijn smaak is het erg fraai geworden, dus een kleine handleiding hoe te werk te gaan:
1. Spiegelkapjes demonteren. Vervolgens tape erop om op af te kunnen tekenen.

2. Met een winkelhaak netjes aftekenen (onderste clip is goed te gebruiken als centreerpunt. Hoogte afmeten: niet te laag i.v.m. de ruimte achter de spiegelkap. Vervolgens even voorboren met een scherp, klein boortje (i.e. 3,5mm)

3. De gatenboor erbij, het gat moet 36mm in diameter zijn, ca. 1 cm van de onderkant vrijgehouden. In mijn borenset zit een 35mm en 38mm boor, dus de 35 gepakt. Rustig boren voor het geval de boor even vast zou slaan en de kap zou scheuren.

4. Vervolgens de gaten met grof schuurpapier ruimer maken. Dat gaat me toch wat gelijkmatiger af dan met de Dremel...
Zover tot de inbouwringen erin kunnen.

5. Tweeters erin. Dat gaat errug stug overigens, dus een tip voor dit merk speakers om voorzichtig te drukken en te duwen, want je drukt het roostertje plat wanneer je teveel op het midden drukt. Dit is wel weer te corrigeren (ervaring), maar voorkomen is beter. (NB: embleempjes er even afgehaald om de druk beter te kunnen verdelen, daarna weer met secondelijm vastgezet.)

De tweeters zijn niet diep, dus zo te zien passen ze prima in de ruimte achter de spiegelkap. Echt passen doe ik wanneer ik de rest monteer.
Even afhankelijk van de planning morgen de deuren open maken en de rest doen. Dat zal hetzelfde gaan als de andere topic's, hoewel het misschien nog spannend kan worden hoe het grotere scheidingsfilter een plekje gaat vinden.
... dus wordt nog vervolgd...