[update 14] Rode remklauwtjes

De opvolger van P1800 en 480
Live
4th Gear member

Ik zit ook te expirimenteren met de stickers.. what to do?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Live
4th Gear member

haha ik zie nu dat de plakband ook nog op de auto staat =P
Heb de stickers er nl niet opgezet, maar ff tijdelijk met plakbandje vast gezet voor de fotó's

PS. wllmzz, what een super foto's ! Ook op de vorige pagina's. Sterk werk !

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Live, niet daar! :) Op de plek waar Wllmzz het heeft is het mooiste!
D-Funk
3rd Gear member

Vette pics man! Je hebt me overtuigd met die stickers, maar eens even kijken als dat op mijne ook een beetje past! :-D

Zo blijkt maar dat "wie heeft er mooi weer nodig om even wat fotookes te maken. de locatie doet het meest dachtik" helemaal waar is, jammer dat niet iedereen zulke camera technieken beheerst ;-)
Facelift C30 Summum, Ice White, 18"; Midir, Verlaagd sportonderstel, Xenon, Verwarmde stoelen, RTI, Telefoon, Cranberry leder, Dynaudio, Onderpanelen Ice White gespoten etc..
wllmzz
3rd Gear member
Contacteer:

thanx live!!.. vind jouw plek niet geweldig.. ik zat zelf te twijfelen of ik ze niet misschien vlak voor het achterwiel zou doen.. laag zegmaar. Misschien ook een optie!?
wllmzz
3rd Gear member
Contacteer:

@D-funk.. thanx voor je compliment.. moet er eerlijk bijzeggen dat hier niet echt cameratechnieken bij komen kijken.. Zoals ik al zei.. het is vooral de locatie.. en spelen met contrast.
Leuk dat ik je heb overtuigt met mn stickers.... hopelijk kun jij mij ook weer overtuigen.. ik twijfel nog steeds enorm..

Het doet me nog steeds een beetje denken aan:
Rode Alfarijders met Ferrari-stickers :?
wllmzz
3rd Gear member
Contacteer:

Een update!! Vanmorgen een dump-valve laten aanbrengen. Zit al een tijdje met, wellicht tussen de oren :o , het wegvallen van de turbodruk. Dit ben ik na het chippen pas gaan merken, en het komt zelfs soms voor dat bij hoog toerenbereik na het schakelen de druk weg is, en ik deze met gedossert gas pas weer kan terugtoveren.

Alvast de plaatjes.... maar ik snap dat het geluid het belangrijkst is.. dus ik maak vanavond wel even een filmpje met geluid!!

Geruisloos waar nodig.
Een mooie supiele 'psshh' bij sportief rijgedrag
En een bijna fluit zo harde 'PSJJIIH', bij achterlijk wegknallen bij een stoplicht :D

love it!

Nee, niet meer vermogen, nee niet meer pk's of wat allerlei indianenverhalen je ook doen geloven.. bullshit. Het zorgt er in weze alleen voor dat de teveeldruk kan verdwijnen... de turbo langer blijft draaien en dus weer eerder op de jusite druk is.

Zoals beloofd snel met geluid!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

hey dat probleem heb ik ook voornamelijk als je lekker doortrekt en dan boven de 5000 toeren van 3 naar 4 gaat of van 4 naar 5. Nu weet ik dus waar het van komt (alhoewel ik het wel stom vind).
en ook pas na het chippen had ik dat probleem(of kwam ik er pas achter)

wie heeft de dumpvalve geinstalleerd en is het probleem van het "inhouden"dan ook bij jouw nu weg.

gr brian
wllmzz
3rd Gear member
Contacteer:

Zoals beloofd een geluidsfragment:

http://willemfotografie.nl/c30/vid/volvot5.wmv

(rechtermuisknop opslaan als)
En natuurlijk heb ik nu geprobeert zoveel mogelijk geluid te maken.. Maar in reallife is het prima subtiel :D

@nippie.. hij pakt wat sneller op na schakelen.. maar heb nog niet echt vol uit geprobeert.. gewoon beetje rustig, maar dan werkt het wel... Van de 4 naar de 5 en hoger heb je het meest aan de turbo.. dan zal dit zeker verschil maken. Maarja.. dan voluit gaan heb je toch een Duitse snelweg of circuit nodig, dunkt mij.

Heb dit overigens laten doen bij Bollen Racing in Sint Anthonis.. Prima service en goed advies 8)
Henriëtte
7th Gear member

:) Mooi /verslavend geluidje !
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Mooie filmpje!
wllmzz
3rd Gear member
Contacteer:

Thanx beide!! tis inderdaad verslavend.. haha.. jammere is dat de computer aanboord van de C30 het niet allemaal herkend en dus met een error komt "Minder motorvermogen"... Code geeft weer dat er iets in de Turbo niet helemaal klopt met "normaal".. das nog al logisch.. het is niet schadelijk, maar hij gaat soms wel op de noodloop... Bah..

Met denormale volvo-software is het niet aant e passen, omdat ik dan mn chiptuning kwijtraak...

pfff. keuzes :D
FrankS60
5th Gear member

Om die reden zijn er voor de volvo (en vele andere turbomotoren) speciale recirc dump's die een deel afblazen en een deel recirculeren. De computer heeft namelijk de lucht die je nu afblaast wel gemeten dmv de luchtmassameter. Hij is nu dus lucht kwijt, waar hij wel brandstof voor inspuit. Verder raakt hij op een andere manier dan waarvoor hij geprogrammeerd is zijn lucht kwijt en dat zal vast ook foutcodes kunnen genereren.

Je zou met een wideband lambda nu waarschijnlijk een nogal vreemd mengsel aflezen net na een schakelmoment. Als je chip hier niet op aangepast wordt (wat maar in hele beperkte mate kan) dan zul je misschien zelfs wat pk verlies hebben net na het schakelen. Anders kun je het hooguit weer op het oude niveau krijgen maar daar zou ik niet op rekenen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
wllmzz
3rd Gear member
Contacteer:

FrankS60 schreef:Om die reden zijn er voor de volvo (en vele andere turbomotoren) speciale recirc dump's die een deel afblazen en een deel recirculeren. De computer heeft namelijk de lucht die je nu afblaast wel gemeten dmv de luchtmassameter. Hij is nu dus lucht kwijt, waar hij wel brandstof voor inspuit. Verder raakt hij op een andere manier dan waarvoor hij geprogrammeerd is zijn lucht kwijt en dat zal vast ook foutcodes kunnen genereren.

Je zou met een wideband lambda nu waarschijnlijk een nogal vreemd mengsel aflezen net na een schakelmoment. Als je chip hier niet op aangepast wordt (wat maar in hele beperkte mate kan) dan zul je misschien zelfs wat pk verlies hebben net na het schakelen. Anders kun je het hooguit weer op het oude niveau krijgen maar daar zou ik niet op rekenen.
ik snap wat je zegt... maar begrijp niet wat je bedoeld :D
Ingebouwd heeft de T5 een standaard dumpvalve.. hier veranderd niets aan. Het enige is dat er in het voortraject een extra dubbelwerkende dumpvalve is geinstalleerd. Die afblaast dus inderdaad. (ik snap eigenlijk je recirculatie-gedeelte niet :oops: Deze recirculeert toch ook?
http://www.mazda323gtx.com/modification ... n_blow.htm )

Anyway, ik kan gewoon bij onze chippers (mobile chiptuning) langs en wordt er opnieuw naar gekeken en de software aangepast (service!)

Dank voor de reacties.. elke reactie is meer dan welkom!!
FrankS60
5th Gear member

Standaard blaast de overdruk niet in de atmosfeer af, maar terug het inlaattraject in. Daardoor blijft de lucht die ooit de luchtmassameter gepasseerd is altijd in het traject tot het gebruikt wordt voor het mengsel. De computer gaat er ook vanuit dat die hoeveelheid lucht aanwezig is, en past daar de hoeveelheid brandstof op aan.

Als je dus lucht "kwijt" bent uit het inlaattraject dan zal er een teveel aan brandstof ingespoten worden waardoor het mengsel te rijk zal zijn tot er weer zoveel lucht door het systeem is gegaan dat de meting van de LMM overeenkomt met de aanwezige lucht in het inlaatsysteem.

De dumpvalve die jij hebt recirculeerd helemaal niets, alle overdruk wordt de atmosfeer in geblazen langs het membraan dat je kunt zien door de gaatjes aan de zijkant. Het is in feite niets meer dan een gat in de slang die open wordt gezet als de vacuumslang bovenop de valve daartoe aanleiding geeft (vacuum in inlaatspruitstuk vanwege dichte gasklep). Dit gebeurd bij een plotselinge gas-los situatie om de overtollige druk kwijt te raken om zo de turbo op gang te houden. Als de lucht helemaal niet weg zou kunnen dan zou de turbo heel snel tot stilstand komen aangezien er vrij snel een hoge druk zou ontstaan achter de turbo, voor de gasklep. Normaliter wordt dit via de interne dumpvalve op de turbo geregeld, die gaat open en laat de opgebouwde druk weer voor de compressor terug in het systeem komen. Hierdoor ben je wel de druk kwijt, maar niet de gemeten lucht. Dit originele systeem wordt met een plaatje afgedopt als je er een externe dumpvalve op zet.

Dit is een dumpvalve die ik bedoel, een deel blaast af (door het tuitje) en de rest gaat via de slang op de zijkant weer terug het inlaatsysteem in, ergens voor de turbo maar na de LMM. Het deel dat afblaast is iets van 25% voor het geluid en valt binnen de marge waarmee de computer overweg kan. De rest gaat terug het systeem in en blijft dus voor menging beschikbaar om zo minimale invloed te hebben op het mengsel.

Dit is er trouwens 1 specifiek voor VAG 1.8T motoren, maar die hebben exact hetzelfde euvel als de geblazen volvo motoren van na +/- MY2000.

http://www.ttspares.com/store/forge-fmd ... gines.html
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
D-Funk
3rd Gear member

Cool zeg! Ik wil ook een T5!!!! :-P
Facelift C30 Summum, Ice White, 18"; Midir, Verlaagd sportonderstel, Xenon, Verwarmde stoelen, RTI, Telefoon, Cranberry leder, Dynaudio, Onderpanelen Ice White gespoten etc..
nippie
2nd Gear member
Contacteer:

super geluidje, wil ik ook!!

heb overigens 3 weken geleden me aardig uitgeleefd op de duitse snelweg en een t5 is gewoon echt snel en hij blijft zelfs bij 230 km per uur nog het gevoel geven dat hij nog vooruit wil echt helemaal tegek

en ja de wijzer op de teller kan echt helemaal naar 250

absoluut een super gevoel wel een beetje eng zeker als er plots iemand voor je gaat rijden maar het doortrekken in 4 naar ruim 220 km/u naar dan naar 5 en voelen dat je autootje nog steeds vooruit trekt echt heel erg gaaf en een absoluut een anrader om te doen volgende keer ga ik een circuit op.

dumpvalve is voor mij het volgende of een andere downpipe

gr brian
FrankS60
5th Gear member

Zou ik zeker voor de andere downpipe gaan icm een chip, dan heb je echt flink vermogenswinst!
Hjalmar
6th Gear member

Klinkt goed, nou inderdaad de rest nog ;)
Hjalmar
wllmzz
3rd Gear member
Contacteer:

FrankS60... dank voor de uitleg.. zal me er nog eens in verdiepen.. gaat me erom dat het niet schadelijk is voor de turbo/motor... lijkt me du niet dat ze dat kunnen garanderen..
D-Funk lachen he.. ben er ook wel blij mee! heb mensen bij inhalen op de snelweg al behoorlijk laten schrikken met een pfieuwtje! haha

nippie, thanx! is inderdaad lol. Snelheid in duitsland ken ik wel.. maar heb soms wel dat hij in de noodloop gaat bij een bepaald aantal km/h. (245+)
Circuit is echt een aanrader.. beestje kan zeker goed meekomen met de rest (zie elders in mn verslag hiero)
Als je voor vermogenswinst gaat heb jeniet zoveel aan de Valve:D

Hjalmar... mwoa.. geen rest voor mij.. wil geen andere uitlaat ivm herrie en vermogen is met chippie meer dan genoeg momenteel!
Plaats reactie

Terug naar “C30”