verzekering voorwaarden ruitschade

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gast

Oceanracer schreef:Ik zal eens kijken of ze er hier op kantoor ook al van op de hoogte zijn.
Daar ben ik nu ook wel nieuwsgierig naar.
Ik kreeg namelijk het idee dat het Univé breed door gesproken is.
paulh
4th Gear member

Ik heb een reactie gekregen van Univé, maar hem nog niet helemaal gelezen ... ben ook benieuwd en ik houd jullie op de hoogte!
Hier lijkt een beperkte en vriendelijke klantenactie zin te hebben!
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
Gast

Kom op lezen dan.... :P en hier verwoorden. :wink:
Oceanracer
Geartronic member

Och flip! Gisteren helemaal ontschoten! Maandag weer proberen. :oops:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
paulh
4th Gear member

Sorry Alex voor de vertraging!
transcript volgt
'12 Volvo V60 D5 Summum
paulh
4th Gear member

Ik heb het volgende van mijn contacten bij Univé gekregen - mooi technisch verhaal, maar dus niet de toezegging die de directeur Univé Midden Drenthe geeft. Vandaar dat ik maar even een mailtje terug gestuurd heb met referte daaraan (dank daarvoor, Alex!), zie ook hieronder:

van Unive:
Geachte heer Huigens,

Graag vraag ik uw aandacht voor onderstaande mail. Hierin wordt door mijn collega Jan Dijkstra van de afdeling Operations uitleg en antwoord gegeven op de door u gestelde vraag.

Indien u naar aanleiding hiervan nog vragen en/of opmerkingen heeft hoor ik deze graag van u.

Met vriendelijke groet,

A. Braak

Commercieel manager

UNIVÉ Stellingland
( 0299-xxxxxx

Dag Arnoud,

Deze mail kreeg ik van Hedica Seinen ter beantwoording.

De heer Huigens spreekt over niet originele producten en maakt zich zorgen over de veiligheid van zijn auto na ruitvervanging.

Geen enkele autofabrikant maakt zelf zijn ruiten. Deze ruiten komen uit de glasfabrieken van bijv. Pilkington of Saint Gobain. Van deze fabrieken betrekken ook de 4 bedrijven hun ruiten. De ruiten worden op exact dezelfde productielijn gemaakt als de eerste montage ruit. Er is absoluut geen sprake van 2e keus of imitatie.

Het is inderdaad correct dat een geplakte ruit meedoet aan de stijfheid van de carrosserie. De ruit is exact gelijk aan de eerste montage ruit.

Volvo zal inderdaad een eigen kit voorschrijven zoals ieder merk. Ik weet zeker dat het grootste deel van de dealers een universele ruitenkit van bijv. Kent of Teroson gebruiken. Na montage van de ruit mag de auto niet direct rijden maar moet een bepaalde tijd staan voor het drogen- harden van de kit o.a. in verband met de airbags.

Van diverse kit fabrikanten heb ik testen gezien dat hun kit na ca. 2 uur uitharden, exact dezelfde sterkte heeft dan de originele kit.

Problemen met regensensoren e.d. komen nauwelijks voor. Uiteraard waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt niet alleen bij de glasfitters maar ook bij de dealer.

De ruit wordt onder volledige garantie geplaatst. Ook hier vallen sensoren onder.

Jaarlijks worden er duizenden ruiten geplaatst door glasfitters en ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal probleem gevallen zijn of worden. Daarnaast ben ik van mening dat een glasfitter aanzienlijk meer ervaring heeft in het vervangen van ruiten dan een monteur van een dealer die zo af en toe eens een ruit vervangt.

Ook zijn er dealers die zo genaamd de ruit vervangen maar het werk uitbesteden aan een regionale glasfitter.

Heel nadrukkelijk wil ik stellen dat er ruiten geplaatst worden die qua kwaliteit, pasvorm en sterkte exact gelijk zijn dan de eerste montage ruit. Alle ruiten zijn voorzien van het homologatie E keur merk.

Wat betreft de veiligheid wil ik opmerken dat ik als schade expert, met de nodige ervaring, nog nooit een ongeval heb meegemaakt die ontstaan is door het niet goed monteren van een ruit.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Jan Dijkstra (tech)
UNIVÉ Operations
'12 Volvo V60 D5 Summum
paulh
4th Gear member

mijn antwoord:
(citaat en link niet meegenomen - want die staan hierboven)

Geachte heer Braak,

dank voor uw persoonlijke aandacht en antwoord. Het verhaal van de heer Dijkstra geeft een technische onderbouwing van de visie van Univé, en beantwoordt in technische zin inderdaad mijn vraag. Dank daarvoor.
Het lijkt dat u op het standpunt blijft dat bij ruitschade gebruik gemaakt moet worden van een van de door u geselecteerde bedrijven - niet zijnde originele dealers - vermits ik geen torenhoog eigen risico wil dragen. Hier ben ik verbaasd over, aangezien ik via het volvo-forum van andere Univé klanten andere informatie ontvang, ik zal er één citeren, en misschien bent u geïnteresseerd om het onderwerp op dit forum te volgen (zie hieronder citaat en link).

Ik zou met inachtneming van deze uitspraken (mits die door u geverifieerd kunnen worden natuurlijk) graag van u horen welke Volvo en Peugeot-dealers in mijn omgeving (Uithoorn) bij ClaimIT zijn aangesloten, zodat ik van hun diensten gebruik kan maken.

Bij voorbaat hartelijk dank!
'12 Volvo V60 D5 Summum
Gast

paulh schreef:Geen enkele autofabrikant maakt zelf zijn ruiten. Deze ruiten komen uit de glasfabrieken van bijv. Pilkington of Saint Gobain. Van deze fabrieken betrekken ook de 4 bedrijven hun ruiten. De ruiten worden op exact dezelfde productielijn gemaakt als de eerste montage ruit. Er is absoluut geen sprake van 2e keus of imitatie.
Hier mist dhr. Dijkstra toch echt de boot.
Er bestaat namelijk wel degelijk een 2e keus cq. verschillende wijze van opbouw en deze kunnen dan ook dunner zijn.
paulh schreef:Het is inderdaad correct dat een geplakte ruit meedoet aan de stijfheid van de carrosserie. De ruit is exact gelijk aan de eerste montage ruit.
Dit is dus niet waar, nergens in de vervang ruit van genoemde ruiten zal je het woord Volvo tegen komen.
paulh schreef:Volvo zal inderdaad een eigen kit voorschrijven zoals ieder merk. Ik weet zeker dat het grootste deel van de dealers een universele ruitenkit van bijv. Kent of Teroson gebruiken. Na montage van de ruit mag de auto niet direct rijden maar moet een bepaalde tijd staan voor het drogen- harden van de kit o.a. in verband met de airbags.

Van diverse kit fabrikanten heb ik testen gezien dat hun kit na ca. 2 uur uitharden, exact dezelfde sterkte heeft dan de originele kit.
Mijnheer weet wederom niets van de feiten. Bij Volvo wordt (als één van de weinige merken) een twee componenten kit gebruikt.
Ik refereer even naar de testen Volvo, waar een niet goed gemonteerde voorruit (onjuiste kit) bij uitgaan van de airbags de ruit in zijn geheel er uit vloog.
paulh schreef:Problemen met regensensoren e.d. komen nauwelijks voor. Uiteraard waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt niet alleen bij de glasfitters maar ook bij de dealer.

De ruit wordt onder volledige garantie geplaatst. Ook hier vallen sensoren onder.
Een schade expert zal hier waarschijnlijk nooit iets van horen, omdat dit onder de garantie van de glasfitter valt.
Vraag even bij Volvo hoeveel problemen er zijn, ook BMW kent dit probleem. En sinds wanneer wordt een schade expert bij een ruitschade gehaald?
paulh schreef:Heel nadrukkelijk wil ik stellen dat er ruiten geplaatst worden die qua kwaliteit, pasvorm en sterkte exact gelijk zijn dan de eerste montage ruit. Alle ruiten zijn voorzien van het homologatie E keur merk.
Een E keur is een goedkeurings merk en zegt niets over de kwaliteit. Exact gelijk zullen ze dan ook nooit zijn.
paulh schreef:Wat betreft de veiligheid wil ik opmerken dat ik als schade expert, met de nodige ervaring, nog nooit een ongeval heb meegemaakt die ontstaan is door het niet goed monteren van een ruit.
Ik betwijfel of een schade expert dit kan weten, want volgens mij ziet hij de auto's pas bij schade hersteller.
Ongevallenanalyse, dus de oorzaak achter halen is heel wat anders.
Daarbij heeft dhr. Dijkstra het niet helemaal goed de intentie begrepen. Ik had het over de risico's voor de inzittende tijdens een ongeval bij een niet goed gemonteerde voorruit.

Bijvoorbeeld eerst een frontale aanrijding en de voorste airbags gaan uit en vervolgens wordt je nog even van achteren aangereden en ga je daardoor in een koprol (3X bijvoorbeeld?).
Helaas zal je ruit er bij de ontploffing van de airbags al uit geploft zijn.
Dan ga je een 2e koprol niet overleven want dan is het dak al behoorlijk plat.
paulh schreef:Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Jan Dijkstra (tech)
UNIVÉ Operations
Ik heb geen vragen voor deze mijnheer, hij gebruikt zijn kennis maar voor één ding (voor Univé).
Ik lees niet één keer dat hij begrip heeft voor de situatie en dat er ook een ander waarheid kan zijn.

Dus @Paulh, hier kan je weer me terug naar Unive. :P
sbv
6th Gear member

JacoS80 schreef:
sbv schreef:Gisteren voor de S70 even met Interpolis gebelt. Ja meneer u kunt naar Autotaalglas. Sorry, ik wil naar mijn eigen dealer...dat kan meneer, echter heeft dat wel gevolgen voor uw premie. Pardon ?? kartelvorming ? Nee meneer wij hebben met Autotaalglas goede afspraken over ruitschade. Zal ik u even doorverbinden ?

Zal ze van de week bellen of ze ook een nieuwe originele ruit erin kunnen zetten, indien nee, dan neem ik wel weer contact op met Interpolis.
Ik heb vanwege een scheur/barst in de voorruit vorige week gebeld met Interpolis en kreeg het volgende antwoord.
Er zijn 2 mogelijkheden;

1. reparatie door Autotaalglas of Carglass, geen terugval in noclaim, geen eigen risico geen teruggang in schadevrije jaren en wel opbouw in schadevrije jaren.

2. reparatie door de dealer is mogelijk, dit wordt gezien als statusquo schade. Dit houdt in geen terugval in noclaim, geen eigen risico, geen terugval in schadevrije jaren maar ook een jaartje geen opbouw van schadevrije jaren en noclaim.

Ik ben Allrisk verzekerd met noclaim beschermer.
Overigens heb ik alles via de Rabobank bij Interpolis lopen en ik moet zeggen, Interpolis is niet de goedkoopste maar alles wordt keurig afgehandeld.
Voor mij dus zelfde condities.
Ik zal eens met autotaalglas contact opnemen wat en hoe. Ik verdom het om meer premie te betalen vanwege cartelvorming tussen interpolis en wat glasboeren

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
JacoS80
3rd Gear member
Contacteer:

sbv schreef:..............
Voor mij dus zelfde condities.
Ik zal eens met autotaalglas contact opnemen wat en hoe. Ik verdom het om meer premie te betalen vanwege cartelvorming tussen interpolis en wat glasboeren
Bij Interpolis ga je dus niet meer premie betalen alleen sta je een jaar stil in opbouw van schadevrije jaren en opbouw van NoClamin. De premie blijft gelijk en geen eigen risico.

Ik heb overigens besloten om dinsdag mijn ruit bij Carglass te laten vervangen voor nieuwe origineel Volvo exemplaar. Als je vraagt om een originle met Volvo logo is dit geen probleem. Alleen de kit zou dan nog een twijfel geval zijn.
Aangezien ik afgelopen 3 jaar elk jaar wel een ruit heb moeten laten vervangen kies ik voor Carglass zodat ik een verdere opbouw van schadevrije jaren heb.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
Gast

JacoS80 schreef:Aangezien ik afgelopen 3 jaar elk jaar wel een ruit heb moeten laten vervangen kies ik voor Carglass zodat ik een verdere opbouw van schadevrije jaren heb.
De twee componenten kit is juist het meest belangrijke.

Als Carglass kan aantonen (dmv een rekening) dat ze een originele voorruit en twee componenten kit
bij Volvo hebben besteld is dat natuurlijk een oplossing...
paulh
4th Gear member

Alex, dank voor je analyse (disectie zou ik bijna zeggen). Heb jij nog iets van de Directeur Midden Drenthe gehoord?
'12 Volvo V60 D5 Summum
Gast

paulh schreef:Alex, dank voor je analyse (disectie zou ik bijna zeggen). Heb jij nog iets van de Directeur Midden Drenthe gehoord?
Analyse is mijn vakgebied. Maar dissectie?
Mooi gevonden, maar om het nu te hebben over het ontleden van lijken..... :P

En nee, nog niets weer gehoord.
Oceanracer
Geartronic member

Het is er vandaag (weer) niet van gekomen om bij Univé langs te gaan. Dit keer niet omdat ik het was vergeten, maar omdat er vandaag zoveel tussen kwam. Maar het heeft m'n aandacht.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Wat heeft je aandacht? Je vriendin?
945i
8th Gear member

@Alex, waarom is die 2 componentenkit zo belangrijk?

Volgens mij blijft het glas op metaal, dat is bij alle auto's hetzelfde.
Daar werkt een goeie primer met kit ook prima. (te goed zelfs, soms...)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gast

Ik kan mij voorstellen dat het maken heeft met hechting en of lijmkracht.
Ik gebruik bijvoorbeeld 2 componentenlijm van Bison om dingen te repareren, daar kan geen andere lijm van Bison tegen op.
s60magic
4th Gear member

Ook ik heb een brief gehad van Unive, maar ik ga over naar Volvo Insurance, bleek zelfs nog iets goedkoper te zijn ook.
Ik heb ook wel eens een ruit laten vervangen bij Autotaalglas en geen problemen mee gehad, maar ik baal alleen dat ze alles bij de grote bedrijven onderbrengen, en de kleintjes het brood uit de bek halen.
Ik merk het zelf ook met mijn bedrijf (schildersbedrijf) dat ze alle ruitschades onderbrengen bij bedrijven die contracten hebben bij de verzekeraars. Ik ben er klaar mee. :evil:
Gast

s60magic schreef:ik baal alleen dat ze alles bij de grote bedrijven onderbrengen, en de kleintjes het brood uit de bek halen.
Ik merk het zelf ook met mijn bedrijf (schildersbedrijf) dat ze alle ruitschades onderbrengen bij bedrijven die contracten hebben bij de verzekeraars. Ik ben er klaar mee. :evil:
Dat begrijp ik. Ook ik heb daar als klant problemen mee. Groter is per definitie NIET beter.
Ik begrijp die verzekeringsmaatschappijen niet. Denken ze nu echt dat ze goedkoper uit te zijn?
Hebben ze dan niet in de gaten dat de prijzen nu eerst kunstmatig omhoog worden gebracht?
Tja, dan kan je ook korting geven. Hoe je het ook bekijkt die bedrijven moeten geld verdienen.
Gast

Vandaag 2 berichten gekregen van Univé.
1 brief van het Klachtenbureau Schade en 1 van de directeur Univé Midden Drenthe.
Directeur Univé Midden-Drenthe schreef:N.a.v. uw mail en onze telefonisch contact hierbij nog een schriftelijke reactie van mijn kant,

Ik heb de bevestiging van ons hoofdkantoor gekregen dat u, naast de genoemde 4 Glasherstelbedrijven, ook gebruik kunt maken van de merkdealers die zijn aangesloten op Direct Access.
Volvo zal zich hier op zeer korte termijn ook bij aansluiten.
Dit betekent dat u zonder problemen eventuele ruitschade bij deze Merkdealer kunt laten herstellen.

Met vriendelijke groeten,

J*** F***
Directeur Univé Midden-Drenthe
Nu zou je zeggen dat is goed nieuws, maar lees het volgende dan maar even:

Verkorte inhoud van de brief van mevr. S***, namens het Klachtenbureau Schade.
Daarin stelt ze dat Univé uit efficiëntie en uit kostenbesparing gekozen heeft voor genoemde bedrijven.
Tevens geeft ze aan dat de maatregelen zijn genomen om een premieverhoging te voorkomen.
Blijkbaar heeft ze mijn brief niet goed gelezen of mogelijk zelfs niet begrepen. :cry:
In mijn antwoord heb ik dan ook gevraagd; waaruit blijkt de (objectieve) kwaliteit van genoemde bedrijven en gebruikte materialen?
Ook heb ik haar gevraagd; waarom is de keuze tussen veiligheid en premieverhoging niet aan mij als klant voorgelegd?

In de brief geeft ze ook aan dat de merk dealer Volvo niet is aangesloten bij Direct Access of Pon en dat hierdoor Univé helaas geen uitzondering kan maken voor Volvo-dealers, omdat het ondoenlijk zou zijn om met individuele merkdealers afspraken te maken.

Hierop heb ik mijn antwoord gesteld dat hieruit uit zou kunnen blijken dat er door Univé wel afspraken gemaakt kunnen worden met een importeur van auto’s, in deze Pon.
Dat ik uiteraard niet voorwaarden ken, maar dat in mijn ogen dit heel vreemd is en het zou kunnen wijzen op kartelvorming.
Immers als Univé één importeur toelaat (niet zijnde aangesloten bij Direct Access), zou dit naar mij mening ook voor andere importeurs van auto’s moeten gelden.
Ik heb aangegeven dat ik het jammer vind dat zijn de zienswijzen binnen Univé blijkbaar verschillend zijn en ik graag zou ik zien dat bij Unive de zienswijze eenduidig worden, daar ik weet dat meerdere Volvo eigenaren hierover hebben gereclameerd.

De directeur van Unive Midden Drenthe, heb ik verzocht mij het schriftelijk toe te zeggen dat bij ruitschade,
ik mij kan wenden tot een Volvo-dealer.
Ongeacht of deze Volvo-dealer is aangesloten bij Direct Access, omdat 1 mei nu zeer dicht bij is.
Uiteraard onder dezelfde voorwaarden als geschetst in de brief. Of wel een clausule in mijn polis.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”