[update 14] Rode remklauwtjes

De opvolger van P1800 en 480
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Geen probleem! Daar is het forum toch voor! Als je meer info wilt (ik heb dit redelijk goed uitgezocht omdat ik er zelf ook 1 wilde) dan kun je me pb-en voor tel of emailadres.

Dit is overigens een prima filmpje om de werking van de turbo wat duidelijker te maken. Het bevat wat "reclame" omdat het gemaakt is door IPD maar het algemene idee komt goed naar voren. Ze hebben het op een gegeven moment over een blow off valve / CBV en dat is het verhaal wat op jouw auto van toepassing is. Als je alleen dat wilt kijken, het begint om 05:15 in het filmpje.



European tuning heeft trouwens van die BOV's die zowel recirc als afblazend zijn.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
wllmzz
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 23.04.2005 - 17:20
Contacteer:

dat is inderdaad een duidelijk filmpje! thanx!! alleen vind ik het wel vreemd dat het bij Ford geen problemen opleverd terwijl om de zelfde samenstelling gaat...

Ik kan kostenloos de software laten aanpassen... maar als deze auto nou niet gechipt was.. had ik dan hetzelfde probleem?? waarschijnlijk wel zeker.. dan schiet ik er dus niet zoveel mee op..

Weet niet of ik nog wel zo blij moet zijn met mn pfieuw:D
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

European tuning zegt dat een dumpvalve geen probleem geeft,Je turbo blijft op toeren met een dumpvale met overschakelen dus beter voor je turbo.Alleen hij gooi er meer brondstof in met overschakelen.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

volvo c70 t5 schreef:European tuning zegt dat een dumpvalve geen probleem geeft,Je turbo blijft op toeren met een dumpvale met overschakelen dus beter voor je turbo.Alleen hij gooi er meer brondstof in met overschakelen.
Waarom verkoopt ET dan die aparte DV's en geen volledig atmosferische...? Een interne DV/compressor bypass valve doet in feite exact hetzelfde dus het is zeker niet per definitie beter voor je turbo.

@ wllmzz

Het maakt niets uit of hij gechipt is of niet, je zou hooguit met het chippen nog kunnen proberen of je het verhaal een beetje kunt wegpoetsen in de kenvelden maar daar heb ik niet genoeg verstand van om dat met enige zekerheid te kunnen zeggen. Chippen is echt een vak apart.

Vwb de Ford kan ik er niks zinnigs over zeggen, ik heb nooit een Ford gehad en ben dat ook zeker niet van plan. :wink: Het enige dat ik met redelijke zekerheid kan zeggen is dat deze setup voor problemen gaat zorgen in de vorm van foutmeldingen of wellicht erger. Ik ben geen tuner die daar aan den lijve ervaring mee heeft ofzo, maar heb mezelf wel door vele tuners en andere specialisten laten voorlichten hierover. Gecombineerd met wat technisch inzicht kom je dan tot deze conclusie.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

wllmzz schreef: Weet niet of ik nog wel zo blij moet zijn met mn pfieuw:D
Na drie weken heb je dat gefluit toch wel gehad.. :lol:
Zelfde als een Darth Vader filter.. Is leuk als je in de mood bent maar op een rustige Zondag morgen cruisen heb je dan ook de hele tijd die zware ademhaling aan de kop..

Kan op zich niet echt kwaad zoals de opzet nu kan het alleen een beetje kip-ei zijn. Je zou heel misschien bij heel kort schakelen ietsje spoeltijd kunnen winnen maar in sommige gevallen gooit je ECU er zoveel brandstof op dat je dat gewin alweer kwijt bent. Nu willen de nieuwe Volvo's toch alleen maar Lambda 1 draaien en zal er met iets meer sprit misschien een klein koppel piekje te bespeuren zijn wat de lol alleen maar ten goede komt.

Aan het filmpje te horen staat de BOV ook vrij strak en lijkt 't er op dat ie alleen de piekdruk er uit gooit en daarna op de interne recirc verder gaat.

Merk je niets van inhouden of afvlakken kort na 't schakelen dan zal 't wel loslopen.

Check je verbruik ook nog even.

In de theorie is een recirc beter voor een MAF motor. Bij MAP kom je iets makkelijker met een BOV weg.
wllmzz
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 23.04.2005 - 17:20
Contacteer:

Johann: Merk je niets van inhouden of afvlakken kort na 't schakelen dan zal 't wel loslopen.

-: Nope helemaal niet. Heb nog steeds het idee dat hij juist iets makkelijker op gang komt..

Check je verbruik ook nog even.

-: Tot op heden geen verandering merkbaar.

Aan het filmpje te horen staat de BOV ook vrij strak en lijkt 't er op dat ie alleen de piekdruk er uit gooit en daarna op de interne recirc verder gaat.

-: .. ja maar dan zou ik toch ook geen foutmelding moeten krijgen?
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

wllmzz schreef:
-: .. ja maar dan zou ik toch ook geen foutmelding moeten krijgen?
Nee normaal gesproken zou een dergelijke opzet redelijk goed moeten gaan omdat de interne recirculatie wel voor een deel behouden blijft.

Fout zou misschien op een vacuum lek kunnen duiden maar wat ik mij van mijn C30 nog voor de geest kan halen is dat ie met een lek nog goed overweg kan.

Andere optie zou kunnen zijn dat de turbo idd iets een swing krijgt en de ECU daardoor een overboost situatie ziet.

Maarja. Zoals ik al zei is het drie weken leuk maar het voegt op deze motoren weinig toe. Beter zou zijn om het ding gewoon op MP te zetten. :wink:
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Bij een 850 T-5R klinkt het ook mooi...
(BOV, 3" uitlaat, grotere turbo, 400 en nogwat pk :p)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Inderdaad! Deze is ook geweldig:
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

rsnhakan schreef:Inderdaad! Deze is ook geweldig:
Inderdaad, moet je vooral de turbometer eens checken in da filmpje... 1.8bar turbodruk is "iets" hoger dan standaard zo te zien :D
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
wllmzz
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 23.04.2005 - 17:20
Contacteer:

Mijn favoriete dumpvalve video is toch deze:

Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

:D
Gebruikersavatar
arnow
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.08.2008 - 08:07

nippie schreef:hey dat probleem heb ik ook voornamelijk als je lekker doortrekt en dan boven de 5000 toeren van 3 naar 4 gaat of van 4 naar 5. Nu weet ik dus waar het van komt (alhoewel ik het wel stom vind).
en ook pas na het chippen had ik dat probleem(of kwam ik er pas achter)

wie heeft de dumpvalve geinstalleerd en is het probleem van het "inhouden"dan ook bij jouw nu weg.

gr brian
Dit probleem had ik ook! Maar nu niet meer. De turbdruk valt weg omdat de software niet goed af gereged is op de turbo. De kleppen van de turbo blijven dicht bij het schakelen, waardoor je dus geen turbodruk hebt. En ga je dus vooruit als een tractor.

Rica is bij mij 3 weken bezig geweest om een perfecte nieuwe geschreven software voor mijn auto te maken. En echt hij rijd nu als een zonnetje! Beter dan hij eerder was. En ik heb hem pas vandaag weer gekregen. Voor mij maakte de 3 weken niets uit, ik was toch in indonesie. Dus Rica heeft alle tijd gehad om de software zo perfect mogelijk te maken.

Dus bij schakelen bij hoge toeren heb ik geen problemen meer!
* 2004 - Volvo Amazone rally automatic uit 1965
* 2007 - Mini Cooper MY06
* 2007 - Mini Cooper D MY08
* 2008 - Mini Cooper MY08
* 2008 - Volvo C30 1.8 Sport MY09
* 2010 - Volvo C30 T5 Summum MY10
* 2012 - Volvo V40 D2 Summum MY13 - 18 inch Ailos - Ice White - Intro Line - Panoramadak - Premium Sound - Getinte ramen - Stylingset - Off Black Leder
Gebruikersavatar
D-Funk
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 18.02.2008 - 15:59
Locatie: Emmeloord

Facelift C30 Summum, Ice White, 18"; Midir, Verlaagd sportonderstel, Xenon, Verwarmde stoelen, RTI, Telefoon, Cranberry leder, Dynaudio, Onderpanelen Ice White gespoten etc..
Gebruikersavatar
nippie
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 09.06.2007 - 21:58
Locatie: almere
Contacteer:

arnow schreef:
nippie schreef:hey dat probleem heb ik ook voornamelijk als je lekker doortrekt en dan boven de 5000 toeren van 3 naar 4 gaat of van 4 naar 5. Nu weet ik dus waar het van komt (alhoewel ik het wel stom vind).
en ook pas na het chippen had ik dat probleem(of kwam ik er pas achter)

wie heeft de dumpvalve geinstalleerd en is het probleem van het "inhouden"dan ook bij jouw nu weg.

gr brian
Dit probleem had ik ook! Maar nu niet meer. De turbdruk valt weg omdat de software niet goed af gereged is op de turbo. De kleppen van de turbo blijven dicht bij het schakelen, waardoor je dus geen turbodruk hebt. En ga je dus vooruit als een tractor.

Rica is bij mij 3 weken bezig geweest om een perfecte nieuwe geschreven software voor mijn auto te maken. En echt hij rijd nu als een zonnetje! Beter dan hij eerder was. En ik heb hem pas vandaag weer gekregen. Voor mij maakte de 3 weken niets uit, ik was toch in indonesie. Dus Rica heeft alle tijd gehad om de software zo perfect mogelijk te maken.

Dus bij schakelen bij hoge toeren heb ik geen problemen meer!

dus ik ga ff bij rica langs want daar heb ik hem vorig jaar ook laten chippen


gr brian
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

FrankS60 schreef:Standaard blaast de overdruk niet in de atmosfeer af, maar terug het inlaattraject in. Daardoor blijft de lucht die ooit de luchtmassameter gepasseerd is altijd in het traject tot het gebruikt wordt voor het mengsel. De computer gaat er ook vanuit dat die hoeveelheid lucht aanwezig is, en past daar de hoeveelheid brandstof op aan.

Als je dus lucht "kwijt" bent uit het inlaattraject dan zal er een teveel aan brandstof ingespoten worden waardoor het mengsel te rijk zal zijn tot er weer zoveel lucht door het systeem is gegaan dat de meting van de LMM overeenkomt met de aanwezige lucht in het inlaatsysteem.

De dumpvalve die jij hebt recirculeerd helemaal niets, alle overdruk wordt de atmosfeer in geblazen langs het membraan dat je kunt zien door de gaatjes aan de zijkant. Het is in feite niets meer dan een gat in de slang die open wordt gezet als de vacuumslang bovenop de valve daartoe aanleiding geeft (vacuum in inlaatspruitstuk vanwege dichte gasklep). Dit gebeurd bij een plotselinge gas-los situatie om de overtollige druk kwijt te raken om zo de turbo op gang te houden. Als de lucht helemaal niet weg zou kunnen dan zou de turbo heel snel tot stilstand komen aangezien er vrij snel een hoge druk zou ontstaan achter de turbo, voor de gasklep. Normaliter wordt dit via de interne dumpvalve op de turbo geregeld, die gaat open en laat de opgebouwde druk weer voor de compressor terug in het systeem komen. Hierdoor ben je wel de druk kwijt, maar niet de gemeten lucht. Dit originele systeem wordt met een plaatje afgedopt als je er een externe dumpvalve op zet.

Dit is een dumpvalve die ik bedoel, een deel blaast af (door het tuitje) en de rest gaat via de slang op de zijkant weer terug het inlaatsysteem in, ergens voor de turbo maar na de LMM. Het deel dat afblaast is iets van 25% voor het geluid en valt binnen de marge waarmee de computer overweg kan. De rest gaat terug het systeem in en blijft dus voor menging beschikbaar om zo minimale invloed te hebben op het mengsel.

Dit is er trouwens 1 specifiek voor VAG 1.8T motoren, maar die hebben exact hetzelfde euvel als de geblazen volvo motoren van na +/- MY2000.

http://www.ttspares.com/store/forge-fmd ... gines.html
Bovenstaande klopt als een bus. Een half afblazende en half recirculerende dumpvalve van JBR of Forge is de enige goede oplossing zonder dat je storingsmeldingen krijgt.

Overigens heb ik nooit last gehad van inhouden na het aanpassen van de software... Onze eigen C30 zit nu iets over de 270pk maar we hebben onlangs een Duitse C30 T5 voorzien van FMIC, waterinjectie, complete Ferrita uitlaat en uiteraard een custom mapping door onze huisleverancier MTE. Wagen ging héél strak. Klant liet mij na 1 week de resultaten van een onafhankelijke Bosch vermogensbank weten: 292pk en 470Nm. De curve was 1 strakke lijn 8) Dit is wel ongeveer het max met het originele kleine turbootje. We hebben vooral extra power gewonnen door ons te concentreren op de ontsteking. De vuldruk komt niet boven de 1.2 bar uit. :)
Gebruikersavatar
D-Funk
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 18.02.2008 - 15:59
Locatie: Emmeloord

Hey Willem,

Hoe gaat het met je dumpvalve? Blaast hij nog een beetje? :-D
Facelift C30 Summum, Ice White, 18"; Midir, Verlaagd sportonderstel, Xenon, Verwarmde stoelen, RTI, Telefoon, Cranberry leder, Dynaudio, Onderpanelen Ice White gespoten etc..
wllmzz
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 23.04.2005 - 17:20
Contacteer:

Djeez, ik moet hier vaker kijken.. ik heb inmiddels een afspraak staan bij Volvo om ales terug te draaien.. vandaag stond hij er, maar helaas was het verkeerlde spul besteld...
Heb voor mn verjaardag vorige maand een setje gekregen om de remklauwen rondom rood te maken.. ik vind het wel vet geworden.. vooral in combi met de antraciet-velgen..
Foto's volgen gauw.
Voor het vervangen van de dump en het perfectioneren van de software is een vervolgafspraak gemaakt...

(verlaging komt ook steeds dichterbij trouwens....)

@marc.. 292 pk??? dat is echt wel heel extreem hoor :shock: . ik laat binnekort de chiptuners meerijden met een laptop op schoot en kijken waar de terugvalletjes zitten... Dan gaat hij eerst op de roller om uitspraken te durven doen over het vermogen..
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

ik blijf het volgen, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Begrijp ik het nou goed en laat je je dumpvalve er weer af halen?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “C30”