deze week een v50 gekocht 2.0 diesel uit 2005.
Dit topic gelezen over EGR http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=34512
ik vanmiddag buis eraf gehad gereinigd met caberateur reiniger. Ook de onderkant (mond) van plastic inlaat gereinigd en het kleine gaatje van de EGR klep. Daar ook reiniger ingespoten en met doekje en tandenborstel roet wat weggepoetst. Ik heb dus alleen de buis losgehaald en niet de klep zelf.
Nu start hij ineens dus slecht.
Als ik normaal probeer te starten, dus sleutel van stand 2 naar 3 en daarna los laat naar 2. loopt de auto wel, maar heel onregelmatig. Als ik vervolgens gas geef gebeurt er niets , daar reageert de auto dus niet op. Wellicht loopt de auto op 3 cilinders???
Als ik tijdens het starten, dus sleutel van stand 2 naar 3 tegelijkkertijd gasgeef en de sleutel loslaat naar 2, loopt de auto wel goed en is er vervolgens niets meer aan de hand. dan reageert de auto wel op het gaspedaal en kan ik normaal rijden.
heb net al even 15 km over snelweg 180 km/h gereden. Het leek te helpen. Na een stop van 5 minuten startte de auto meteen normaal. Daarna 10 minuten rustig gereden en weer geprobeerd.
Toen 20 gewacht en weer hetzelfde probleem, zelfde start problemen.
Help, wie o wie. Zit redelijk met handen in het haar. Heb al spijt dat ik er vanmiddag aan begonnen ben.
Volvo v50 start slecht na reinigen buis van EGR naar inlaat
- kawaman
- 5th Gear member
Hey Nosso,
Als ik het goed begrijp, heb je in het kunstof gedeelte waar de EGR-buis op aan sluit met een tandenborstel gepoetst?
Dan kan het zijn dat je het dunne draadje beschadigd hebt, welke of aan de groene of op aan de zwarte Sensor zit (ik weet niet precies meer wat de kleur was) Als ik het goed heb is dat de luchtmassameter(correct me if i am wrong)
Kan dan goed zijn dat het motormanagement dan verkeerde waardes door krijgt.
Als ik het goed begrijp, heb je in het kunstof gedeelte waar de EGR-buis op aan sluit met een tandenborstel gepoetst?
Dan kan het zijn dat je het dunne draadje beschadigd hebt, welke of aan de groene of op aan de zwarte Sensor zit (ik weet niet precies meer wat de kleur was) Als ik het goed heb is dat de luchtmassameter(correct me if i am wrong)
Kan dan goed zijn dat het motormanagement dan verkeerde waardes door krijgt.
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
-
- Starter
@Kawaman,
Dat draadje/sensor heb ik zien zitten ja. die zit aan een separaat stukje wat je ook kan demonteren. Onder aan het kunstof gedeelte, zit een rond zwart gedeelte van ongeveer 3 cm breed. (die bedoel je toch?). Die heb ik ook gedemonteerd en vervolgens dat draadje schoongepoten met de reiniger. Heb ik niet met tandenborstel aangeraakt!
Dat draadje/sensor heb ik zien zitten ja. die zit aan een separaat stukje wat je ook kan demonteren. Onder aan het kunstof gedeelte, zit een rond zwart gedeelte van ongeveer 3 cm breed. (die bedoel je toch?). Die heb ik ook gedemonteerd en vervolgens dat draadje schoongepoten met de reiniger. Heb ik niet met tandenborstel aangeraakt!
- kawaman
- 5th Gear member
Dat zelfde heb ik ook gedaan, beide sensoren ingespoten,maar dat gaf bij mij geen problemen.
Ik denk dat je met het poetsen van EGR-klep misschien wat aanslag de klep in gepoetst hebt, waardoor deze niet meer helemaal goed sluit.
Hoe je dit moet oplossen weet ik ook even niet.
Toen ik de mijne afgedopt heb, heb ik de motor even laten lopen zonder de EGR-buis(nieuwsgierigheid) bij een koude motor was de klep gesloten, tijdens het opwarmen ging deze pas open. dit zou je kunnen controleren.
Is de buis verder wel luchtdicht? valse lucht kan ook maar zo problemen geven. Ik ben geen expert maar dit zijn zo een aantal dingen die mij te binnen schieten.
Succes en ik blijf je topic volgen
Ik denk dat je met het poetsen van EGR-klep misschien wat aanslag de klep in gepoetst hebt, waardoor deze niet meer helemaal goed sluit.
Hoe je dit moet oplossen weet ik ook even niet.
Toen ik de mijne afgedopt heb, heb ik de motor even laten lopen zonder de EGR-buis(nieuwsgierigheid) bij een koude motor was de klep gesloten, tijdens het opwarmen ging deze pas open. dit zou je kunnen controleren.
Is de buis verder wel luchtdicht? valse lucht kan ook maar zo problemen geven. Ik ben geen expert maar dit zijn zo een aantal dingen die mij te binnen schieten.
Succes en ik blijf je topic volgen
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
-
- Starter
gisteren en vandaag 80 km snelwel (140) gereden, heeft helaas geen effect. Ik heb wel het idee dat als ik de sleutel langer in stand 3 houd tijdens het starten (ongeveer 1 sec vasthouden) soms wat beter start. Maarja lijkt me niet de bedoeling natuurlijk.
Het is me tevens opgevallen dat de auto soms ook afslaat of bijna wil afslaan als ik in zijn 1 vanuit stilstand optrek.
Als hij eenmaal loopt, lijkt hij wel goed stationair te lopen.
Heeft iemand al eens de gehele klep verwijderd?
Het is me tevens opgevallen dat de auto soms ook afslaat of bijna wil afslaan als ik in zijn 1 vanuit stilstand optrek.
Als hij eenmaal loopt, lijkt hij wel goed stationair te lopen.
Heeft iemand al eens de gehele klep verwijderd?
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
klinkt als het probleem dat ik had toen mijn egr klep eens vast zat wijd open. De motor krijgt dan al direct de volle lading uitlaatgassen naar binnen. Bij mij startte hij zeer moeilijk, en eens hij liep, draaide de motor zeer onregelmatig, bij gas geven: geen reactie en uiteindelijk afslaan...
Zeker dat je alles terug goed hebt aangesloten zodat je ook geen valse lucht trekt? Mogelijks lost afdoppen van de klep het probleem op.
Zeker dat je alles terug goed hebt aangesloten zodat je ook geen valse lucht trekt? Mogelijks lost afdoppen van de klep het probleem op.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- Starter
Het is waarschijnlijk opgelost.
Gisteren bij een vriend van me geweest die is auto monteur bij BMW dealer. Alles verteld wat ik had gedaan en eea getest. Lijkt nu aan de ronde plastic klep van luchtinlaat (bij groen en zwart stekkertje) te liggen. Die gaat dicht bij afslaan van de motor en bij starten moet die weer open gaan. Die bleef af en toe klemmen, waardoor de motor dus geen lucht kreeg en dus heel moeilijk startte.
De buis waar klepje in zit beetje opgeschuurd en nu gaat het (voorlopig) weer goed. Mocht er venandering in komen meld ik me weer.
Gisteren bij een vriend van me geweest die is auto monteur bij BMW dealer. Alles verteld wat ik had gedaan en eea getest. Lijkt nu aan de ronde plastic klep van luchtinlaat (bij groen en zwart stekkertje) te liggen. Die gaat dicht bij afslaan van de motor en bij starten moet die weer open gaan. Die bleef af en toe klemmen, waardoor de motor dus geen lucht kreeg en dus heel moeilijk startte.
De buis waar klepje in zit beetje opgeschuurd en nu gaat het (voorlopig) weer goed. Mocht er venandering in komen meld ik me weer.