Kan iemand mij helpen!??
Sinds een tijdje houdt mijn V50 1.6D Kinetic in en laat bijna continue een roetpluim achter. Het inhouden is het best merkbaar wanneer je in zijn 2 of 3 rijdt met normale toeren. Wanneer je hem wat hoger in de toeren jaagt lijkt het weg. Ook loopt hij niet goed stationair. Om de 10sec zit er een dipje in de toeren.
Ik ben inmiddels al 4x !!! bij de garage geweest. Auto is uitgelezen en diverse systemen zijn gereset. Ook is inmiddels de EGR vervangen. Dit heeft helaas nog geen oplossing geboden. Ook heb ik een middeltje bij de diesel gegooid om de motor te reinigen en V-power diesel getankt. Ik begin nu toch echt wanhopig te worden. Heeft iemand nog een tip of idee?
Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Inhouden en roetwolk V50
- Boss
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28
Update:
Vandaag weer even bij mijn garage geweest. Opnieuw is alles uitgelezen, maar er komen geen fouten naar boven. Volgens de garage zou het mogelijk iets met luchtmassa meter kunnen zijn. Zwarte rook/ roet kan duiden op een slechte verhouding lucht/diesel. Een afwijking aan de luchtmassa meter wordt vaak door de software niet gezien als fout.
Ik hou jullie op de hoogte.
Vandaag weer even bij mijn garage geweest. Opnieuw is alles uitgelezen, maar er komen geen fouten naar boven. Volgens de garage zou het mogelijk iets met luchtmassa meter kunnen zijn. Zwarte rook/ roet kan duiden op een slechte verhouding lucht/diesel. Een afwijking aan de luchtmassa meter wordt vaak door de software niet gezien als fout.
Ik hou jullie op de hoogte.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Dit topic al gelezen?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35338
Een slechte verstuiver heb ik vaker over gelezen bij een 1.6D...
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35338
Een slechte verstuiver heb ik vaker over gelezen bij een 1.6D...
V40 T2 Nordic+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 12.02.2010 - 09:23
Hallo Boss,
Inderdaad heb ik ook hetzelfde gehad http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35338 (alhoewel het bij mij meer lichte rook was dan zwarte). Merkte dat ik gewoon genoeg power had maar dat hij niet lekker liep in de lage toeren. Overigens geen probleem bij stationair.
Het nakijken/doormeten van de verstuivers kun je bij een bosch service laten doen; ze kunnen daar vaak ook de verstuivers reviseren als dat nodig is (laat je iig niet 4 nieuwe verstuivers aanpraten, tenzij vervanging echt nodig is).
Succes!
Inderdaad heb ik ook hetzelfde gehad http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35338 (alhoewel het bij mij meer lichte rook was dan zwarte). Merkte dat ik gewoon genoeg power had maar dat hij niet lekker liep in de lage toeren. Overigens geen probleem bij stationair.
Het nakijken/doormeten van de verstuivers kun je bij een bosch service laten doen; ze kunnen daar vaak ook de verstuivers reviseren als dat nodig is (laat je iig niet 4 nieuwe verstuivers aanpraten, tenzij vervanging echt nodig is).
Succes!
- Boss
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28
Het probleemlijkt te zijn opgelost!!!!
Er bleek olie in de luchtfilter te zitten. Mogelijk dat bij de grote beurt erg slordig/ teveel olie is bij gevuld, waardoor het eindelijk in de luchtfilter is gekomen. Alles is schoongemaakt en voila; rijdt weer goed.
De garage adviseerde me wel om over een aantal 100km's weer even langs te rijden om te checken of de filter nog schoon is.
De nieuwe EGR is er overigens wel in blijven zitten.
Er bleek olie in de luchtfilter te zitten. Mogelijk dat bij de grote beurt erg slordig/ teveel olie is bij gevuld, waardoor het eindelijk in de luchtfilter is gekomen. Alles is schoongemaakt en voila; rijdt weer goed.
De garage adviseerde me wel om over een aantal 100km's weer even langs te rijden om te checken of de filter nog schoon is.
De nieuwe EGR is er overigens wel in blijven zitten.
- Boss
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28
Helaas, te vroeg geroepen......
Auto blijft kuren houden. Het is al wel beter, maar vooral laag in zijn tweede versnelling lijkt hij wat in te houden om vervolgens veel roet te produceren. Goed merkbaar op een rotonde.
Toch maar weer terug. LMM???????
Auto blijft kuren houden. Het is al wel beter, maar vooral laag in zijn tweede versnelling lijkt hij wat in te houden om vervolgens veel roet te produceren. Goed merkbaar op een rotonde.
Toch maar weer terug. LMM???????
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Wij hebben dit met een Golf TDI gehad. Inhouden, extreem roeten. Was, zoals sbv ook al dacht een losse intercoolerslang 

Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km