Inhouden en roetwolk V50

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boss
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28

Kan iemand mij helpen!??

Sinds een tijdje houdt mijn V50 1.6D Kinetic in en laat bijna continue een roetpluim achter. Het inhouden is het best merkbaar wanneer je in zijn 2 of 3 rijdt met normale toeren. Wanneer je hem wat hoger in de toeren jaagt lijkt het weg. Ook loopt hij niet goed stationair. Om de 10sec zit er een dipje in de toeren.

Ik ben inmiddels al 4x !!! bij de garage geweest. Auto is uitgelezen en diverse systemen zijn gereset. Ook is inmiddels de EGR vervangen. Dit heeft helaas nog geen oplossing geboden. Ook heb ik een middeltje bij de diesel gegooid om de motor te reinigen en V-power diesel getankt. Ik begin nu toch echt wanhopig te worden. Heeft iemand nog een tip of idee?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Modeljaar? Heb je een roetfilter?
Gebruikersavatar
Boss
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28

Bouwjaar 2005.

Ik ga er vanuit dat er een roetfilter in zit. Bij het uitlezen kwam in ieder geval niks naar boven.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Trekkracht nog wel goed ?
intercooler slang wat los ergens ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Boss
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28

Op het moment dat je het gas goed intrapt lijkt er genoeg PK beschikbaar. Ik heb tevens niet het idee dat het verbruik veel hoger ligt.
Gebruikersavatar
Boss
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28

Update:

Vandaag weer even bij mijn garage geweest. Opnieuw is alles uitgelezen, maar er komen geen fouten naar boven. Volgens de garage zou het mogelijk iets met luchtmassa meter kunnen zijn. Zwarte rook/ roet kan duiden op een slechte verhouding lucht/diesel. Een afwijking aan de luchtmassa meter wordt vaak door de software niet gezien als fout.

Ik hou jullie op de hoogte.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Dit topic al gelezen?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35338

Een slechte verstuiver heb ik vaker over gelezen bij een 1.6D...
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

lmm.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Boss
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28

Hoi toppertje.

Bedoel je met je post dat je denkt dat het de lmm is?
peters54
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12.02.2010 - 09:23

Hallo Boss,

Inderdaad heb ik ook hetzelfde gehad http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=35338 (alhoewel het bij mij meer lichte rook was dan zwarte). Merkte dat ik gewoon genoeg power had maar dat hij niet lekker liep in de lage toeren. Overigens geen probleem bij stationair.
Het nakijken/doormeten van de verstuivers kun je bij een bosch service laten doen; ze kunnen daar vaak ook de verstuivers reviseren als dat nodig is (laat je iig niet 4 nieuwe verstuivers aanpraten, tenzij vervanging echt nodig is).

Succes!
Gebruikersavatar
Boss
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28

Het probleemlijkt te zijn opgelost!!!!

Er bleek olie in de luchtfilter te zitten. Mogelijk dat bij de grote beurt erg slordig/ teveel olie is bij gevuld, waardoor het eindelijk in de luchtfilter is gekomen. Alles is schoongemaakt en voila; rijdt weer goed.

De garage adviseerde me wel om over een aantal 100km's weer even langs te rijden om te checken of de filter nog schoon is.

De nieuwe EGR is er overigens wel in blijven zitten.
Gebruikersavatar
Boss
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28

Helaas, te vroeg geroepen......

Auto blijft kuren houden. Het is al wel beter, maar vooral laag in zijn tweede versnelling lijkt hij wat in te houden om vervolgens veel roet te produceren. Goed merkbaar op een rotonde.

Toch maar weer terug. LMM???????
Gebruikersavatar
Boss
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.10.2009 - 12:28

Inmiddels is de LMM vervangen. Ik heb nu twee dagen gereden (+-400km) en het lijkt weg te blijven. Voorlopig nog even aan kijken voordat ik het onderwerp van deze topic verander in [opgelost].
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Wij hebben dit met een Golf TDI gehad. Inhouden, extreem roeten. Was, zoals sbv ook al dacht een losse intercoolerslang ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”