EGR vragen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

mooi verslag met duidelijke foto,s Alex! =D>
iedere keer schrik ik weer als ik zie hoeveel troep iemand
er uit haalt.
maar je hebt hem nog niet laten afsluiten om het voor de
volgende keer te voorkomen begrijp ik?
geen glans zonder wrijving
Gast

Nee, daarvoor moet je langs een Tuner en om daar nu (van een 1 een 0) € 100,- voor te betalen. :roll:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Tsja als je het zo bekijkt. Je kunt ook bedenken dat je de EGR niet meer hoeft schoon te maken en op termijn dus veel geld bespaart: het werk voor het schoonmaken en daarnaast gaat de klep zelf niet meer stuk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Tja, overal zit een voor- en een nadeel aan. :P
Toch eens zoeken naar een Tuner die het voor aanmerkelijk minder wil doen.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10540
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@ ALex,
PM gehad. Echter wij hebben een winkel en we waren gisteren gewoon open, vandaar.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gast

Volgende keer beter, je komt maar langs als je in de buurt bent.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

De moeite waard Alex, en mooi om even mee te kunnen kijken.
Overigens, was het spul niet erg uitgehard? Heb je nog speciaal reinigingsmiddel gebruikt om het op te lossen?

Als je dit ziet zou je toch subiet je EGR afdoppen, maar om nu direkt te gaan rommelen aan een nieuwe gaat me ook weer iets te ver.... maar het is wel duidelijk dat (milieu) winst op de korte termijn verlies op de lange betekent.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
crosskabouter
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
Locatie: Roosendaal

ppFreddy schreef:Inderdaad, om die reden zijn tractor-en truckfabrikanten massaal aan het overstappen van EGR naar SCR. Zou me niet verbazen als we binnen enkele jaren bij het diesel tanken in onze auto's ook een AdBlue tankje mogen vullen...
Dat valt mee hoor Freddy. Alleen Scania en Caterpillar leveren motoren met EGR. MAN is er ook mee bezig, maar heeft de introductie uitgesteld. DAF, Volvo, Renault, Mercedes en Iveco werken allemaal met SCR om Euro5 te halen. EGR-motoren worden warmer dan 'normale' motoren (al dan niet met SCR) en dat is voor de meesten het probleem.
Voor Euro6 zal er een combinatie van beide systemen komen.
De uitlaatgassen worden wel steeds schoner, maar het verbruik stijgt.
AdBlue wordt nu ook al toegepast bij personenwagens. Kijk maar naar VW (bluemotion), Mercedes (bluetec) en zo zijn er nog enkele. Je ruikt het ook aan de uitlaatgassen.
Gast

sanco schreef:was het spul niet erg uitgehard? Heb je nog speciaal reinigingsmiddel gebruikt om het op te lossen?
Nee, het is echt een drab, komt denk ik mede door intercooler die altijd iets (druppel) olie meegeeft.
Twee busjes remreiniger van de Action, à ± € 1,50 p/st. gingen er door.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10540
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Sanco;
Afdoppen zou mijn voorkeur hebben. Op het Passat forum wordt er regelmatig geschreven dta het voordelen heeft om eea f te doppen. Een alu plaatje er tussen en klaar...... wellicht nog wat software aanpassingen en gaan met de Passat.

Maar nu met de V70 schijnt dat lastig te zijn. Softwarematig dicht zetten kan, kosten ca 100 euro. Wellicht de beste optie.
Plaatje ertussen zetten en de software bij de dealer aan laten passen, zou dat een optie kunnen zijn? Of zou de auto dan om de haverklap software problemen/storingen krijgen...
Welke techneut kan ons nu exact vertellen wat er moet gaan gebeuren om de EGR te gaan afdoppen zonder storingen te krijgen..
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gast

Software aan passen heb ik gevraagd aan @hadico en die gaf aan dat dit bij de dealer niet kan.
Alleen bij Tuners. Die € 100,- is trouwens van RICA, misschien er is nog wel een goedkopere. :wink:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Fasttech kan de EGR bij het nieuwemodel niet dicht zetten, wel de oude D5 motor. Wellicht kun je bij hen even navragen wat het kost. Het probleem met de oude D5 is dat de ECU eruit gesoldeerd moet worden en dat kost veel tijd. Denk dat je er met 100 euro niet bent. Bij de nieuwe kan er worden getuned via de OBD stekker.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Ik denk dat we M@rcel maar moeten gaan vragen of hij dat kan maken via.
VolCanExt: VOLvo CANbus EXTender zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30184
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Omdat ik soms moeilijk wil luisteren naar adviezen van andere mensen, heb ik vandaag toch maar geprobeerd om mijn EGR af te sluiten. Ik heb de EGR mixer los gemaakt (die nog niet super vies was geworden na 5000 km rijden) en de aansluiting over getekend op een stuk aluminium. Vervolgens met een goede knijptang de vorm uitgeknipt en een paar gaten voor de bouten geboord. Met een beetje vloeibare pakking (anders kreeg ik het niet volledig luchtdicht) aan weerszijde van het aluminium plaatje heb ik het weer vast geschroeft.

En toen maar rijden... Ik heb vandaag 250km in de auto gezeten en géén foutmeldingen of driehoekjes gezien!

@edraket; leg mij eens uit hoe het kan dat ik geen foutmelding krijg ::lol: Mijn S60 komt uit 2003 en heeft de D5 motor in het vooronder.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ben benieuwd of dat zo blijft. Elke auto heeft een marge, en blijkbaar gaat het met jou auto netaan goed. Kan zijn dat de lmm en of lambda sonde een afwijking hebben gekregen en daarom niets buiten de kenvelden meten. Of de jouwe is al onder handen genomen. Er zijn meer mensen die de EGR laten afsluiten.

Hoeveel km's heeft jouw auto gelopen en hoe lang heb je de auto al?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Ik zou dan eens moeten kijken of ik wel een foutmelding krijg wanneer ik de stekker van de LMM haal :-k

De auto heeft 305.000km gelopen en ik heb hem zo langzamerhand wel iets van 2 maanden in bezit.
Gast

De EGR softwarematig dicht zetten kan ook in Tynaarlo plaats vinden,
volgens dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=36582

Bij www.autoroelfsema.nl dealer voor RICA en de kosten zijn € 45,-
Gebruikersavatar
s60 d5 2004
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.01.2010 - 21:04

Ik heb vandaag mijn volvo S60 D5 2004 laten tunen door fasttech in haaksbergen en de EGR software matig dicht laten zetten.
De auto heeft standaard 163Pk en is nu 200pk met 400Nm.
Je merkt meteen het verschil.
Verder goede service en vakbekwame mensen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Audi 100 2.3 aut
Volkswagen golf
nissan primera 2.0sri
Toyota picnic
BMW X5 3.0 i
Mini Cooper checkmate 2006
Volvo S60 D5 200pk, 400Nm
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Inderdaad goed bedrijf. Ze weten daar heel goed wat ze doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

edraket schreef:Ben benieuwd of dat zo blijft. Elke auto heeft een marge, en blijkbaar gaat het met jou auto netaan goed. Kan zijn dat de lmm en of lambda sonde een afwijking hebben gekregen en daarom niets buiten de kenvelden meten. Of de jouwe is al onder handen genomen. Er zijn meer mensen die de EGR laten afsluiten.

Hoeveel km's heeft jouw auto gelopen en hoe lang heb je de auto al?
Even een update! Ik heb een aantal weekenden met de dichtgezette EGR klep rond gereden maar vorige week heb ik het plaatje er weer uitgehaald.

Voor mijn gevoel liep de motor wat schraal en kreeg die ook wat moeite met starten (er zat een kleine hapering in wanneer de cilinders aansloegen). Verder had ik geen storingslampjes die gingen branden maar desondanks dat zat er wel een foutmelding in het systeem (te weinig EGR circulatie). Dit heeft mij doen besluiten weer met EGR rond te rijden en gewoon om de aantal maanden het inlaattraject schoon te maken.

De garagist heeft mij verteld dat bij een Volvo het storingslampje pas gaat branden wanneer er echt iets goed mis is. Dat verklaart waarom het lampje van mijn auto niet ging branden.

Mr. Ed Raket; je had toch wel een beetje gelijk ;)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”