De startmotor van mijn 245 uit 1982 liet wel is zijn tanden poetsen op het vliegwiel tijdens het starten. Ik wilde hier vanaf en heb vandaag de startmotor van de donor 240 polar helemaal gereinigd van binnen en buiten, netjes alles gecontroleerd op slijtage enzo daarna alles weer die in het vet en toen na veel gekloot mijn start motor d'r onder uit gehaald. Wat zit die bovenste bout op een rot plek zeg. Maar hij is d'r onder vandaan. Nu viel het me op dat de startmotor niet hetzelfde is als die van een 94er polar. Qua lengte, diemater en aansluitingen is alles hetzelfde alleen de manier van vast maken niet.
mijn oude startmotor heeft getapt draad in de startmotor waardoor de bouten deze netjes aan het motorblok trekt. De polar startmotor heeft gewoon 2 gaten.
Klopt dit of niet, ik heb helaas ff geen foto gemaakt.
startmotor 245 en en 240 polar
- admiral
- 5th Gear member
Dus ik zou dan met een bout en moer moeten werken om de donor startmotor aan het blok te kunnen bevestigen. Vindt dit toch een wat minder prettig idee. Ik maak morgen de originele wel schoon en zet hem weer lekker in het vet en dan zie ik wel hoe die zich houd.jos245 schreef:Dat klopt, de een heeft wel en de ander geen getapte draad.
En de jongere startmotor is kleiner/lichter maar -naar wat ik hier en daar lees - een stuk sterker.
Hij past gewoon op de oudere 240.
-
- 3rd Gear member
admiral schreef:Dus ik zou dan met een bout en moer moeten werken om de donor startmotor aan het blok te kunnen bevestigen. Vindt dit toch een wat minder prettig idee. quote]jos245 schreef:Dat klopt, de een heeft wel en de ander geen getapte draad.
En de jongere startmotor is kleiner/lichter maar -naar wat ik hier en daar lees - een stuk sterker.
Hij past gewoon op de oudere 240.
Bij een 82er zit ie origineel met een bout en moer vast :oops:
- Jambon
- 2nd Gear member
- Jambon
- 2nd Gear member
Gooit um sneller rond, pakt minder volt, dus zal ook met koude daar weer profijt van hebben + dat er meer beschikbaar blijft voor de vonke, mijn auto slaat sneller aan.
De oude starmotoren "zwoegen" nogal, ok, die zijn ook oud "en versleten" maar heb het nu ook kunnen vergelijken met eentje die maar weinig km's gedaan heeft, dus ja, klinkt als een japanner maar vindt het errug fijn...
klein extra plusje, hij weegt bijna de helft en je frommelt um r met 1 hand in...
De oude starmotoren "zwoegen" nogal, ok, die zijn ook oud "en versleten" maar heb het nu ook kunnen vergelijken met eentje die maar weinig km's gedaan heeft, dus ja, klinkt als een japanner maar vindt het errug fijn...
klein extra plusje, hij weegt bijna de helft en je frommelt um r met 1 hand in...
- admiral
- 5th Gear member
Op zondag is het de afspraak dat er niet aan de auto's wordt gesleuteld, maar ik moet maandag een lading hout halen dus heb ik de 245 nodig. Aangezien ik de werkplaats niet naast de deur heb moest ik een kilometer of 6 lopen. Mp3 op paraplu mee en lopen maar. Was lekker rustig (zondag) en ik moet ook een stuk door de polder, was wel ff lekker.
De polar starmotor had ik dus al helemaal klaar liggen maar hem gebruiken wilde ik niet omdat ik het maar niets vond om met een bout en een moer te moeten werken.
Dus de oude startmotor maar uit elkaar gehaal en deze geheel nagezien en opnieuw in het vet gezet.
Hier onder de foto's van de startmotoren.
Links degene die onder mijn auto zit en rechts die onder een polar hoort te zitten.

Op deze foto kun je goed zien dat het aluminium huis anders en een verdikking heeft voor het getapte draad. De andere is dunner daar zit de bevesteging dus anders. Wat ik wel in het Haynes boek zag is dat de polar startmotor een extra bevestiging heeft op de achterkant, dit is te zien aan de deaareindjes achterop. Mijn startmotor is er één van het merk Hitachi, dit stond ook in het Haynes boek. Beide startmotoren werden beschreven trouwens wat er op duit dat ze allebei gebruikt kunnen worden.

En na een paar uur rommelen, het blijft behelpen zo op je rug onder de auto liggen sleutelen start ie een stuk lekkerder echter de tijd zal het leren op het tanden poetsen over is. Maar ik heb er een goed gevoel bij.
De polar starmotor had ik dus al helemaal klaar liggen maar hem gebruiken wilde ik niet omdat ik het maar niets vond om met een bout en een moer te moeten werken.
Dus de oude startmotor maar uit elkaar gehaal en deze geheel nagezien en opnieuw in het vet gezet.
Hier onder de foto's van de startmotoren.
Links degene die onder mijn auto zit en rechts die onder een polar hoort te zitten.

Op deze foto kun je goed zien dat het aluminium huis anders en een verdikking heeft voor het getapte draad. De andere is dunner daar zit de bevesteging dus anders. Wat ik wel in het Haynes boek zag is dat de polar startmotor een extra bevestiging heeft op de achterkant, dit is te zien aan de deaareindjes achterop. Mijn startmotor is er één van het merk Hitachi, dit stond ook in het Haynes boek. Beide startmotoren werden beschreven trouwens wat er op duit dat ze allebei gebruikt kunnen worden.

En na een paar uur rommelen, het blijft behelpen zo op je rug onder de auto liggen sleutelen start ie een stuk lekkerder echter de tijd zal het leren op het tanden poetsen over is. Maar ik heb er een goed gevoel bij.