startmotor 245 en en 240 polar

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

De startmotor van mijn 245 uit 1982 liet wel is zijn tanden poetsen op het vliegwiel tijdens het starten. Ik wilde hier vanaf en heb vandaag de startmotor van de donor 240 polar helemaal gereinigd van binnen en buiten, netjes alles gecontroleerd op slijtage enzo daarna alles weer die in het vet en toen na veel gekloot mijn start motor d'r onder uit gehaald. Wat zit die bovenste bout op een rot plek zeg. Maar hij is d'r onder vandaan. Nu viel het me op dat de startmotor niet hetzelfde is als die van een 94er polar. Qua lengte, diemater en aansluitingen is alles hetzelfde alleen de manier van vast maken niet.

mijn oude startmotor heeft getapt draad in de startmotor waardoor de bouten deze netjes aan het motorblok trekt. De polar startmotor heeft gewoon 2 gaten.

Klopt dit of niet, ik heb helaas ff geen foto gemaakt.
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Ik denk dat je Polar startmotor niet meer de originele is maar eentje van een B20. In de laatste bouwjaren vd 240 zit een duidelijke slankere en lichtere startmotor, ook met draad in de startmotor getapt.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Dat klopt, de een heeft wel en de ander geen getapte draad.
En de jongere startmotor is kleiner/lichter maar -naar wat ik hier en daar lees - een stuk sterker.
Hij past gewoon op de oudere 240.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

jos245 schreef:Dat klopt, de een heeft wel en de ander geen getapte draad.
En de jongere startmotor is kleiner/lichter maar -naar wat ik hier en daar lees - een stuk sterker.
Hij past gewoon op de oudere 240.
Dus ik zou dan met een bout en moer moeten werken om de donor startmotor aan het blok te kunnen bevestigen. Vindt dit toch een wat minder prettig idee. Ik maak morgen de originele wel schoon en zet hem weer lekker in het vet en dan zie ik wel hoe die zich houd.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

admiral schreef:
jos245 schreef:Dat klopt, de een heeft wel en de ander geen getapte draad.
En de jongere startmotor is kleiner/lichter maar -naar wat ik hier en daar lees - een stuk sterker.
Hij past gewoon op de oudere 240.
Dus ik zou dan met een bout en moer moeten werken om de donor startmotor aan het blok te kunnen bevestigen. Vindt dit toch een wat minder prettig idee. quote]

Bij een 82er zit ie origineel met een bout en moer vast :oops:
Gebruikersavatar
Jambon
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
Locatie: Loon op zand

Andersom heb ik een 200/700/900 serie sm op m'n B20 gemonteerd, errrug fijn, heb alleen wel de B20 bouten gebruikt en daarmee "nieuw draad getapt" in de nw starmotor, en vervolgens de moeren r weer op. Zit muurvast en werkt perfect. Prima upgrade ook...
Afbeelding
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

wat is er te merken van de 'upgrade' ? gaat het blok sneller rond?
Gebruikersavatar
Jambon
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
Locatie: Loon op zand

Gooit um sneller rond, pakt minder volt, dus zal ook met koude daar weer profijt van hebben + dat er meer beschikbaar blijft voor de vonke, mijn auto slaat sneller aan.

De oude starmotoren "zwoegen" nogal, ok, die zijn ook oud "en versleten" maar heb het nu ook kunnen vergelijken met eentje die maar weinig km's gedaan heeft, dus ja, klinkt als een japanner maar vindt het errug fijn...

klein extra plusje, hij weegt bijna de helft en je frommelt um r met 1 hand in...
Afbeelding
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Op zondag is het de afspraak dat er niet aan de auto's wordt gesleuteld, maar ik moet maandag een lading hout halen dus heb ik de 245 nodig. Aangezien ik de werkplaats niet naast de deur heb moest ik een kilometer of 6 lopen. Mp3 op paraplu mee en lopen maar. Was lekker rustig (zondag) en ik moet ook een stuk door de polder, was wel ff lekker.

De polar starmotor had ik dus al helemaal klaar liggen maar hem gebruiken wilde ik niet omdat ik het maar niets vond om met een bout en een moer te moeten werken.

Dus de oude startmotor maar uit elkaar gehaal en deze geheel nagezien en opnieuw in het vet gezet.

Hier onder de foto's van de startmotoren.

Links degene die onder mijn auto zit en rechts die onder een polar hoort te zitten.


Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto kun je goed zien dat het aluminium huis anders en een verdikking heeft voor het getapte draad. De andere is dunner daar zit de bevesteging dus anders. Wat ik wel in het Haynes boek zag is dat de polar startmotor een extra bevestiging heeft op de achterkant, dit is te zien aan de deaareindjes achterop. Mijn startmotor is er één van het merk Hitachi, dit stond ook in het Haynes boek. Beide startmotoren werden beschreven trouwens wat er op duit dat ze allebei gebruikt kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

En na een paar uur rommelen, het blijft behelpen zo op je rug onder de auto liggen sleutelen start ie een stuk lekkerder echter de tijd zal het leren op het tanden poetsen over is. Maar ik heb er een goed gevoel bij.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”