Accu vervangen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trygvasson
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 23.11.2008 - 14:11
Locatie: Venhuizen
Contacteer:

Hallo allemaal,

een ietwat vreemde vraag misschien, maar als je een accu vervangt dan ga je in principe uit van de waardes die de fabrikant opgeeft, dwz in dit geval, een accu van 44Ah tot maximaal 50Ah.

Nu zit er in de mijne (460GLT) een accu van maar liefst 74Ah.
Iets zegt mij dat de dynamo dit nooit "vol" krijgt, is dit ook zo?
Of kan dit totaal geen kwaad?

Even het waarom van bovenstaande vraag:
Het geval wil dat mijn auto bij het omdraaien van de contactsleutel soms helemaal geen verlichting (dashboard verlichting) of iets geeft, maw wil dus dan ook niet starten.
Meet je de spanning op de accu dan geeft ie ongeveer 12,65Volt aan.
Haal ik buurman erbij en die zet zijn startkabels erop dan loopt ie binnen een seconde...
Zet je dan de spanningsmeter erop dan geeft ie aan dat ie prima bijlaadt, dan geeft ie (bij stationair draaien) zo'n beetje 13,5 - 14Volt aan, lijkt mij ook goed.

Nou zou het kunnen dat de polen wat smerig zijn,ik heb ze inmiddels schoon geschuurd, nu de klemmen nog, maar ik ben het vertrouwen in die accu (die van 74Ah)kwijt.
Nu zit er sinds vandaag even een leenaccu (44Ah) in en dat gaat eigenlijk goed.

Heeft iemand sugesties?
Ik zit zelf sterk te denken aan een nieuwe accu (44Ah).

Groeten,
Mike
The man, The Music, The Legend....
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Een autodynamo kan zo'n 45 tot 135A leveren, afhankelijk van het type auto en motor. 74Ah is dan absoluut geen probleem, zeker niet als je ritjes maakt van meer dan 30 minuten.

Het punt zit hem erin dat je accu waarschijnlijk " versleten " is en allang die 74Ah niet meer kan leveren. De startstroom die normaliter vrij hoog is (40 tot 100A) vraagt dan teveel van de accu waardoor het voltage volledig inzakt.

Volgens de formule P = U x I heb je een kracht P nodig om te starten en is die een combinatie van U (voltage) en I (amperage). Als je dus een spanningsval krijgt (lage U) dan gaat je I alleen maar nog verder omhoog. Als je accu oud is en die capaciteit niet heeft, zal de I onevenredig groot proberen te worden tot de U (voltage) zo laag is dat ook niks het meer doet in de auto.

Kortom, de oplossing is zeer waarschijnlijk een nieuwe accu. Hoe groot de capaciteit moet zijn hangt af van hoeveel stroom je denkt te verbruiken. Diesels en auto's met veel electronica/audio aan boord hebben zwaardere accu's dan suzuki's alto waar de enige electronica de radio is. Standaard in mijn S60 is iets van 56Ah ofzo, er hangt nu ook 74Ah in en dat werkt perfect.

Je zou de spanning op de accu eigenlijk eens moeten meten tijdens een startpoging. Dikke kans dat die onder de 10 volt schiet.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Trygvasson
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 23.11.2008 - 14:11
Locatie: Venhuizen
Contacteer:

Hey Frank!
dank je wel voor je supersnelle antwoord!
Ik weet nu 100% zeker dat ik hem moet vervangen!!

Nogmaals dank!
MikeyMike
The man, The Music, The Legend....
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

No problem! Met zo'n avatar moest ik wel reageren :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21384
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die 74Ah is WEL een probleem. Ik zal het uitleggen:

Bij je motor is een bepaalde startmotor gekozen om op een normale manier te starten. Er is een procedure waarbij de accu pas na X keer starten leeg mag raken als de motor niet de eerste keer zou aanslaan.
Als je motor slecht aanslaat, kun je kiezen voor een grotere accu. Gevolg is dus dat je langer de startmotor kunt gebruiken voor hij aanslaat. Maar hier zit nu juist het gevaar: de enorme stromen door je startmotor zorgen er ook voor dat deze behoorlijk heet kan worden. Als je dus een slecht startende auto hebt en een extra grote accu, kan het zomaar gebeuren dat je startmotor verbrandt.

En dat laatste wordt door de meeste mensen niet opgemerkt.

Een 12 volt startmotor heeft zomaar een elektrisch vermogen van 1,2 kilowatt. Een deel is bewegingsenergie en een ander deel is warmte. Even de wet van ohm toepassen en er gaat met starten 100 ampère door je startmotor heen. Vandaar ook die dikke draden aan je accu en starter.

Mijn keuze zou zijn om de originele accu-formaat te kiezen, eventueel een stapje zwaarder. Meer niet.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Je moet ook niet door blijven starten met een auto die niet start, dat lijkt mij common sense... Als hij het na 3x nog niet doet moet je gaan zoeken naar het probleem, niet doelloos doorstarten! Overigens zijn de redelijk moderne startmotors niet van een kwaliteit dat ze er na 5x doorstarten mee stoppen.

Zoals met alles is het gezond verstand dat hier uitkomst moet bieden. Als je wel door blijft starten tot je accu inderdaad leeg is dan help je je accu weer om zeep. Kost weliswaar iets minder dan een nieuwe startmotor maar net zo goed geen goed plan.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Msuidgeest schreef:Die 74Ah is WEL een probleem. Ik zal het uitleggen:

Bij je motor is een bepaalde startmotor gekozen om op een normale manier te starten. Er is een procedure waarbij de accu pas na X keer starten leeg mag raken als de motor niet de eerste keer zou aanslaan.
Als je motor slecht aanslaat, kun je kiezen voor een grotere accu. Gevolg is dus dat je langer de startmotor kunt gebruiken voor hij aanslaat. Maar hier zit nu juist het gevaar: de enorme stromen door je startmotor zorgen er ook voor dat deze behoorlijk heet kan worden. Als je dus een slecht startende auto hebt en een extra grote accu, kan het zomaar gebeuren dat je startmotor verbrandt.

En dat laatste wordt door de meeste mensen niet opgemerkt.

Een 12 volt startmotor heeft zomaar een elektrisch vermogen van 1,2 kilowatt. Een deel is bewegingsenergie en een ander deel is warmte. Even de wet van ohm toepassen en er gaat met starten 100 ampère door je startmotor heen. Vandaar ook die dikke draden aan je accu en starter.

Mijn keuze zou zijn om de originele accu-formaat te kiezen, eventueel een stapje zwaarder. Meer niet.
Nee. Deze uitleg klopt echt niet.

Een volledig opgeladen accu met 50 Ah (50 ampere - uur) kan 1 uur lang 50 ampere leveren. Of 50 uur lang 1 ampere. Zolang het product tijd x ampere op 50 uitkomt.

met een gloednieuwe, volle 50 Ah accu, kun je dus je startmotor 30 minuten lang 100 ampere leveren (!). Met een 74 Ah accu kun je 44 minuten lang 100 ampere leveren. Je startmotor kan niet een half uur lang 100 ampere aan, net zo min als ie dat 44 minuten lang aankan. Dus de zwaardere accu heeft niets te maken met het doorbranden van een startmotor; dat lukt je ook gewoon met een lichte accu, als je maar te lang door probeert te starten.

De uitleg van Frank is wel correct: zolang je dynamo netjes de accu vol kan krijgen (dus lang genoeg rijden i.c.m. genoeg vermogen van de dynamo) dan is een zwaardere accu prima. Alleen is een zwaardere accu duurder en zwaarder. Dus als je het niet nodig hebt, is het een beetje zonde om daat je geld aan uit te geven. Je hebt er namelijk geen klap aan.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Oh, en aan de topicstarter: om te kijken hoe je accu er aan toe is kun je na het starten even een voor een alle stroomverbruikers aan zetten (lichten, radio, achterruitverwarming) en dan kijken wat de spanning is van de accu.

Als deze zonder stroomverbruikers netjes 13.5 - 14.0 is, maar met de stroomverbruikers aan duidelijk inzakt tot onder de 12V, dan is je accu gewoon dood... Blijft ie met alle stroomverbruikers aan nog ruim boven de 12 (12.5 - 13.0) dan is er misschien iets anders mis.

Maar aangezien je aangeeft dat je met startkabels in een keer start, zet ik mijn geld op een overleden accu.

En mijn advies is ook: koop lekker een 44 - 50 Ah. Niet omdat dat beter is voor de auto, maar omdat het gewoon goedkoper is.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Dat lijkt me een accu voor een diesel auto. Dat ligt in mijn diesel wagen die een D24 blok moet starten. Normaal toch 55 AH voor de 4xx reeks?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

mightyspawn schreef:Dat lijkt me een accu voor een diesel auto. Dat ligt in mijn diesel wagen die een D24 blok moet starten. Normaal toch 55 AH voor de 4xx reeks?
Tja... of voor iemand die een hele zware geluidsinstalatie draaide... of veel andere 12V aparaten had lopen...

Maar hij zegt het zelf al: origineel is het 44 tot 50 Ah wat er in hoort.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

of voor iemand die een hele zware geluidsinstalatie draaide
Dat maakt in principe niets uit. Je hebt de accu uitsluitend nodig bij het starten, en meer niet.
Bij draaiende motor, en rijdend kun je de accu eruit gooien.....de accu levert helemaal niets!
Al de benodigde energie bij draaiende motor moet worden geleverd door de dynamo. Plus dat de dynamo ook nog de accu gaat bijladen!

Als het gebeurt dat de accu stroom levert bij het rijden is er gigantisch iets mis met de energiehuishouding (meestal versleten dynamo of de koolborstels)......de accu loopt langzaam leeg, je motor valt stil en je kan niet meer starten!


Wel is een wat zwaardere accu in het voordeel als je de motor stilzet bij een openstaande brug, en je laat verlichting, en je radio/booster met grote speakers hard aan staan.

Een diesel heeft normaliter een zwaardere accu dan een benzine moter......de startmotor moet meer energie leveren om de motor rond te krijgen, ivm de hogere compressie: diesel ongeveer 2-2.6 kW, benzine ongeveer 0,9-1,4 kW.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

wim de jong schreef: Bij draaiende motor, en rijdend kun je de accu eruit gooien.....de accu levert helemaal niets!
Al de benodigde energie bij draaiende motor moet worden geleverd door de dynamo. Plus dat de dynamo ook nog de accu gaat bijladen!
Komt er nog nog een demonstratie met jouw auto waarbij deze wijsheid wordt bevestigd? Daar zou ik graag bij willen zijn. :)
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Je hoeft het niet te bewijzen. Als je een beetje nadenkt, weet je zelf ook wel dat dit zo is.
Als de accu stroom gaat leveren tijdens rijden.....ontlaadt deze. Dan kun je later niet meer starten, doordat de accu leegloopt.
De dynamo merkt een groter stroomverbruik doordat de boordspanning iets inzakt. De regelaar regelt de magneetstroom, waardoor de opgewekte spanning verhoogt wordt.
Dus levert hij meer stroom (I = U/R ) Stroom = spanning gedeeld door de weerstand.

Echt, de accu gebruik je in een hedendaagse auto alleen maar om te starten, dus voor de startmotor, en in het begin voor de veldspoelen van de dynamo, totdat deze het zelf overneemt via de regelaar.

Een stroomtang op de + accukabel zal ook dit bewijzen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

je komt zonder accu (na een jumpstart) nog verbazend ver...

(men had de accu er achter even uit gehaald om op te laden, voorin werd de auto gestart met een startbooster, dat er gaan accu inzat werd dus niet gezien! na +/- 15km viel hij stil)
Volvo for life
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Wim heeft gelijk vwb de energievoorziening, maar de accu heeft ook een belangrijke rol als stabilisator (zoiets als veer/schokbreker). Daarom is het onverstandig om zonder accu te rijden. Met name de electronica krijgt het erg zwaar.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

M@rcel schreef:Wim heeft gelijk vwb de energievoorziening, maar de accu heeft ook een belangrijke rol als stabilisator (zoiets als veer/schokbreker). Daarom is het onverstandig om zonder accu te rijden. Met name de electronica krijgt het erg zwaar.
Ja precies, de accu werkt als buffer in de stroomkring en zonder die accu zal de dynamo ook veel meer moeten wisselen in de stroomvoorziening. Niet goed voor de dynamo, niet goed voor de boordelectronica. Ik kan je vertellen dat het hebben van een zwaardere accu een enorm verschil maakt in de piek/dal spanningen bij stevige audio installaties.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”