Oliepijl Laag - Bijvullen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
ZEEUWS Vlaming
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 29.09.2007 - 12:52

Heb sinds 3 dagen af en toe de melding "Oliepijl laag - Bijvullen" op het instructiescherm. Nu klinkt de boodschap duidelijk maar als ik het oliepijl controleer via de pijlstok is alles goed. Heb gecontroleerd wanneer de motor koud was en een keer wanneer hij nog warm stond en telkens genoeg olie op de pijlstok.

Verder verdwijnt het bericht automatisch wanneer het contact uit is, dus de melding blijft niet bewaard. En de melding komt dan niet direct terug.

Heb hem in de laatste drie dagen telkens 1 keer gehad. Keer na een snelle rit van 90 kilometer, eens na een 8 kilometer en eens na 80 kilometer na vertrek.

Eerstdaags probeer ik eens langs de garage te rijden.

Iemand soortelijke ervaring of zoiets eerder gehoord? Zou het kunnen dat de sensor niet meer goed werkt?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dat waarschuwingslampje gaat vaak heel snel branden: als het oliepeil slechts een beetje onder het streepje staat.

Op een helling (bergen zul je daar in Z-Vlaanderen niet hebben, maar wellicht een lange viaducthelling?) zal het lampje eerder gaan branden, omdat het peil dan scheef hangt in de moter.

Je kan natuurlijk ook een beetje bijvullen tot het max-streepje en kijken of de melding terugkomt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Op hoeveel procent van de peilstok staat het nivo dan? En van welk bouwjaar is jouw auto?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Er staan geen procentjes op een peilstok.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
ZEEUWS Vlaming
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 29.09.2007 - 12:52

Olie zit toch wel over de drie kwart op de pijlstok (als ik er een percentage moet op plakken zeg ik 80% 8) ). Motor is 2.0T, bouwjaar is sept. 2005.
ZEEUWS Vlaming
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 29.09.2007 - 12:52

Battlecruiser schreef:Dat waarschuwingslampje gaat vaak heel snel branden: als het oliepeil slechts een beetje onder het streepje staat.

Op een helling (bergen zul je daar in Z-Vlaanderen niet hebben, maar wellicht een lange viaducthelling?) zal het lampje eerder gaan branden, omdat het peil dan scheef hangt in de moter.

Je kan natuurlijk ook een beetje bijvullen tot het max-streepje en kijken of de melding terugkomt.
Het gebeurde telkens op vlakke wegen. Maar het is dus niet zo dat het prioriteit 1 is om direct naar de garage te gaan. Zolang de peilstok in orde is kan ik dat lampje zien als een overijverig waarschuwingslampje?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Het zou zeer zeldzaam zijn als de peilstok zou liegen (mits hij diep genoeg zit), dus er kan eigenlijk geen gevaar zijn.

Waarschijnlijk is de sensor die het oliepeil meet, kaduuk.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

of de olie blijft tegen de onderkant vd zuigers plakken?
Castrol Magnetic,,Magnatec?











-grapje-
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

80 % is in mijn beleving een liter te weinig olie in het blok bijvullen dus.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Hadico,
Is het niet zo dat de 5 cylinder Volvo blokken de eerste '20%' er eerder slurpen dan de daarop volgende '20%'?

Ik heb dat eerder ervaren met mijn 2.4i 140pk S60. De T5 lijkt dit niet te hebben.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

We zeggen weleens trap hem een keer een rondje Milaan op en neer is om in te rijden de beste optie om olieverbruik tegen te gaan het gesukkel hier op de snelweg doet er niet veel goeds aan om hem lekker te laten inlopen.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Graag uitleg over het rondje milaan :-)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gast

hadico schreef:80 % is in mijn beleving een liter te weinig olie in het blok bijvullen dus.
5 kruisjes, tussen minimaal en maximaal is toch ongeveer een liter.
Dan zou 1 kruisje toch 1/5 liter zijn?
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

steven460 schreef:Graag uitleg over het rondje milaan :-)
Hard en laag vliegen! :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

whaha ok :-)

Dacht dat goed inlopen juist gebeurde met een ei onder je schoen.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Nou je moet hem wel uiterst voorzichtig warmrijden en af laten koelen, maar daar tussenin kan het voor zover ik weet zeker geen kwaad om eens goed gas te geven! Vandaar denk ik ook een rondje milaan zoals Hadico zegt, eerst warm rijden en dan een flink stuk redelijk doorrijden...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

steven460 schreef:whaha ok :-)

Dacht dat goed inlopen juist gebeurde met een ei onder je schoen.
bij te lang,te weinig toeren of konstant hetzelfde aantal
toeren is bij het inrijden niet goed vanwege het "verglazen" vd
cylinderwanden.
met andere woorden:de zuigerveren slijten niet goed genoeg
in op de cylinderwand.
hier kun je een motor van krijgen die veel olie gaat gebruiken.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

toppertje schreef:
steven460 schreef:whaha ok :-)

Dacht dat goed inlopen juist gebeurde met een ei onder je schoen.
bij te lang,te weinig toeren of konstant hetzelfde aantal
toeren is bij het inrijden niet goed vanwege het "verglazen" vd
cylinderwanden.
met andere woorden:de zuigerveren slijten niet goed genoeg
in op de cylinderwand.
hier kun je een motor van krijgen die veel olie gaat gebruiken.
Dit gaat alleen op bij een diesel. Deze moet je (na goed warm rijden) juist flink op zijn donder geven. Wel hoge toerentallen enigszins vermijden de eerste 1000 km's.
Benzine gewoon rustig inrijden. Kan nooit kwaad en het blok loopt er waarschijnlijk de rest van zijn leven netter door.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”