Nou vanmorgen naar de RDW en douane geweest,
meteen apk erbij gedaan, volgens de keurmeester zag het er alllemaal
goed uit!!
Douane vroeg nog om aankoopfactuur die ik niet bij had!!
Even op een velletje gezet waar en voor hoeveel ik hem had gekocht en toen was het zonder controle goed!
Ik moet zeggen dat ik vrijwel alle opties erop had gezet want de berekening op autotelex leverde iets van 180 euro verschil helemaal kaal tov alle opties dus heb ik toch wel het meeste erop gezet...
Ja dat is wel balen want het blijkt vanaf jan-2010 niet meer mogelijk meteen te pinnen.
Er komt nu een bericht (post/mail fax weet ik niet eerlijk gezegd)
en daarop staat het bedrag dat ik mag betalen waarna de rdw een seintje krijgt van de douane om de kentekenpapieren op te sturen...
Niet echt makkelijk maar ja zo werkt het nu eenmaal blijkbaar,
ik hoop voor koninginnedag mijn platen te kunnen halen maar eerlijk gezegd denk ik dat het eerder loop volgende week wordt helaas....
Ik wil er wel volgende week woensdag of donderdag mee op vakantie en dan moet er ook een trekhaak onder gezet zijn.....we zullen zien.
Volgens mij wordt het gedoogd dat je alleen op de dag van aankoop in NL mag rijden met die duitse exportkentekens. Tenminste, als je op weg bent naar huis. Daarna mag je dus niet meer rijden met die export kentekens in NL als Nederlander.
Ik zou de gok niet wagen. En ach die paar dagen wachten: wat is dat nou? Des te groter het plezier wat je straks hebt als alles geregeld is.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008) Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volgens de WVW '94 dient het voertuig te zijn voorzien van een kenteken met bijbehorend kentekenbewijs dat zijn geldigheid niet heeft verloren. Tevens dient het voertuig te zijn voorzien van een geldige, en in stand gehouden, wettelijke aansprakelijkheidsverzekering.
Het duitse exportkenteken heeft een beperkte geldigheid welke tevens is afgedrukt in het rode vlak aan -1- van de zijden van de kentekenplaat. Zo even uit mijn hoofd kennen die platen een geldigheid van maximaal drie maanden. Als aan de voorwaarden hiervoor omschreven is voldaan, dan mag er in nederland op de weg gereden worden.
Anders is het als er gebruik wordt gemaakt van het zogenaamde "Uberfuhrungskenzeichen". Dat is een plaat met witte ondergrond en rode cijfer-letter combinaties. Dat is niets meer en niets minder dan het duitse handelaarskenteken zoals wij hier de groene FH en HF borden kennen. Met een dergelijk kenteken mag in nederland niet gereden worden omdat die alleen maar gebruikt mogen worden op voertuigen waarvoor in DLD geen kenteken is afgegeven, deel uitmaken van de handelsvoorraad van een autobedrijf en slechts gebruikt mogen worden voor een rit ter beproeving of overbrenging. Bij dat kenteken zit een boekje waarin, met pen, de gegevens van het voertuig worden ingevuld. In Dld mag dat kenteken ook slechts beperkt op het betreffende voertuig worden gebruikt. Gebruik van een voertuig voorzien van een derglijk kenteken geeft in NL een PV ogv overtreding van de Wegenverkeerswetgeving en zal leiden tot inbeslagname / plaatsing aan een politiebureau totdat het voertuig voorzien is van een geldig kenteken (het bekende NL tijdelijke kenteken met -1- letter en een cijfercombinatie op witte plaat met zwarte letters).
Van gedogen is geen sprake, als er sprake is van het gebruik van het duitse uberfuhrungskennzeichen en ze laten je na controle rijden dan heb je gewoon mazzel.
Ergo: Bij aankoop van een auto in Dld; exportplaten erop, een beetje verkoper in Dld zal dat voor de klant regelen. Na aankomst in NL aanmelden voor invoer en RDW keuring. Tegenwoordig is dat binnen twee weken geregeld en heb je het NL kenteken.
Fransosowitz schreef:Volgens mij wordt het gedoogd dat je alleen op de dag van aankoop in NL mag rijden met die duitse exportkentekens. Tenminste, als je op weg bent naar huis. Daarna mag je dus niet meer rijden met die export kentekens in NL als Nederlander.
Ik zou de gok niet wagen. En ach die paar dagen wachten: wat is dat nou? Des te groter het plezier wat je straks hebt als alles geregeld is.
Kenteken is 15 dagen geldig, de enige "overtreding" die je begaat is: rijden zonder dat je BPM hebt betaald. De handhaving ligt bij de doaune en die moet je ook nog eens staande houden, waarschuwen en kan bij de volgende aanhouding pas bekeuren. Risico is nihil. Bovendien: de aangifte is al gedaan.
Volgens mij geldt ook nog dat je als Nederlander niet in een auto met buitenlands kenteken in Nederland mag rijden. Maar dat wordt wel gedoogd op de dag van aankoop. Zo heb ik mijn opmerking bedoeld.
Dit is tenminste wat ik begrepen heb van diverse web-sites.
Hier staat veel info over het importeren uit b.v. DLD. En er is een bpm calculator beschikbaar waar je een (gratis) indicatie krijgt van het BPM bedrag wat je moet afdragen bij import.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008) Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Ik had een 5-dagenkenteken met een geel vlak (volgens mij ook niet helemaal het juiste hoewel ik geen beperking vwb land zie in de voorwaarden...) en dat is eergisteren verlopen...
prebel schreef:Ik had een 5-dagenkenteken met een geel vlak (volgens mij ook niet helemaal het juiste hoewel ik geen beperking vwb land zie in de voorwaarden...) en dat is eergisteren verlopen...
dat is ook niet beperkt de nige bespreking is dat je strikt formeel de bpm 5 dagen ontduikt ik ben er zelf altijd vanuitgegaan dat de douane daar geen probleem van maakt en heb nog geen pech daarmee gehad
Die kentekens met gele vlak zijn volgens mij alleen voor Duitsers bedoeld. Bovendien er is geen WA verzekering aan gekoppeld zoals dat wel het geval is met een export kenteken (met rood vlak).
Wat Fransosowitz bedoelt is dat je verzekering waarschijnlijk niet dekt dat je met het duitse kurzzeitkennzeichen (gele geldigheids-aanduiding) rijdt, dat zou je in de voorwaarden moeten opzoeken. Bij het Ausfuhrkennzeichen (rode geldigheidsaanduiding) zit/kun je daarom een losse verzekering afsluiten speciaal voor deze situatie.
Je zou de eerste niet zijn die weliswaar een groene kaart als verzekeringsbewijs heeft/had, maar toch niet verzekerd bleek te zijn (althans: je zult wel verzekerd geweest zijn in die zin dat ze schade zouden vergoeden aan andere partijen, maar de verz.maatschappij zou deze schade vervolgens op jou gaan verhalen).
Precies! En heb dit overigens ook niet zelf verzonnen. Dit is wat ik gelezen en begrepen heb van diverse internetbronnen (zoals diegene die hier boven genoemd staat).
Fransosowitz schreef:Die kentekens met gele vlak zijn volgens mij alleen voor Duitsers bedoeld. Bovendien er is geen WA verzekering aan gekoppeld zoals dat wel het geval is met een export kenteken (met rood vlak).
Beide soorten kentekens krijg je alleen als je een geldige groene kaart kunt tonen. Die kun je ter plekke aanschaffen. Daarnaast kun je bij je eigen verzekeringsmij een casco-dekking afsluiten, hiervoor heb je het chasisnummer nodig.