Ok hier heb ik even over nagedacht. Ik ben het er mee eens dat de meeste slijtage, laten we zeggen 90%, optreedt tijdens acceleren en decellereren (op de motor) en niet tijdens de redelijk statische suituatie constante snelheid rijden. Laten we zeggen dat je 20% (en dan neem ik het denk ik nog vrij ruim) van alle km dat je rijdt aan het accelereren bent. 90% van de slijtage bij 20% van de kilometers dus, dat betekent dat als de levensduur van de motor van 400dkm naar 370dkm (dat is bijna 10%, zowiezo niet marginaal lijkt me) de slijtage bij belasting dus bijna 2 keer zo groot is (met de door mij nog erg veilig gekozen percentages).Marc schreef:Maar als je een auto chiptuned belast je 'm alleen zwaarder wanneer je plankgas geeft en niet wanneer je gewoon aan het cruisen bent. Dus je verliest inderdaad wat levensduur, maar dat is echt marginaal. Kwestie van iets eerder olie verversen. Zou een blok eerst 400K doen dan doet ie met tuning wellicht altijd nog 370K... en dan hebben de meesten de wagen al helemaal niet meer.menjo schreef:Iedereen met een beetje inzicht in de natuurkunde heeft daar geen onderzoek voor nodig. Zwaarder belasten is meer slijtage.
Jij bent nogal van onderzoeken enzo, dus ik zal er maar van uitgaan dat wat je zegt waarheid is.
Een beetje een onzin berekening natuurlijk, maar:
De skeptici worden nog al aangevallen op het ontbreken van harde cijfers over wat er kapot gaat, voor de voorstanders ontbreken deze cijfers net zo goed. Je gaat mij niet wijsmaken dat iemand die compleet door eigen schuld z'n auto naar de filistijnen helpt dat trots op een forum gaat lopen melden.