Afslaan motor midden op de snelweg

Plaats reactie
Gripen
1st Gear member

Beste forum-leden!

Sinds begin maart trotse eigenaar van een erg mooie Volvo S80 2.9 uit 1999 met 210.000Km op de teller. Gekocht van een ex Volvo monteur uit Hardewijk, hij is daar ook bij de Volvo garage in onderhoud geweest, facturen heb ik er ook bij.

Tot nu toe het volgende mee gehad:
- Lambda sonde lampje gaat branden
- Olie lampje gaat branden nadat ik een parkeergarage in rijd naar beneden. Olie gechecked, was onder het minimum, ANWB heeft toen twee liter 5W40 bijgevuld.

Goed, afgelopen weekend naar Valkenburg en Maastricht geweest en terug naar Hengelo (overijssel) +- 550/600Km bij elkaar.
In de parkeergarage wilde centrale deurvergrendeling niet meer dicht, de andere knopjes op de afstandbediening deden het nog wel. Ik heb toen de sleutel in het contact gestoken, Lambda sonde lampje en olie lampje branden WEER. Ik heb olie gepeild en hij bleek weer rond het minimum te zitten. Auto 5 minuten laten staan, weer gepeild en toen was de olie weer op het oude niveau, auto weer aan en geen controle lampjes meer, deur ging ook weer gewoon op slot.

Gisteren halverwege de terugreis nog maar een liter 5W40 vol syntheet bijgegooit.

Bijna thuis op de snelweg begint mijn vriendin die reed ineens paniekerig "IK KAN GEEN GAS MEER GEVEN OOOH OOOH" :D ik de knipperlichten aangedaan en haar gezegd dat ze naar de kant moest, toen kon ze ook bijna niet meer sturen zei ze. Eerst gingen de olie en lambda controle lampjes aan, daarna alle controle lampjes en het toerental liep langzaam naar 0. Lijkt mij dat de motor gewoon is afgeslagen en de stuurbekrachtiging het niet meer deed?

ANWB gebeld, na 3 kwartier ANWB er bij, olie gepijld was goed, auto in contact Lambda+Olie lampje, auto aan en geen lampjes meer loopt gewoon mooi. Kon ik weer door naar huis.

De vorige eigenaar heeft mij bij het kopen gezegd dat bij hem 2x midden op de snelweg de auto uitviel, hij heeft toen de ETM vervangen en de nieuwste software, bleek het aan een relais te liggen, maargoed het lijkt nu dat ik dit ook weer heb?

Komt iemand dit bekend voor? Toch maar eens naarde Lambda sondes laten kijken misschien?
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Eerst maar eens de storingscodes uitlezen. Ik verwacht dat hier mee aan de hand is dan alleen "een brandend lampje".

En die olie vind ik maar gek. Je kunt voor de zekerheid je olieverbruik bij gaan houden door voor elke rit olie te pijlen. En dan elke keer op exact de zelfde manier. Zo krijg je een idee wat de olie doet.

Maar verder ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Marc O.
5th Gear member

Dat je oliepeil 5 minuten nadat je de motor hebt uitgezet wat hoger is dan direct na het uitzetten van de motor, is vrij normaal; het duurt even totdat alle olie is teruggestroomd naar het carter. Ik denk dan ook dat dit los staat van die uitvallende motor.

Zoals hierboven al geopperd: Eerst maar even foutcodes laten uitlezen.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)

V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gripen
1st Gear member

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb via via een Volvo monteur gevonden die er volgende week dinsdag/woensdag naar gaat kijken, hopelijk kom ik dan iets meer te weten.

Ik had hem net aan de telefoon en hij zei idd hetzelfde als jullie kwa olie, dat die dan terug stroomt. Hij denkt ook dat dat los staat van de motor uitvalt.
Hij gaat hem uitlezen en vanaf daar gaan we verder, dat leek hem de meest logische weg.
Dan doen we meteen een olie filter + olie verversen.
Verder geef ik hem de facturen van de vorige eigenaar en misschien dat hij er iets wijzer van word. Hij zei overigens dat ze met de S80 2.9 vrij weinig klachten kregen, het gasklephuis en nog iets.
Goed ik hoop dat dit allemaal een beetje goed afloopt, ik betwijfel het... maargoed :P Ik zal jullie zeker op de hoogte houden. Intussen moeten we maar even doorrijden in de Audi A3 die we nu te koop hebben....
Volvo S80 2.9 AUT4 - 1999 - 218.000Km
Gast

Ben heel benieuwd, ik rij al 5,5 jaar in een S80 2.9 automaat van '99 zonder problemen. Het enigste dat ik ermee gehad heb is de bekende storing van de ABS controller. Succes ermee!
Gast

Ik denk ook aan ETM (gasklephuis).
Laat die volvo-monteur even kijken of er een gereviseerde of een originele Volvo ETM (sticker) op is gekomen.

Tik maar eens ETM in bij Zoek (veel lees plezier :wink: )
cees klumper
4th Gear member

Klinkt niet als iets heel serieus - het oliepijl staat los van afslaan van de motor. Excessief olieverbruik is niet goed, maar het kan ook een klein lek zijn, dat moet je dan kunnen zien aan de onderkant van de wagen en kan een kleinigheid zijn.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gripen
1st Gear member

@lingsper:
Ja dat zei hij idd ook, ETM en de ABS Controller, voor de rest viel het met dat model heel erg mee. Ik heb hem nu 2 maand en niks dan lof behalve het uitvallen van de motor 1x, hij rijdt s u p e r.

@Alex:
Ik zal hem vragen of hij dat wil nakijken.

Afgelopen november is er een nieuwe ETM in gezet volgens de verkoper, ik heb daar ook een factuur van en hij heeft de gele volvo sticker dus die lijkt me goed. Meteen een ETM reload, maar dat lijkt me altijd gepaard te gaan met elkaar? Zou dan toch niet moeten dat die nu al kapot is?
De verkoper zei dat hij dat had gedaan ivm. het uitvallen van de motor op de snelweg, hij zei dat het toen bleek dat het dat niet was maar een klein relais van 5 euro. Daar heb ik ook de factuur van, misschien dat het weer hetzelfde is nu, dan zou mijn monteur dat onderdeel kunnen bestellen en dat proberen maybe. Magoed, eerst maar eens het uitlezen.

Ik heb zelf al even een beetje proberen te kijken of ik ergens olie kan vinden maar kan eigenlijk niks vinden. Als de auto gewoon koud staat en ik dan pijl lijkt het dat hij zo goed als niks heeft verbruikt.

Echter wel een vraagje. Stel er gaat 5,5 liter olie maximaal in en je rijd rond met 2 a 2.5 liter, is dat dan schadelijk en/of kan dat misschien ook voor foutcodes zorgen?

Bedankt voor jullie reacties :)
Volvo S80 2.9 AUT4 - 1999 - 218.000Km
jpwg001
6th Gear member

Je kunt begrijpen dat dat niet goed voor je blok zal zijn. Ik weet niet wat het minimum is voor jouw blok. Minder olie = minder smering = meer wrijving i= meer hitte = meer slijtage.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Plaats reactie

Terug naar “S80”