Hete motor of "gewoon" meetfout?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
SchoutenCC
5th Gear member

Weer een vraagstuk voor jullie: de laatste tijd klimt mijn temperatuurmeter snel omhoog en blijft vaak net onder het rode steken; vaak gaat hij ook iets in het rode, brandt het lampje en springt de fan aan. Je zou zeggen, motor oververhit. Echter, ik heb geen verlies van koelvloeistof (of misschien 1cm per twee/drie maanden) dus ik gok niet dat de radiator lek is. Ook zijn de waterpomp en thermostaat minder dan twee jaar oud dus die verdenk ik ook niet direct.

Nu het rare: soms brandt het temperatuurlampje al vòòrdat de meter in het rode staat (soms zelfs wanneer de wijzer maar halverwege is). Ook wil het nog wel eens gebeuren dat het lampje knippert, en dan het liefst synchroon met de richtingaanwijzer (of althans, zo lijkt het, maar ook dit is natuurlijk niet consistent...)

Wat zou dit nu kunnen wezen? Ik verdenk een elektrisch probleem v.w.b. het knipperen van het lampje en het soms branden voordat de meter in het rood staat. Ik vermoed dat de onderdelen van het koelsysteem goed zijn (waterpomp en thermostaat nieuw, geen kvs-verbruik). Daarom maak ik me er geen acute zorgen over, maar omdat ik over een paar weken met de auto de alpen over moet naar het warme Italië met een baby achterin (panne is dus geen optie) zou ik een second opinion toch wel erg op prijs stellen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
945i
8th Gear member

Pak toch de Saab! :D
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
SchoutenCC
5th Gear member

En dat als advies op een Volvo-forum, foei! ;)
Nee, eerlijk, ik rij toch echt liever met de Volvo...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
FrankS60
5th Gear member

Als het goed is springt je fan al veel eerder aan. Zou normaal al moeten gebeuren als je net boven de temperatuur komt die als normale bedrijfstemp wordt gezien. De thermostaat gaat eerst helemaal open, en als dat niet genoeg blijkt springt de fan bij. Het lijkt dus op een foute indicatie, tenzij de fan op hetzelfde tempsensortje zit als de indicatie :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
stefan2511
1st Gear member

In de winter had ik hetzelfde. Zelfs als ik de choke nog niet kon terug duwen omdat ie nog niet warm genoeg was gaf ie al aan dat de motor oververhit was. Volgens mij was het de sensor die links achter het motorblok in gaat (blauw draadje dacht ik), misschien eens kijken hoe die er bij staat. Nu het wat warmer is heb ik er geen last meer van dus ik ben verder er niet meer mee bezig geweest. Ik heb alleen wel in de file dat binnen een minuut of 10 de motor erg heet wordt, en dat ligt helaas niet aan de sensor (en verwarming op vol vermogen is momenteel verre van aangenaam..).
945i
8th Gear member

Zark3 schreef:En dat als advies op een Volvo-forum, foei! ;)
Nee, eerlijk, ik rij toch echt liever met de Volvo...
Kan het mij haast niet voorstellen, maar goed..;)

Draait de fan wel normaal van de 440, of gaat hij pas aan als de meter in het rood staat?
SchoutenCC
5th Gear member

FrankS60 schreef:tenzij de fan op hetzelfde tempsensortje zit als de indicatie
Ik heb het even in de werkplaatshandboeken nagekeken en ze zijn idd (natuurlijk) gescheiden: de radiator heeft een eigen thermoschakelaar, de klokkenwinkel krijgt zijn informatie van de watertemperatuurvoeler.
945i schreef:Draait de fan wel normaal van de 440, of gaat hij pas aan als de meter in het rood staat?
Pas wanneer hij in het rood staat hoor ik hem. Daarentegen, het is een twee-snelheden-fan, dus het kan zijn dat ik de eerste trap domweg niet hoor...
945i
8th Gear member

Ik zou dan beginnen met die twee temperatuursensoren te vervangen..
SchoutenCC
5th Gear member

De fan gaat dus op het verwachte moment aan en uit, onafhankelijk van de meter in het tellerhuis. Hoe kan ik nu in het circuit watertemperatuursensor <--> temperatuurmeter de schuldige aanwijzen? Wanneer zit het in de meter en wanneer in de sensor?
SchoutenCC
5th Gear member

945i schreef:Ik zou dan beginnen met die twee temperatuursensoren te vervangen..
Van de watertemperatuurvoeler heb ik nog een reserve-exemplaar liggen, maar die is (vochtige schuur) wat roestig zo lijkt het. Mag dit gewoon wat opgeschuurd worden (of contactspray misschien?) of help ik daarmee de sensor om zeep?
945i
8th Gear member

Tja, als de motor daadwerkelijk niet te heet wordt, dan moet je het in de meter zoeken denk ik...
945i
8th Gear member

Met iets van Scotch brite moet dat kunnen ....
SchoutenCC
5th Gear member

Daar was ik al bang voor. Gelukkig heb ik daar ook nog een reserve-exemplaar van liggen...

Ik zie dus nu een paar opties:
1) Meter niet 100%, sensoren wel beide correct
2) Dashboardmassa niet 100% (het blijft een 4-serie...) dus incorrecte lezing van correct gemeten waardes
3) Watertemp.sensor defect dus verkeerd signaal naar meter
4) Meter en massa wel correct (en dus motor te heet!) maar fan-tempsensor defect dus fan slaat te laat aan. Dit zou de gevaarlijkste zijn en me tzt de kop(pakking) kosten.

Met het vervangen van de watertemp.sensor zou ik meer informatie moeten kunnen verkrijgen lijkt me. Nu maar hopen dat die niet ook defect is ;)
SchoutenCC
5th Gear member

945i schreef:Scotch brite
wasda?
FrankS60
5th Gear member

Een sponsje met meuk erop waarmee je zonder al te veel schade heel veel dingen kunt oppoetsen. Brillo (staalwollen sponsjes) werkt ook, is nog iets steviger en agressiever. Kun je fantastisch roest mee weghalen van allerhande oppervlakten. De meeste (schoon-)moeders kennen het wel :D

Ik weet niet of je de beschikking hebt over een thermometer die tot pak m beet 120gr gaat, maar anders zou je je koelwater nog handmatig kunnen meten. Weet je in ieder geval zeker dat je motor niet echt te warm wordt. Mijn ervaring met een kokende motor is echter dat je dit direct merkt bij het open doen van de motorkap.

Als je de interieurverwarming aan zet op maximaal, is die abnormaal warm? Zo niet, weinig aan de hand motortechnisch :wink:

Ik zou gokken op de watertemp sensor die verkeerde info aan je metertje geeft! Daarna zou je nog kunnen kijken of je een goede massa kunt maken voor de klokkenwinkel maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk als de rest nog goed werkt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
SchoutenCC
5th Gear member

Ik zal het eens proberen met schoonmaken, anders gewoon een nieuwe. Heb inmiddels al gevonden dat die een euro of 33 kost, best betaalbaar dus. Een thermometer anders dan voor menselijk gebruik heb ik helaas niet.

Heb niet recentelijk onder de motorkap gekeken, maar kan me ook niet herinneren dat er echt damp vanaf kwam oid (zag in de kou van de winter ook niets van dien aard - ja het speelt al even...). Ook geen enkele klacht over de verwarming: geen groot temperatuurverschil bij gelijkblijvende temp-instelling maar hogere toeren of hogere blowerstand, en wel duidelijk merkbaar temp.verschil bij draaien aan temp.knop met gelijkblijvende toeren en blowerstand.

Iig bedankt voor het meedenken, ik meld me sowieso weer nadat ik de temp.sensor heb vervangen!
Ramon&Ramon
7th Gear member

vroeger was dat een bekend probleem,er werd een weerstandje geplaats tussen de draad van de temperatuursensor,de meters geven te veel aan meestal.
Kijk ook af de massa aansluitingen onder de motorkap bij de koplampen goed schoon zijn.
Die zijn namelijk van het dashboard.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Of de vier ringetjes achter de tempmeter die niet goed contact maken...
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik heb hier nog een complete 440 staan met een verbrande klep erin,misschien kun je een en ander omwisselen om te proberen!
auto is van 1996..
SchoutenCC
5th Gear member

Hallo Ramon,
Ik neem aan dat je de watertemp.sensor bedoelt (en niet die van de fan)? Weet je misschien ook welke waardes die weerstand heeft en of het nog uitmaakt waar je die precies plaatst? Direct boven de sensor?
Bij de koplampen heb ik wel eens eerder een massaprobleem gehad, toen waren de H4-connectors helemaal weggesmolten. Deze zijn inmiddels vervangen en dat is niet meer voorgevallen. Wel moet ik het punt bij de accu waar de massakabel aan het chassis vastgebout zit nog eens vervangen, de bout is afgebroken en de kabel is provisorisch aan het chassis gelegd.
Verder ben ik benieuwd naar de "vier ringetjes", ik kan je dat nog niet helemaal plaatsen, kun je iets preciezer zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”