Feit is idd. wel dat het niet echt een makkelijke plek is, maar dat ze zoiets niet elektronisch willen maken snap ik ook wel.
Ik ervaar het vast en losmaken van de gordel als een soort automatische beweging die eigenlijk nooit een probleem veroorzaakt, met of zonder jas.
Onveilige situatie in de Volvo ?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Waar moet die knop dan komen? Is behoorlijk ingeburgerd dat de rode knop bovenop zit. Na een crash vind je misschien je deurhendel ook niet meer? Zeker iemand die nog nooit in je auto heeft gezeten. Mensen die voor het eerst in mijn 740zitten krijgen dan ook nooit de deurhendel gevonden, nogal vreemde plek namelijk.
Ook de gordels achterin, laatst kreeg iemand de rode ontgrendel knop niet gevonden. Zat op de zijkant ipv op de bovenkant waar je ook de klem insteekt. Kreeg die niet gevonden, een standaard handeling namelijk, onbewust zonder bij na te hoeven denken ontgrendel je gordel. Daar zijn ze naar de 7 serie volgens mij vanaf gestapt, onze ouwe 4xx heeft het niet en de 9xx ook niet.
En ik krijg die knop prima gevonden met mijn jas aan.
Zie geen reden voor aanpassing.
En de bediening van de gordel op een centrale plaats mag dan ook nooit elektronisch gebeuren. Dat druist in tegen alle veiligheidsregels. Mechanische installaties kunnen het ook begeven, maar de mechaniek in zo'n kleine gordel houder is simplistisch en zo ontworpen dat die heel wat krachten kan verdragen. Elektronica begeeft het en brengt je veiligheid in het geding.
Ook niet als extra er bovenop, in miljoenen kostende straaljagers/helikopters met de meest geavanceerde computers doe je nog steeds zelf je veilgheidsriemen afsluiten, niet een stuk elektronica. Zelfs in de spaceshuttle doe je dat nog zelf of met de hulp van andere mensen, zelfde als in de formule 1.
Ook de gordels achterin, laatst kreeg iemand de rode ontgrendel knop niet gevonden. Zat op de zijkant ipv op de bovenkant waar je ook de klem insteekt. Kreeg die niet gevonden, een standaard handeling namelijk, onbewust zonder bij na te hoeven denken ontgrendel je gordel. Daar zijn ze naar de 7 serie volgens mij vanaf gestapt, onze ouwe 4xx heeft het niet en de 9xx ook niet.
En ik krijg die knop prima gevonden met mijn jas aan.
Zie geen reden voor aanpassing.
En de bediening van de gordel op een centrale plaats mag dan ook nooit elektronisch gebeuren. Dat druist in tegen alle veiligheidsregels. Mechanische installaties kunnen het ook begeven, maar de mechaniek in zo'n kleine gordel houder is simplistisch en zo ontworpen dat die heel wat krachten kan verdragen. Elektronica begeeft het en brengt je veiligheid in het geding.
Ook niet als extra er bovenop, in miljoenen kostende straaljagers/helikopters met de meest geavanceerde computers doe je nog steeds zelf je veilgheidsriemen afsluiten, niet een stuk elektronica. Zelfs in de spaceshuttle doe je dat nog zelf of met de hulp van andere mensen, zelfde als in de formule 1.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Chemzy
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 08.03.2009 - 14:28
Ergens op de gordel - ongeveer ter hoogte van de borst - een soort van drukknop op de gordel die de riem op die plaats doorsnijdt (en dan niet aan de onderste helft blijft zitten)? Gaat natuurlijk alleen met driepuntsgordels, en mag het draagcomfort van de gordel niet beïnvloeden...
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
er wordt toch ook geadviseerd dat je in de auto zit 'zoals je thuis ook zit'. Toegeven, doe dat zelf alleen met langere ritten. Kortere stukjes houd ik de jas ook aan. Handschoenen begin ik al helemaal niet aan, glijdt mij teveel.
Maar eigenlijk is er denk ik niet zo'n probleem... Want als er iets fout gaat, weet je waar de gordelontsluiting zich ten opzichte van je lichaam bevind. Die plek is in alle auto exact gelijk, bij je heup. Als je nu een plekje voor een knop oid moet gaan vinden, zit die bij elke auto op een andere plaats en wordt het alleen maar gevaarlijker.
Optie? 4 or 5 puntsgordel met centrale sluiting op de borst.
Trekt iedereen die met jas in de gordel zit ook de gordel aan voor het wegrijden? Ik bedoel strak trekken. Moet je maar eens proberen: eerst gewoon gaan zitten en de gordel omdoen. Vervolgens stevig naar voor komen zodat de gordel 'op slot' schiet. Kijk dan eens hoe ver je doorschiet voordat je stil hangt. Probeer hetzelfde nog eens maar trek nu eerst de gordel strak. Dan is er veel minder marge en dus minder tijd nodig voor 'ie strak staat.
Maar eigenlijk is er denk ik niet zo'n probleem... Want als er iets fout gaat, weet je waar de gordelontsluiting zich ten opzichte van je lichaam bevind. Die plek is in alle auto exact gelijk, bij je heup. Als je nu een plekje voor een knop oid moet gaan vinden, zit die bij elke auto op een andere plaats en wordt het alleen maar gevaarlijker.
Optie? 4 or 5 puntsgordel met centrale sluiting op de borst.
Trekt iedereen die met jas in de gordel zit ook de gordel aan voor het wegrijden? Ik bedoel strak trekken. Moet je maar eens proberen: eerst gewoon gaan zitten en de gordel omdoen. Vervolgens stevig naar voor komen zodat de gordel 'op slot' schiet. Kijk dan eens hoe ver je doorschiet voordat je stil hangt. Probeer hetzelfde nog eens maar trek nu eerst de gordel strak. Dan is er veel minder marge en dus minder tijd nodig voor 'ie strak staat.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Eerstvolgende meeting breng ik m'n jas mee en gaan we testen 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
In de tijd van de laatste 140's en de eerste jaargangen van de 240 (tot model 1978) was de gordelsluiting heel anders dan nu. Het waren grote verlichte (!!) knoppen. Zelfs met handschoenen aan kon je die makkelijk induwen.
Maar de regeltjes in Europa wilden anders: het moesten ineens van de nietige slutingsknopjes worden, waarbij je kindervingertjes moet hebben om ze te ontsluiten.
Een fabrikant kan het systeem nauwelijks zelf veranderen: daarvoor is overleg nodig met allerlei "society of automotive engineers"-clubjes/clubs.
Had men nu maar voor het veilige Volvo-systeem gekozen, maar de Duitse industrie kreeg zijn zijn. Hetgeen toch weer vreemd is, met al die worstvingers daar...
Maar de regeltjes in Europa wilden anders: het moesten ineens van de nietige slutingsknopjes worden, waarbij je kindervingertjes moet hebben om ze te ontsluiten.
Een fabrikant kan het systeem nauwelijks zelf veranderen: daarvoor is overleg nodig met allerlei "society of automotive engineers"-clubjes/clubs.
Had men nu maar voor het veilige Volvo-systeem gekozen, maar de Duitse industrie kreeg zijn zijn. Hetgeen toch weer vreemd is, met al die worstvingers daar...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- likus
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 23:09
- Locatie: Eindhoven
Een beetje een oud draadje inmiddels, maar toch even een (aanvullende) vraag over gebruik van een lifehammer in een Volvo.
Vorige maand heb ik bij mijn S60 (2005) een inbraakpoging gehad; met een zgn. centenschieter heeft men getracht de achterzijruit "in te schieten".
Dat is niet gelukt, tot enkele keren toe kwam er slechts een scheur en een wit puntje in het glas, en de gelaagde achterruit hield verder bezoek gelukkig buiten.
Mijn vraag is dus eigenlijk: zou zo'n lifehammer bij een gelaagde ruit wel het benodigde effect hebben?
Iemand met kennis een idee? Of ervaringsverhalen?
Vorige maand heb ik bij mijn S60 (2005) een inbraakpoging gehad; met een zgn. centenschieter heeft men getracht de achterzijruit "in te schieten".
Dat is niet gelukt, tot enkele keren toe kwam er slechts een scheur en een wit puntje in het glas, en de gelaagde achterruit hield verder bezoek gelukkig buiten.
Mijn vraag is dus eigenlijk: zou zo'n lifehammer bij een gelaagde ruit wel het benodigde effect hebben?
Iemand met kennis een idee? Of ervaringsverhalen?
=========================================
Lid van 'Volvo-forum.nl' sinds 2010
Met een Volvo XC60 T8 AWD R-Design PHEV uit 2021 (MY2022)
Hiervoor een V60 Cross Country uit 2015
En daarvoor S60 2.4 Momentum uit 2005 (MY2004)
Lid van 'Volvo-forum.nl' sinds 2010
Met een Volvo XC60 T8 AWD R-Design PHEV uit 2021 (MY2022)
Hiervoor een V60 Cross Country uit 2015
En daarvoor S60 2.4 Momentum uit 2005 (MY2004)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
met een lifehammer sla je alleen een klein gaatje in de gelaagde ruit, en dan moet je knap hard slaan ook. dat is het nadeel van gelaagd zijruiten..
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- likus
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 23:09
- Locatie: Eindhoven
Ja, dat idee heb ik ook.
Dus hoe bevordert dat de veiligheid dan bij het te water raken?
En hoe zou de auto zich dan (behoren te) gedragen?
Wat zou dan een optie zijn om naar buiten te raken, in geval van het niet werken van de electrische circuits?
Dus hoe bevordert dat de veiligheid dan bij het te water raken?
En hoe zou de auto zich dan (behoren te) gedragen?
Wat zou dan een optie zijn om naar buiten te raken, in geval van het niet werken van de electrische circuits?
=========================================
Lid van 'Volvo-forum.nl' sinds 2010
Met een Volvo XC60 T8 AWD R-Design PHEV uit 2021 (MY2022)
Hiervoor een V60 Cross Country uit 2015
En daarvoor S60 2.4 Momentum uit 2005 (MY2004)
Lid van 'Volvo-forum.nl' sinds 2010
Met een Volvo XC60 T8 AWD R-Design PHEV uit 2021 (MY2022)
Hiervoor een V60 Cross Country uit 2015
En daarvoor S60 2.4 Momentum uit 2005 (MY2004)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Gij zult met Uw lifehammer in de hoek van de zijruit slaan en neem van mij aan: Hij gaat!
Geef je hem een tik in het midden dan veert de ruit meer en moet je meerdere keren slaan.
Geef je hem een tik in het midden dan veert de ruit meer en moet je meerdere keren slaan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- FLA
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 16.07.2006 - 20:12
Je kan gewoon je voorruit eruit drukken hoor. Even de voetjes ertegen en hopla. Wel lastiger als je op de kop in de sloot ligt... Ik pleit dan ook voor een paniekknop die gordels ontgrendelt en alle ramen opent.likus schreef:Ja, dat idee heb ik ook.
Dus hoe bevordert dat de veiligheid dan bij het te water raken?
En hoe zou de auto zich dan (behoren te) gedragen?
Wat zou dan een optie zijn om naar buiten te raken, in geval van het niet werken van de electrische circuits?
- likus
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 23:09
- Locatie: Eindhoven
Op zich geen slechte suggestie, maar dit zal ook iets worden wat electronisch aangestuurd wordt.FLA schreef:Ik pleit dan ook voor een paniekknop die gordels ontgrendelt en alle ramen opent.
Minder leuk in het water...
En het is wellicht een suggestie voor de toekomst; daar heb ik met mijn huidige wagen nog niets aan, eigenlijk... ik zie niet, dat zoiets "verplicht gesteld" zal worden.
=========================================
Lid van 'Volvo-forum.nl' sinds 2010
Met een Volvo XC60 T8 AWD R-Design PHEV uit 2021 (MY2022)
Hiervoor een V60 Cross Country uit 2015
En daarvoor S60 2.4 Momentum uit 2005 (MY2004)
Lid van 'Volvo-forum.nl' sinds 2010
Met een Volvo XC60 T8 AWD R-Design PHEV uit 2021 (MY2022)
Hiervoor een V60 Cross Country uit 2015
En daarvoor S60 2.4 Momentum uit 2005 (MY2004)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
klopt volledig Lancer. En de ramen werken echt nog wel een periode. Is uitvoerig getest.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Om nog even terug te keren naar het topic: Ik zeg stoelverwarming en een standkachel 
Dan kan die dikke jas gewoon waar die hoort: op de achterbank

Dan kan die dikke jas gewoon waar die hoort: op de achterbank

Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Ik rijd altijd zonder jas, niet in de eerste plaats om bovenstaande redenen, maar omdat ik het niet fijn vind. Schouderbewegingsruimte wordt minder of moeilijker, met een dikke winterjas schuif je meer over je stoel, omdat er meer instabiel materiaal tussen zit. Kortom; ik vind het irritant. En bovenstaande, daar kan ik me wel in vinden.Ben schreef:Niet alleen in een Volvo maar ook in andere merken zit een installatie die je nodig hebt maar die in geval van nood levensbedreigend kan zijn.
Het is het ontsluitmechanisme van de veiligheidsgordels.
Wanneer je met een jas aan in de auto gaat zitten wordt de ontsluitknop verborgen door je jas en hoe dikker de jas is, hoe lastiger het is om de knop te bereiken.
Heb je in de auto handschoenen aan, dan is de knop zelfs helemaal niet te vinden, laat staan te bedienen.
Ik pleit er voor de knop op een gemakkelijk bereikbare plaats te monteren waarmee de gordels snel ontsloten kunnen worden.
Ben je het met mij eens dat het hier een ernstige ontwerpfout betreft?
het lijkt er op dat autoontwerpers altijd binnen en zonder (winter)jas in een auto zitten.
De vraag of het gaat om een ontwerpfout; daar heb ik niet zozeer een mening over, maar als je er last van hebt, kun je zonder jas aan rijden. Dan heb je er geen last meer van. Als tip bedoeld overigens.

2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.