Zo'n 3 weken geleden begon de koppeling ineens heel raar te doen. Waar het tot dan toe een licht en soepel aanvoelende, heerlijk functionerende koppeling was, begon het pedaal ineens korrelig te worden en raar te reageren. Dit probleem trad werkelijk spontaan op. Nooit last van gehad, ik parkeerde 's avonds de auto en bij het achteruitrijden voelde mijn koppelingspedaal ineens heel vreemd. In plaats van soepel op te komen, waren ineens vibraties voelbaar in het pedaal en kwam het pedaal schokkerig omhoog. In de dagen daarna presenteerde het probleem zich incidenteel, waarna het (na dag 3 oid) ineens een permanent probleem werd. De koppeling werd zwaarder en bleef zelfs af en toe plakken. Ook het 'aangrijppunt' leek te zijn verschoven (de koppeling grijpt nu eerder aan heb ik het idee).
Aangezien ik op wintersport (jaja, laatste week van het seizoen, Dutch week in Val Thorens -> aanrader!) zou gaan heb ik de auto snel bij de garage gedropt en gevraagd of ze een kijkje wilden nemen. Zij gaven aan weinig tijd te hebben, maar te zien dat het remvloeistofreservoir (gedeeld met de koppelingshydrauliek) een vloeistofpeil van nét boven MIN aangaf en dat ze de vloeistof eerst maar eens bij zouden vullen. Toen ik de auto weer ophaalde voelde de koppeling iets beter (hij bleef iig niet meer plakken en de korreligheid van het pedaal was wat verminderd), maar het voelde niet als vanouds (nog steeds relatief zwaar en vibrerend). Met tegenzin toch de auto meegenomen voor de 1200km lange rit naar Val Thorens. Gedurende de rit voelde het koppelingspedaal steeds zwaarder en schokkeriger aan en werd het steeds moeilijker om soepel te ont-/herkoppelen.
Na +/- 250km onderweg geweest te zijn presenteerde zich nog een probleem, waardoor ik uiteindelijk besloten heb om de auto te laten ophalen door Volvo Assistance. Ik was zo'n 130km in Duitsland, had een stuk van +/-10km met een gangetje van 180-230km/h afgelegd en reed de 120kmh-zone in. Snelheid terug laten lopen na ongeveer 140km/h en een constante snelheid aangehouden, toen de auto ineens begon te schokken. Het voelde werkelijk alsof iemand op de rem trapte en trad op in series van 1 tot 3 korte schokken, gedurende welke het verbruik tijdelijk steeg van 11l/100km naar 17l/100km. Ik kon dan gas geven wat ik wilde, maar de snelheid bleef teruglopen, totdat het probleem evensnel weer verdween als dat het zich presenteerde. De auto was daarna gewoon weer lekker snel en trok goed in één lijn door. Helaas werden de tussenpauzes van het schokken steeds korter, zodat ik werkelijk iedere 30 seconden geconfronteerd werd met de schokken. Ik heb toen, ook omdat mijn koppeling nog steeds zo verrot aanvoelde, besloten om de auto stil te zetten en heb Volvo Assitance opgebeld. Deze hebben de ADAC laten opdraven (na 2,5 uur dankjewel) en in samenspraak met de ADAC hebben ik besloten om de auto zelf naar het nabij liggende ADAC station te rijden. Bij het rijden door de bebouwde kom heb ik geen schokken meer gevoeld, alleen bij constante snelheden op de autobahn. De koppeling voelde nog steeds beroerd aan. Na 4 uur wachten en bellen op/met Volvo Assistance was ik opweg naar Val Thorens in een vervangende auto en is mijn auto achtergebleven bij de ADAC, die mijn auto afgelopen maandag naar een Duitse Volvo dealer hebben afgesleept. Aldaar hebben ze naar eigen zeggen niets kunnen vinden en dus ook geen reparaties verricht. Wel moest ik 107 euro aftikken en kan ik zelf voor de vervangende auto gaan betalen (want: geen reparatie verricht).
Afgaande op de plotselinge verslechtering van de koppeling in de week voor mijn vakantie en het plotselinge inhouden/schokken op constante snelheden onderweg kon ik mij niet voorstellen dat de dealer niets kon vinden. Ze zeiden letterlijk dat de auto nog als nieuw reed. Ik dacht alleen maar: bullshit. Mijn vermoedens werden waarheid toen ik de auto gisteren weer ophaalde bij de Duitste Volvo dealer. De koppeling voelde nog steeds beroerd aan. Ook constateerde ik dat er een licht gierend geluid van ergens bij de bak vandaan komt wanneer ik het koppelingspedaal intrap. Eenmaal opweg dacht ik aanvankelijk dat in ieder geval het stotteren weg was. Echter, na ongeveer 20km begon ook het stotteren weer. Bij snelheden boven de 180km/h stottert de auto niet, maar bij lage constante snelheden (met name als ik licht bergafwaarts ga) begint de auto hard terug te houden.
Het is inmiddels een behoorlijk verhaal geworden, maar even kort samenvattend:
2 problemen:
1. koppeling
- trilt
- voelt zwaar
- stroperig en zanderig
- aangrijppunt anders
- licht gierend geluid van buiten hoorbaar als ik de koppeling intrap
- auto slaat gewoon af in 3 als ik koppeling op laat komen met handrem, toeren stijgen ook niet sneller dan snelheid
2. stotteren bij constante snelheden tussen 80-180km/h
- voelt alsof iemand remt
- vebruik schiet tijdelijk omhoog
- als je de koppeling intrapt terwijl het gebeurt, rolt de auto direct rustig uit en is het heftig remmende gevoel weg
- toeren maken in z'n vrij gaat dan vlekkeloos
Ten aanzien van de koppeling is er reeds naar de koppelings hoofd/hulpcylinder gekeken en heeft de Duitse dealer geconstateerd dat deze niet lek is. Of dit ook daadwerkelijk zo is week ik niet, want ik vertrouwde de zaak om meerdere redenen voor geen meter.
Vannacht toch nog thuisgekomen na een stotterende, mezelf balle voelende, rit. Toen ik vanochtend de auto startte brandde ineens ook het emissielampje (het oranje motorblokje).
Km stand is 138000 en tot op heden nooit motorische problemen gehad. Zelf verdenk ik ten aanzien van het stotteren de brandstofpomp, aangezien de auto na het stotteren gewoon weer perfect loopt. Wat het probleem met de koppeling is weet ik niet, omdat het probleem zo spontaan ontstond. Een versleten drukgroep lijkt me iets wat geleidelijk gaat.
Wie heeft concrete suggesties?
