S40 T5: Ineens allerlei problemen

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
eXite
4th Gear member

Zoals de topictitel al aangeeft, mijn S40 T5 is in krap 3 weken tijd een echte problemcar geworden...

Zo'n 3 weken geleden begon de koppeling ineens heel raar te doen. Waar het tot dan toe een licht en soepel aanvoelende, heerlijk functionerende koppeling was, begon het pedaal ineens korrelig te worden en raar te reageren. Dit probleem trad werkelijk spontaan op. Nooit last van gehad, ik parkeerde 's avonds de auto en bij het achteruitrijden voelde mijn koppelingspedaal ineens heel vreemd. In plaats van soepel op te komen, waren ineens vibraties voelbaar in het pedaal en kwam het pedaal schokkerig omhoog. In de dagen daarna presenteerde het probleem zich incidenteel, waarna het (na dag 3 oid) ineens een permanent probleem werd. De koppeling werd zwaarder en bleef zelfs af en toe plakken. Ook het 'aangrijppunt' leek te zijn verschoven (de koppeling grijpt nu eerder aan heb ik het idee).

Aangezien ik op wintersport (jaja, laatste week van het seizoen, Dutch week in Val Thorens -> aanrader!) zou gaan heb ik de auto snel bij de garage gedropt en gevraagd of ze een kijkje wilden nemen. Zij gaven aan weinig tijd te hebben, maar te zien dat het remvloeistofreservoir (gedeeld met de koppelingshydrauliek) een vloeistofpeil van nét boven MIN aangaf en dat ze de vloeistof eerst maar eens bij zouden vullen. Toen ik de auto weer ophaalde voelde de koppeling iets beter (hij bleef iig niet meer plakken en de korreligheid van het pedaal was wat verminderd), maar het voelde niet als vanouds (nog steeds relatief zwaar en vibrerend). Met tegenzin toch de auto meegenomen voor de 1200km lange rit naar Val Thorens. Gedurende de rit voelde het koppelingspedaal steeds zwaarder en schokkeriger aan en werd het steeds moeilijker om soepel te ont-/herkoppelen.

Na +/- 250km onderweg geweest te zijn presenteerde zich nog een probleem, waardoor ik uiteindelijk besloten heb om de auto te laten ophalen door Volvo Assistance. Ik was zo'n 130km in Duitsland, had een stuk van +/-10km met een gangetje van 180-230km/h afgelegd en reed de 120kmh-zone in. Snelheid terug laten lopen na ongeveer 140km/h en een constante snelheid aangehouden, toen de auto ineens begon te schokken. Het voelde werkelijk alsof iemand op de rem trapte en trad op in series van 1 tot 3 korte schokken, gedurende welke het verbruik tijdelijk steeg van 11l/100km naar 17l/100km. Ik kon dan gas geven wat ik wilde, maar de snelheid bleef teruglopen, totdat het probleem evensnel weer verdween als dat het zich presenteerde. De auto was daarna gewoon weer lekker snel en trok goed in één lijn door. Helaas werden de tussenpauzes van het schokken steeds korter, zodat ik werkelijk iedere 30 seconden geconfronteerd werd met de schokken. Ik heb toen, ook omdat mijn koppeling nog steeds zo verrot aanvoelde, besloten om de auto stil te zetten en heb Volvo Assitance opgebeld. Deze hebben de ADAC laten opdraven (na 2,5 uur dankjewel) en in samenspraak met de ADAC hebben ik besloten om de auto zelf naar het nabij liggende ADAC station te rijden. Bij het rijden door de bebouwde kom heb ik geen schokken meer gevoeld, alleen bij constante snelheden op de autobahn. De koppeling voelde nog steeds beroerd aan. Na 4 uur wachten en bellen op/met Volvo Assistance was ik opweg naar Val Thorens in een vervangende auto en is mijn auto achtergebleven bij de ADAC, die mijn auto afgelopen maandag naar een Duitse Volvo dealer hebben afgesleept. Aldaar hebben ze naar eigen zeggen niets kunnen vinden en dus ook geen reparaties verricht. Wel moest ik 107 euro aftikken en kan ik zelf voor de vervangende auto gaan betalen (want: geen reparatie verricht).

Afgaande op de plotselinge verslechtering van de koppeling in de week voor mijn vakantie en het plotselinge inhouden/schokken op constante snelheden onderweg kon ik mij niet voorstellen dat de dealer niets kon vinden. Ze zeiden letterlijk dat de auto nog als nieuw reed. Ik dacht alleen maar: bullshit. Mijn vermoedens werden waarheid toen ik de auto gisteren weer ophaalde bij de Duitste Volvo dealer. De koppeling voelde nog steeds beroerd aan. Ook constateerde ik dat er een licht gierend geluid van ergens bij de bak vandaan komt wanneer ik het koppelingspedaal intrap. Eenmaal opweg dacht ik aanvankelijk dat in ieder geval het stotteren weg was. Echter, na ongeveer 20km begon ook het stotteren weer. Bij snelheden boven de 180km/h stottert de auto niet, maar bij lage constante snelheden (met name als ik licht bergafwaarts ga) begint de auto hard terug te houden.

Het is inmiddels een behoorlijk verhaal geworden, maar even kort samenvattend:

2 problemen:

1. koppeling
- trilt
- voelt zwaar
- stroperig en zanderig
- aangrijppunt anders
- licht gierend geluid van buiten hoorbaar als ik de koppeling intrap
- auto slaat gewoon af in 3 als ik koppeling op laat komen met handrem, toeren stijgen ook niet sneller dan snelheid

2. stotteren bij constante snelheden tussen 80-180km/h
- voelt alsof iemand remt
- vebruik schiet tijdelijk omhoog
- als je de koppeling intrapt terwijl het gebeurt, rolt de auto direct rustig uit en is het heftig remmende gevoel weg
- toeren maken in z'n vrij gaat dan vlekkeloos

Ten aanzien van de koppeling is er reeds naar de koppelings hoofd/hulpcylinder gekeken en heeft de Duitse dealer geconstateerd dat deze niet lek is. Of dit ook daadwerkelijk zo is week ik niet, want ik vertrouwde de zaak om meerdere redenen voor geen meter.

Vannacht toch nog thuisgekomen na een stotterende, mezelf balle voelende, rit. Toen ik vanochtend de auto startte brandde ineens ook het emissielampje (het oranje motorblokje).

Km stand is 138000 en tot op heden nooit motorische problemen gehad. Zelf verdenk ik ten aanzien van het stotteren de brandstofpomp, aangezien de auto na het stotteren gewoon weer perfect loopt. Wat het probleem met de koppeling is weet ik niet, omdat het probleem zo spontaan ontstond. Een versleten drukgroep lijkt me iets wat geleidelijk gaat.

Wie heeft concrete suggesties? :(
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Fredhead
Geartronic member

Dat het lampje brand is vanwege een niet kloppend mengsel (lambda sensor), wellicht verklaard dit dan gelijk het schokken.

Echter kan het branden van het lampje verschillende oorzaken hebben.
Persoonlijk zou ik de auto uit laten lezen bij de dealer, zij kunnen dan zien wat er precies aan de hand is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
hadico
5th Gear member

Inhouden en hokken kan een aansturing van de brandstofpomp zijn er is voor dit type een modeficatie geweest van de plaatsing van de regeleenheid hij werd dan inplaats rechts buiten onder de auto naar links achter onder de achterbank binnen verplaatst ivm vocht ed.
Wat betreft de kopp. lijkt het me dat het uitdraait op een druklager en/of drukgroep ook omdat je al aangeeft een licht gierend geluid te horen met intrappen.
Zou dus eerst storing laten lezen en de auto desnoods meegeven om er eens iets langer dan een proefritje mee te rijden om tot een goede diagnose te komen.
eXite
4th Gear member

Duitse dealer heeft foutcodes uitgelezen. Er waren een groot aantal meldingen vanuit alle hoeken, waarop de dealer heeft geconcludeerd dat er wellicht vocht in een stekker is gelopen afgelopen winter. Ze hebben de fouten gewist en een testrit gemaakt (van naar eigen zeggen 30km, maar ik zie maar 8km verschil op mijn ODO) waarna er geen nieuwe foutmeldingen zijn geregistreerd.

Ik wil de auto best weer naar de dealer in NL brengen en nogmaals de foutcodes laten uitlezen, maar ik ben desalniettemin zeer benieuwd naar de wijze raad van medeforummers die wellicht één of meerdere symptomen herkennen.

@hadico: een drukgroep kan het dus ineens begeven, ondanks mijn soepele rijstijl (al zeg ik het zelf, maar ik zit ook wel eens bij mensen in de auto waarvan ik het gevoel krijg dat ze de boel maar gewoon laten klappen) en een km-stand van slechts 138.000km?

De modificatie waarover jij hebt hebt kan ik me vaag herinneren. Ik meen hierover in 2008 een brief gekregen te hebben en is er iets (weet niet wat) gedaan door de dealer bij een beurt.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Fredhead
Geartronic member

Die drukgroep zal dan pure pech zijn.
Zie ook in je onderschrift dat je auto gechipt is, vergeet daarom ook niet dat verschillende onderdelen het daardoor gewoon wat zwaarder hebben.

De reden dat ik over uitlezen begin is dat er nu een storingslampje begint te branden.
Hierdoor zou de dealer specifieker moeten kunnen zoeken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
CJH
2nd Gear member

Het klinkt misschien heel bizar, maar dit probleem hebben mijn ouders ook gehad... 20 jaar geleden met een 340. Men dacht toen aan lucht in de benzineleiding, waardoor het mengsel af en toe te arm werd en er duidelijk schokken te voelen waren. Ook toen, lange terugreis van zomervakantie traden de problemen op. Kort daarop die auto ingeruild want probleem kon niet echt verholpen worden + geen vertrouwen meer in de auto... Nooit meer een Volvo...
Nu, 20 jaar later, heeft zoonlief (ik dus) sinds een half jaar een V50 met dezelfde motor als TS. Hopen dat dit me bespaard blijft.

De Duitse dealer is m.i. wel slordig geweest met het resetten van de foutcodes en na een proefrit direct maar concluderen dat er niks aan de hand is (behalve wat vocht). Ik zou ook de auto naar een garage brengen waar je vetrouwen in hebt en heel duidelijk het probleem uitleggen. Is ben ik bang de enige manier waarop de problemen getraceerd kunnen worden.
eXite
4th Gear member

Ik heb eigenlijk geen tijd om de auto bij de dealer neer te zetten komende week, hoewel ik de auto vanavond wel zelf heb onderzocht.

Het emissielampje brandde vanochtend weer toen ik naar kantoor reed. Op de terugweg brandde hij echter niet meer. Ik weet niet of het kan, maar ik heb toch zo'n vaag gevoel dat ik vreemde benzine heb getankt in Duitsland. Het schokken heb ik vandaag niet meer meegemaakt, maar ben ook niet boven de 130km/h uitgekomen.

Ten aanzien van de koppeling gaan mijn vermoedens uit naar een versleten druklager. Even gegoogled op de symptomen van een versleten druklager en die komen eigenlijk 1:1 overeen met hetgeen ik hier constateer. Hoewel dit op zichzelf geen duur onderdeel is, zal de gehele bak wel onder de auto vandaan gehaald moeten worden en dat loopt natuurlijk flink in de papieren.

Iemand enig idee waar ik dan bij de dealer op moet rekenen en wat een goed alternatief zou zijn? Overigens, aangezien de auto gechipt is, is het misschien een idee om dan gelijk een sterkere koppelingsplaat erin te laten zetten. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
eXite
4th Gear member

Koppeling blijkt hoogstwaarschijnlijk inderdaad een versleten druklager te zijn (bij deze km-stand!). Concreet valt er niets vast te stellen totdat de bak open ligt en dan hebben we het al over 360 euro arbeid (ex. BTW).

Eerste offerte al binnen :(

970 euro incl BTW voor het vervangen van de koppelingsset (schijf, drukgroep). Is dit een redelijke prijs?
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Gertje83
2nd Gear member
Contacteer:

Redelijke prijs? Daar zakt mijn broek van af. Heb je geen kennis die een en ander zelf kan doen? Dat scheelt vaak al aanzienlijk!
De prijs is verder 'normaal' in Volvo termen als ik na ga wat de offerte bij mijn vorige wagen was om de koppeling te vervangen. Was toen ook rond de 900 pleuries.

Wat betreft de brandstof vertrouw ik de buitenlandse mengsels ook niet meer echt, maar lijkt me toch stug eigenlijk dat je het daar in moet zoeken. Zijn de Nederlandse wagens dan speciaal op de Nederlandse brandstof afgesteld? Lijkt me niet.

LG
Peter-V50
4th Gear member

Je hebt in Duitsland benzine met octaangetal 91, maar ook 100. Beide zijn in Nederland niet verkrijgbaar. Wij kennen alleen 95 en 98. Maar of het daar aan kan liggen?
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
eXite
4th Gear member

Nouja, het is ook geen nissan sunny, dus ik begrijp best wel dat het onderhoud in de papieren loopt. Kennissen zitten allemaal lekker achterover in de leasewagen, dus het lijkt me ook niet verstandig om mijn auto om te toveren tot een IKEA bouwpakket ;)

Qua brandstof -- ik heb in Duitsland gewoon over de grens getankt, waarna de problemen begonnen. Heb toch niet het idee dat de Nederlandse brandstof beter is dan de Duitse (integendeel). Heb er 98 in gegooid, dat tank ik in Nederland ook altijd.

Zal droog brood met water worden dan deze maand :P
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
eXite
4th Gear member

Voor de geïnteresseerden: het is werkelijk kt met peren!

Bak is er vorige week afgehaald en de druklagerkogels vlogen de monteur om de oren. Kennelijk heeft het kapotte druklager de drukgroep, het DM-vliegwiel én de vliegwiel BDP-sensor mee het graf in genomen.

De kapotte BDP sensor verklaart waarschijnlijk ook de plotselinge schokken tijdens het rijden.

Volvo Assistance i.s.m. de Duitse dealer worden wat mij betreft i.i.g. bedankt voor het laten doorrijden in de auto, wat me nu dus waarschijnlijk mijn DM-vliegwiel heeft gekost.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Rob Bakker
5th Gear member

Gaat echt kl.... idd.

Hoe kijk je eigen dealer er tegenaan? Niks coulance of iets dergelijks?
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Laat je dealer dat eens op papier zetten, en stuur dit door naar Volvo NL.
eXite
4th Gear member

Ik heb de reparatie niet bij de dealer laten doen. Heb altijd de auto in onderhoud gehad bij de dealer en werkelijk ieder wissewasje door hen laten repareren, maar deze reparatie ging me toch wat ver. Heb bij een universele garage hier in de buurt (waar we onze bedrijfsbusjes in onderhoud hebben) eens geïnformeerd en die konden het voor bijna 1000 euro minder doen dan de Volvo.

Dat, samen met het gegeven dat de Duitse Volvo garage vond dat de auto 'als nieuw' reed, was voor mij reden genoeg om voor deze ene keer een uitzondering te maken.

Coulance van welke aard dan ook hoef ik sowieso niet te verwachten, aangezien de auto gechipt is. Dan roept iedere monteur natuurlijk gelijk dat het hele zaakje kapot is gegaan omdat ik er zo bruut mee om ga. Die sprookjes bespaar ik mezelf liever.

Ik troost mezelf maar met het feit dat de koppeling weer boterzacht is en ik de volgende 140.000km niet meer vol ga maken met deze auto.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”