veer vervangen, welk stappenplan?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 23:14
Ik heb maar een klein rondje in de bebouwde kom gedaan: over de drempels is ie behoorlijk wat stugger/minder comfortabel, maar ik kan wel aardig wat sneller door de bocht. Het voelt alsof ie tijdens het optrekken bij de stoplichten ook wat minder heen en weer wiebelt maar ik weet niet of dat bijgeloof is of daadwerkelijk door de veren kan komen. Samen met de nieuwe monroe schokdempers die ik al een tijdje terug heb gekocht is het echt een hele verbetering! Ik ben benieuwd hoe deze veren het doen bij flinke belading of stevige zijwind maar volgens mij gaat dat wel goed komen. Ik ben er in ieder geval erg blij mee!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
De veren van de fase1 zijn waardeloos. Door de veren van de fase 2 komt die stuk omhoog of je moet voor de veren uit de sport line gaan. Maar hoe je die herkent geen idee.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
En klopt door monroe dempers gaat je comfort wat achteruit. Die zijn luchtgevuld en de originele volvo dempers oliegevuld. Als ik het goed heb.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 23:14
Het enige wat ik wel zag bij de veren uit de phase II is een rood stipje verf, misschien duidt dat op de sportline versie? De phase I veren hadden namelijk een gele stip. Vandaag ging alleen wel een van de veerschotels los, is dat een probleem? De veer kan niet zomaar los schieten toch?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Klopt rode stip verf, maar of daar dan ook weer verschil in zit. Want onze 460 is origineel verder maar die hangt achter een stuk lager dan de standaard 460 die we tot vorig jaar in bezit hadden. EN daar zaten geen hulpveren op. EN dat was ook een fase 2.
Maar bedoel je voor? Lijkt me niet zo prettig een los zittende veerschotel
Maar bedoel je voor? Lijkt me niet zo prettig een los zittende veerschotel
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 23:14
Nee achter, ik bedoel dat hard plastic schoteltje waar dat stootrubber op komt als je bv hard over een drempel gaat. Inmiddels blijven ze trouwens goed zitten, dus ´t is geen probleem meer. Ik hoor wel sinds ik de veren vervangen heb wat geluid van de rechter achterkant. Misschien heb ik m´n schokdemper vergeten vast te zetten ofzo, kan het geluid niet echt thuis brengen (soort tik telkens als je over een oneffenheid of drempel oid rijd). Is trouwens redrooster inmiddels geslaagd in het vervangen van de veren?
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ik was dus (toen) al deels zo ver. De bout was er voor de helft uit. Doordat ik veel moeite, en weinig tijd had, met deze bout stopte ik mijn actie. Ik kwam er achter dat je de as op moet krikken om deze bout weer vast te maken of er dus in of uit te halen.stefan2511 schreef:Vandaag is het mij (samen met m'n vader) eindelijk gelukt om m´n achterveren te vervangen.
Dan aan één kant de draagarm los gehaald bij de verbinding met de achteras.
Succes er mee!
Waarom deze bout er uit halen en niet de bout aan de andere kant rechts van het wiel? En wanneer ik op aanraden van een ander dat wil doen zit daar ook ergens een moer. Ik was met andere dingen bezig en keek even waar een moer kon zitten maar vond dit niet.
Donderdag ga ik er mee bezig. Ik ben trouwens best aan het investeren zo voor de keuring. Nieuwe achterbanden en meer dit laatste half jaar. Maar, ik heb er wel vertrouwen in.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ze zitten er onder. Wat mij opvalt dat het nieuwere type iets anders is aan de bovenkant met plaatsen.
Onderkant herinnert mij aan de zwakke plekken van de 460. Daar begint de balk te roesten. Als het tegen zit kan je de hele balk of onderstel vervangen.
Bij mij zijn alleen de lipjes gedeeltelijk weggeroest die de veer op zijn plaats moet houden. In de hardplastic schotel heb ik een RVS draadeinde vast gemaakt en een gaatje in de balk geboord waar deze dan invalt. Zo blijft ie ook goed zitten. Als het niet goed is dan is het voor een lasser even werk om daar lipjes of randjes te lassen die de veer goed vasthoud.
Voor vervang ik ze niet omdat mijn veerpoten van erg goede kwaliteit zijn. En hij is achter niet lager komen te staan. Misschien een paar MM.
Onderkant herinnert mij aan de zwakke plekken van de 460. Daar begint de balk te roesten. Als het tegen zit kan je de hele balk of onderstel vervangen.
Bij mij zijn alleen de lipjes gedeeltelijk weggeroest die de veer op zijn plaats moet houden. In de hardplastic schotel heb ik een RVS draadeinde vast gemaakt en een gaatje in de balk geboord waar deze dan invalt. Zo blijft ie ook goed zitten. Als het niet goed is dan is het voor een lasser even werk om daar lipjes of randjes te lassen die de veer goed vasthoud.
Voor vervang ik ze niet omdat mijn veerpoten van erg goede kwaliteit zijn. En hij is achter niet lager komen te staan. Misschien een paar MM.
De 460 GL carb van Frans
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
ik wil binnenkort ook de achterveren vervangen danwel ondersteunen.
(want: LPG tank, en trekhaak -> extra gewicht).
Het gaat om een 460 MY95.
Waar kan je goedkoop die extra binnenveren krijgen? Het lijkt mij namelijk handiger alleen binnenveren toe te voegen.
Idem voor de stootrubbers en veerschotels?
Idem voor draagarmrubbers? ik heb de indruk dat de achterophanging "nokkelt" bij hobbels. Kunnen dat draagarmrubbers zijn? heb nog niet eens gekeken of en waar die gemonteerd zitten.
Idem voor de dempers?
Dank voor jullie reactie, sleutelaar.
(want: LPG tank, en trekhaak -> extra gewicht).
Het gaat om een 460 MY95.
Waar kan je goedkoop die extra binnenveren krijgen? Het lijkt mij namelijk handiger alleen binnenveren toe te voegen.
Idem voor de stootrubbers en veerschotels?
Idem voor draagarmrubbers? ik heb de indruk dat de achterophanging "nokkelt" bij hobbels. Kunnen dat draagarmrubbers zijn? heb nog niet eens gekeken of en waar die gemonteerd zitten.
Idem voor de dempers?
Dank voor jullie reactie, sleutelaar.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Zoals in andere topics in dit onderwerp blijkt de vering van de eerste jaren '90 te week. Er zijn meerdere opties om de vering achter beter te maken. Op marktplaats wordt geadverteerd met extra veren die je er naast vast maakt. Maar daar betaal je dan wel voor.
Deze vond ik toevallig voor bijna niks op Marktplaats. Ik heb nu sterkere en stugger vering en de klappen worden opgevangen door dat rubber aan de bovenkant. (Op de foto staan ze andersom)
Als afsluiting te zeggen dat de wegligging beter is.
Deze vond ik toevallig voor bijna niks op Marktplaats. Ik heb nu sterkere en stugger vering en de klappen worden opgevangen door dat rubber aan de bovenkant. (Op de foto staan ze andersom)
Als afsluiting te zeggen dat de wegligging beter is.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Gewoon eens op de sloop rondlopen, die 4 reeks ligt er massaal. Iig hier in de omgeving. Ergens zal er wel hulpveren opzitten. Die veren van de eerste reeks waren al slecht terwijl de auto nog in de fabriek stond.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ik moest de veren er weer af halen om de veerschoteltjes er onder te plaatsen. De lasser (Hengel uit Maarn en aanbeveling) pikt ze nog even vast.
Een ding is hier nog niet is genoemd. Je krijgt de schokdemper met gemak los. Maar als je de arm aan de linkerkant los of vast maakt je de as even laten zakken of omhoog krikken om het gat te vinden. Als er na deze topic nu nog iemand is die er niet uit komt...


Een ding is hier nog niet is genoemd. Je krijgt de schokdemper met gemak los. Maar als je de arm aan de linkerkant los of vast maakt je de as even laten zakken of omhoog krikken om het gat te vinden. Als er na deze topic nu nog iemand is die er niet uit komt...


De 460 GL carb van Frans
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Die schokbrekers hebben ook hun beste tijd gehad zo te zien Redrooster !
Op MP worden regelmatig splinternieuwe setjes aangeboden voor 40 a 50€ merken varieeren van origineel/sachs/koni ect
Op MP worden regelmatig splinternieuwe setjes aangeboden voor 40 a 50€ merken varieeren van origineel/sachs/koni ect
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Die komen ook nog eens aan de beurt. Alles op zijn tijd. Ik verdeel de klussen en kosten over de periode april tot rond september.
De 460 GL carb van Frans