Airco inschakelen - voel jij het ook?
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
op aanvraag, omdat er blijkbaar grote meningsverschillen zijn, de vraag of jij ook het voelt als de airco inschakeld:
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ja, al mijn Volvo die ik heb gehad hadden dit verschijnsel.
Aanvulling: Ik hoor het ook. Maar als je rustig rijdt lijkt het soms alsof de auto een heel klein beetje in houdt. Hij lijtk wat minder gretig op het gas te reageren. Dat is het extra vermogen wat de compressor wegsnoept.
Aanvulling: Ik hoor het ook. Maar als je rustig rijdt lijkt het soms alsof de auto een heel klein beetje in houdt. Hij lijtk wat minder gretig op het gas te reageren. Dat is het extra vermogen wat de compressor wegsnoept.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10621
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Nee ik voel het niet, maar hoor het wel....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Welles
- 5th Gear member
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
- Locatie: Utrecht
Wat Hans zei: ik voel het niet, hoor het alleen.
S40 1.8 | 1997
S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Heb ik even geluk, ik voel hem niet en horen doe ik hem ook niet. Behalve als de blower boven standje 3 komt, dan hoor ik....o ja, de blower,
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- rene en erica
- 4th Gear member
- Berichten: 980
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
- Locatie: ten post (gr)
ik merk het wel,en er tikt af en toe een relais onder/achter het dashbordkastje.eigenlijk het zelfde als edraket dus.het werkt verder volgens mij prima.blower bijna altijd standje 1,is dan al koel/koud zat.
groet'n uut grunn
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Al vijf jaar!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Robert Haven
- 4th Gear member
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
- Locatie: Het Oosten
Op 250 pk voel ik dat niet nee....
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Op 260 PK wel!.... Ik voel hem altijd inschakelen, heeft niets met pk's te maken.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Nee niet echt, bij mijn vorige auto's heel duidelijk wel (Focus en Focus C-Max)
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Alleen hoorbaar (en goed ook, als je stil staat), niet voelbaar/merkbaar in de zin van minder trekkracht.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Ik voel het zeker! Wordt me toch een partij koud in die auto!
- Skollie
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
- Locatie: Middelstum
Na de tik van het relais +/- 20 seconden na het starten, voel ik de motor iets moeilijker lopen. De airco bleek 3 maand na de aanschaf in de winter kapot (condensor lek). Toen ie net gerepareerd was voelde ik het nog beter, zefs een beetje schudden. Net alsof de compressor moeilijk liep. Dit lijkt nu beter te worden.
Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.
Groet S.
Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.
Groet S.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Behalve voor de echte pk/koppel monsters, ben ik dat helemaal met je eens.Skollie schreef: Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.
Groet S.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Zelfs de "echte pk/koppel" monsters bij Volvo hebben op stationair toerental niet zo'n monstergroot pk/koppel hoor, dus lijkt me goed mogelijk dat zij het ook voelen.945i schreef:Behalve voor de echte pk/koppel monsters, ben ik dat helemaal met je eens.Skollie schreef: Ps als je bedenkt hoeveel vermogen een compressor vraagt van de motor moet volgens mij iedereen met een beetje gevoel voor techniek het inschakelen kunnen voelen in iedere auto.
Groet S.
Voor mij persoonlijk:
Op stationair voel ik het, bij traag stadverkeer ook, maar als ik in een gunstige rpm range zit merk ik er niks van.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Koppel of vermogen heeft daar inderdaad niets mee te maken. Wanneer heb je dan voldoende koppel of vermogen? En bovendien is bij rustig rijden het gevraagde vermogen bij een T6 nagenoeg hetzelfde als bij een 1.6 drive. Dus waar die redenering vandaan komt begrijp ik niet helemaal.
Bovendien heb ik na chippen 120Nm en 63 pk erbij en het inschakelgevoel is er echt helemaal niets door veranderd.
Bovendien heb ik na chippen 120Nm en 63 pk erbij en het inschakelgevoel is er echt helemaal niets door veranderd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- spooky202
- 3rd Gear member
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
- Locatie: Maarsbergen
Ik heb zelf altijd het idee dat ik het in een automaat minder voel dan in een handbak. Heb dat met mijn huidige auto (waarin ik het niet voel, maar er eigenlijk ook niet op let) en had dat vroeger ook in alle Mercedes-taxi's waar ik in gereden heb: handbakken voelde ik het duidelijk, bij de automaten (zelfde motor) (vrijwel) niet.
Terwijl het volgens mij technisch gezien geen donder uit moet maken
Terwijl het volgens mij technisch gezien geen donder uit moet maken

Casper
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Wat ik bedoel Edraket, is dat je met 500nm koppel en 200+ pk's minder/niets merkt van het gevraagde vermogen van een airco die aanslaat.
Deze auto's hebben meestal ook bij lager toerental een vermogen waar de "kleinere" motor niet aan kan tippen.
Bij stationair....misschien dat je het dan voelt, ik niet iig. en heb wel een gevoelige kont wat dat betreft..
Deze auto's hebben meestal ook bij lager toerental een vermogen waar de "kleinere" motor niet aan kan tippen.
Bij stationair....misschien dat je het dan voelt, ik niet iig. en heb wel een gevoelige kont wat dat betreft..

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar ik blijf dan zeggen dat je bij nornmaal rijden met een kleine motor net zoveel vermogen nodig hebt als bij een grote motor, en dat het aandeel van de compressor dan even groot is. Of rijd jij altijd vol gas?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95