airco heeft de geest gegeven?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
jarno
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 10.11.2006 - 15:40
Locatie: Grunn

Sinds een week of twee doet de airco het niet meer (of al langer maar dan heb ik het door de lage temperaturen niet gemerkt).

Enige tijd geleden is de dynamo overleden en vervangen. Kan het zijn dat de defecte dynamo ervoor gezorgd heeft dat de airco (pomp?) het niet meer doet. De vertrouwde tik van het aanslaan van de airco is weg :-(
Binnenkort maar weer eens naar de garage.
Iemand die nog een suggestie heeft wat het zou kunnen zijn en kan het zijn dat het software matig is uitgeschakeld doordat het door de kapotte dynamo teveel stroom zou vragen?
Subaru Forester X
V70 2.5D my2001 405.000 km
306 XN 1.4 110.000 km
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het zou gezien de leeftijd en km-stand zo maar kunnen dat de condensor lek is en er daardoor te weinig koudemiddel aanwezig is. Je compressor slaat dan niet meer aan. Even langs de aircoboer en het systeem laten vullen. Er wordt dan ook fluormiddel toegevoegd, zodat na een tijdje eenvoudig kan worden gecontroleerd waar het lek zit.

Het vullen hoeft niet meer dan € 100,- te kosten. Het vervangen van de condensof incl droger en opnieuw afvullen kost ca € 350,-.

Succes
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Heb precies hetzelfde gehad. Nieuwe condensor + bijvullen door de Volvospecialist kostte mij €680,-
maar het zal goedkoper kunnen zoals Erwin aangeeft.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Klopt inderdaad.
Bij andere garage hoeft het niet meer dan €150,-- (aftappen, schoonmaken en weer vullen en bijvullen koelvloeistof en na half jaar terugkomen om te zien of er lekkage is) te kosten.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Voorn schreef:Klopt inderdaad.
Bij andere garage hoeft het niet meer dan €150,-- (aftappen, schoonmaken en weer vullen en bijvullen koelvloeistof en na half jaar terugkomen om te zien of er lekkage is) te kosten.
Is knap aan de prijs!150 euro om een aircocheck te doen!
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

100E bij de volvo garage

Vorige week maandag nog gedaan!
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

vullen kostte mij laatst 10,80 per 100gram koelmiddel. Er moet 1000 gram in bij een V70 2001. Bij mij deed hij ook niks meer, doordat er nog maar 100 gram in zat. Kostte dus 100 euro inderdaad (900 gr bijgevuld).
Wel de moeite om even te laten checken of hij niet lek is, anders is het veel geld elke keer :)
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

78,00 euro incl. btw en 150 gr koelmiddel bij de volvo specialist.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
TheoStek
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 03.06.2010 - 11:23

Er wordt dan ook fluormiddel toegevoegd, zodat na een tijdje eenvoudig kan worden gecontroleerd waar het lek zit.
Zo werkt dat niet, pruts bedrijven doen dat.
Wet en regelgeving zegt dat een systeem afgeperst moet worden (Lek kontrole), onder geen enkel beding mag een systeem wat lek is terug afgevuld worden met kontrast vloeistof om het lek op te sporen.

Kontrast vloeistof is een hulp middel om een lek op te sporen, mag alleen bij een systeem wat lek dicht is.

Bij een lek waar in/aan het systeem lekt ook olie weg, te weinig olie, te weinig smering, te weinig koeling.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Kijk, mister Airco zelf draagt ook weer een steentje bij. En jij loopt al 5 jaar mee in de business? :roll:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Als je een lek systeem afperst zie ik het koudemiddel ook gewoon ook de lucht ingaan, en dat mocht nu net niet van onze wet en regelgevers.
Wat de zin is om contrastvloeistof in een gegarandeerd lekdicht systeem doen om een lek op te sporen mis ik ook even.
Een bekende aircoinbouwer schreef ooit dat je de verdamper elke paar jaar preventief zou moeten vervangen.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

bart simpson schreef:Een bekende aircoinbouwer schreef ooit dat je de verdamper elke paar jaar preventief zou moeten vervangen.
Typisch gevalletje "Wij van wc-eend..."
TheoStek
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 03.06.2010 - 11:23

bart simpson schreef:Als je een lek systeem afperst zie ik het koudemiddel ook gewoon ook de lucht ingaan, en dat mocht nu net niet van onze wet en regelgevers.
Wat de zin is om contrastvloeistof in een gegarandeerd lekdicht systeem doen om een lek op te sporen mis ik ook even.
Een bekende aircoinbouwer schreef ooit dat je de verdamper elke paar jaar preventief zou moeten vervangen.
Je ziet het verschil niet, een systeem wat lek is heeft geen koudemiddel meer.
Afpersen moet gebeuren met STIKSTOF bij een gedeeltelijk of nagenoeg leeg systeem, en zal eerst gerecoverd (leeg halen) moeten worden.

Kontrastvloeistof is gewoon een hulpmiddel om een lek te traceren als NADIEN een lek aan het systeem ontstaat. (tijd en geld besparend)

Ja er zijn er die toch weten dat het systeem lek is en terug afvullen met kontrastvloeistof, worden terug de weg op gestuurd. Dommerikken beseffen niet dat ze twee keer betalen voor een vulling plus eventuele reparatie. Rijden drie keer naar de garage 1e keer kontrole systeem, lek terug afvullen enz, 2e keer weer kontrole ojaaa we zien het daar lekt ie? nou repareren kan niet, heb de onderdelen niet die moeten besteld worden, gelieve afspraak te maken, 3e keer reparatie .

Mister Oceanracer rijdt al jaren Volvo weet er ook alles van, heeft ook iedere keer iets aan te merken als ik iets post, al was het dan nog maar zinnig.

Reageer ééns normaal op een bericht ipv kritiek te leveren als je zelf niet weet wat de regelgeving is.

dit was mijn laatste bericht.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

TheoStek schreef:dit was mijn laatste bericht.
Ik hoop dat jij je aan deze belofte kunt houden. Dan hoef ik namelijk ook niet nader in te gaan op jouw postings. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
TheoStek
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 03.06.2010 - 11:23

Reageer ééns normaal op een bericht ipv kritiek te leveren als je zelf niet weet wat de regelgeving is.

Leer je de wetgeving hierover, hoef je ook geen onzinnige antwoorden te geven.
Blijkt wel dat het bij jou niet aan het verstand is te brengen, iedereen zegt afvullen en fluor toe dienen dan kan het lek opgespoord worden. MAG NIET.
Niet voor NIETS dat iedereen wat airco's (bi) vult een certificaat moet af geven of is dat ook NONSENS, zelfs de inkoop/verkoop van koudemiddel moet worden geregistreerd !!

Ik geef enkel respons op een vermelding die niet klopt en is niet uit de lucht gegrepen, maar als jij het zo goed weet hoe het (niet ) moet mag je voor mij dat vermelden wat je droomt.
Dergelijke bedrijven wat zo werken wat ik bestrijd moesten ze meteen de diploma of F-gassen verordening meteen afpakken en een fikse boete geven, plus de houder/eigenaar.
Geloof me maar er is een koudemiddel te kort is al verdubbeld in prijs, de vervuiler/gebruiker gaat betalen, er komen nog strengere kontroles vanaf 1 juli.

Jammer dat de VROM jaren geleden de registratie heeft afgeschaft op kenteken airco onderhoud, dan was dit NOOIT gebeurt of aan de orde.

Ik zeg nogmaals je weet er niets vanaf maar je repley's slaan nergens op.
jarno
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 10.11.2006 - 15:40
Locatie: Grunn

Heren, bedankt. ik ga binnenkort maar eens langs de specialist om te kijken wat er aan de hand is.

@ Oceanracer: Weet jij nog een goeie die bij ons in de stad of directe omgeving?

Enneh... nog altijd voor het onderhoud naar Westerbroek? Ik ben opzoek naar een goed en goedkoop adres waar ze ook nog eens verstand van zaken hebben :-)
Subaru Forester X
V70 2.5D my2001 405.000 km
306 XN 1.4 110.000 km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het is inderdaad waar dat velen hier de klok hebben horen luiden wat betreft airco installaties,als er een vraag gesteld wordt over een airco die niet meer werkt,wordt er gelijk geroepen,je magneetkoppeling is stuk of iets dergelijks.
Dat zijn schriftelijke diagnoses die dus nergens op slaan,een airco bestaat uit zeer veel andere onderdelen dan alleen een magneetkoppeling.
Het is geen systeem om er zomaar een beetje mee in het wilde weg te klooien,wat hier vaak gebeurd,gezien de meets vreemde antwoorden en oplossingen die er worden gegeven.
Ga ermee naar een dealer of een goeie airco specialist,ga niet zelf stoeien met deze materie.
De meesten hier,een paar uitgezonderd, weten van geen toeten of blazen van een airco,maar wel mee toeteren gezien de antwoorden..
donald1957
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34

Maar dat is toch juist de unieke uitdaging voor velen op dit (en soortgelijke fora): je hoeft absoluut niet gehinderd te zijn door enige kennis van zaken om te kunnen reageren. En als je dan een niet terzake doende reactie geeft en er komt een boze/verontwaardigde of kleinerende reactie, dan kun je een redelijk anonieme internetruzie starten.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Goh jongens, kunnen jullie het samen nog droog houden of hebben jullie een zakdoekje nodig? Tjonge jonge... :lol:

Jarno, ik heb dit voorjaar 3 offertes opgevraagd:

1. Airco Techniek uit Groningen vraagt € 430,00 inclusief reinigen van de verdamper
2. Smidt Autotechniek uit Coevorden vraagt € 330,00 inclusief gratis reinigingen met ozon van de verdamper
3. De Autoairco Specialist uit Oldenzaal vraagt € 450,00 of € 475,00 afhankelijk van een vaste of losse droger

Alle prijzen zijn inclusief BTW. Bij de dealer kost deze operatie ca € 700,00.

Oja, ik heb afscheid genomen van Combigarage. De auto gaat weer naar alle tevredenheid naar Broekhuis in Assen voor onderhoud.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Oceanracer, bij welke heb je het laten doen dan?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”