Klok blijft niet bij de tijd?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
dieselpower
4th Gear member

Ik heb sinds een paar weken vaak dat de klok (tijd) in mijn dashbord niet op tijd blijft. Soms gaat het dagen goed nadat ik weer de juiste tijd heb ingesteld, soms moet ik bij aanvang van iedere rit (meerdere keren per dag dus) de tijd weer goed instellen. De meeste keren gaat het om minuten. Voorbeeld, als ik de klok nu goed zet kan het zomaar zijn dat deze over een half uur zomaar weer 7 minuten achter loopt. Het meest extreme was een paar dagen geleden, ik zet de klok nog maar weer eens goed en een uur later was de tijdsaanduiding zomaar bijna 3 uur(!) achter.
Het opvallende is wel, de klok loopt steeds achter als deze niet goed staat. je kunt er echter geen peil op trekken dat ze langzamer zou lopen: de ene keer staat ze 6 minuten achter, daarna weer eens zomaar een klein uur, dan weer enkele dagen op tijd, dan weer 3 uur achter, willekeur dus.

Kan het iets te maken hebben met de accuspanning? Ik heb een D5 en misschien trekt deze tijdens het starten zoveel stroom dat de tijd verloopt? Is mijn daschbord stuk?
De auto heeft vorige week een beurt (volvodealer) gehad en toen is er geen storing gemeld in de computer. Eerlijkheidshalve ben ik vergeten te zeggen tegen mijn dealer dat de klok niet op tijd blijft, maar toen ging het juist weer enkele dagen goed, dat zul jer dan net zien.

Iemand hetzelfde meegemaakt hier, of suggesties?
jpwg001
6th Gear member

Het lijkt mij dat zo'n klokje niet veel spanning vraagt. Ik denk eerder aan een defecte klok.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Mrlten
2nd Gear member
Contacteer:

Dit probleem komt mij bekend voor aangezien het klokje van mijn auto héél af en toe uit zichzelf achteruit gaat lopen bij het op contact zetten. Dan lijkt het net of het draaiknopje blijft hangen en na een paar minuten stopt die weer en kan ik de tijd goed zetten.

Het probleem is op te lossen volgens de man van Ets (www.ets1.nl) maar ik heb de reparatie zelf nog niet laten uitvoeren omdat ik er bijna nooit last van heb en ik de reparatie aan de prijzige kant vind.

Een quote van Ets:
Dit euvel is een van de symptomen die een defect instrumentenpaneel kan genereren.

Dat het lijkt op een slecht kontaktje is te begrijpen, feitelijk stuurt de microprocessor een fout datablokje weg naar de centrale module met als gevolg dat de tijd begint te lopen, de tijd wordt namelijk aangeleverd vanuit de centrale module en zit niet in het instrumentenpaneel, dit geldt ook voor de kilometerstand.
Succes ermee!
HansEindhovenV70
4th Gear member

Het is inderdaad ook aan de prijzige kant. Wat de meeste mensen niet weten is dat er vrijwel nooit echt iets stuk gaat maar dat het in 99.9% van de gevallen gewoon een kwestie is van een paar puntjes doorsolderen!! Echt componenten defect op de print komt eigenlijk niet door. Het is een klusje dat iedereen kan doorvoeren die een beetje handig is. Daar heb je echt geen ets voor nodig.
dieselpower
4th Gear member

Mrlten,

Je hebt helemaal gelijk. Ik zag het zojuist gebeuren tidens het starten. De klok begint teruguit te lopen! Uiteindelijk stopt deze en staat de tijd weer bijna 3 uur achter. Wordt dus repareren.........
dieselpower
4th Gear member

Vanmorgen meteen maar even gebeld met ETS. Het probleem kwam Frans bekend voor en het was goed te repareren. Ik kon eigenlijk meteen terecht en zoals het eruitziet is het netjes verholpen. Zo'n klokje wat niet op tijd loopt lijkt iets knulligs, maar het schijnt zo te zijn dat de oorzaak van de storing kan leiden tot meer serieuze electronische klachten en foutmeldingen en daar zit ik niet op te wachten.
Superservice en een lekker bakkie koffie tijdens het wachten. Wat wil je nog meer.

Tegelijk nog een nieuw wetenswaardigheidje over mijn auto ontdekt; mijn stuur is niet alleen in de hoogte verstelbaar, maar ook in de diepte. (en toch al 4 jaar eigenaar van mn S60) :roll:

Mrlten schreef:Dit probleem komt mij bekend voor aangezien het klokje van mijn auto héél af en toe uit zichzelf achteruit gaat lopen bij het op contact zetten. Dan lijkt het net of het draaiknopje blijft hangen en na een paar minuten stopt die weer en kan ik de tijd goed zetten.

Het probleem is op te lossen volgens de man van Ets (www.ets1.nl) maar ik heb de reparatie zelf nog niet laten uitvoeren omdat ik er bijna nooit last van heb en ik de reparatie aan de prijzige kant vind.

Een quote van Ets:
Dit euvel is een van de symptomen die een defect instrumentenpaneel kan genereren.

Dat het lijkt op een slecht kontaktje is te begrijpen, feitelijk stuurt de microprocessor een fout datablokje weg naar de centrale module met als gevolg dat de tijd begint te lopen, de tijd wordt namelijk aangeleverd vanuit de centrale module en zit niet in het instrumentenpaneel, dit geldt ook voor de kilometerstand.
Succes ermee!
jpwg001
6th Gear member

Moet je kijken! Je hebt een nieuwe auto! Althans, zo'n nieuw ontdekte optie kan het gevoel geven... hahaha
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
dieselpower
4th Gear member

Welnu, na een week een evaluatie:

De klok loopt weer, en blijft, mooi op tijd. Het lampje van de veiligheidsgordel in mijn dasboard brand ook weer wanneer het nodig is (dat werkte dan weer wel, dan weer niet, dan weer eens een beetje flikkerend als een kortsluiting), maar dat werkt ook weer goed. Dat zou vlgs ETS ook samenhangen met dezelfde storing die ook de klok verkeerd aanstuurde.
Het is zelfs zo dat m'n cruisecontrol ook weer "beter" werkt. Het kwam de laatste tijd (lees maanden) regelmatig dat ik soms wel 3-4 keer op de + moest duwen wilde de CC inschakelen. Ik ben daar eens voor bij m'n dealer geweest maar die kon eigenlijk niets ondekken en zou eventueel de hele module op m'n stuur kunnen/willen vervangen. Toch maar even er mee door blijven rijden, autootje wordt al ouder dus dat zal de leeftijd dan wel zijn. Nu echter schakelt de CC weer netjes met de eerste druk op de + in. Dit is echt geen gevoel of idee, het werkt weer als vanouds. Iemand hier die weet of de klokstoring ook hier mee samen kan hangen?? Heeft ook dit te maken met CAN electronica?

Ik heb in het verleden wel eens een topicje voorbij zien komen met CC problemen en daarmee dus ook zoeken naar oorzaken, misschien kan ook hier (dashboard) de oorzaak dus in zitten .
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

dieselpower schreef:Het is zelfs zo dat m'n cruisecontrol ook weer "beter" werkt. Het kwam de laatste tijd (lees maanden) regelmatig dat ik soms wel 3-4 keer op de + moest duwen wilde de CC inschakelen.
Oeh, die heb ik ook :roll: Verder geen knipperende lampjes en klok loopt mooi op tijd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Erik!
2nd Gear member

Wat heeft dit grapje gekost? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem, daarnaast weigeren soms ook de knipperlichten-verklikkers. De knipperlichten zelf doen het prima.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
Erik!
2nd Gear member

De verklikkerlampje voor de gordel hapert overigens ook.
dieselpower
4th Gear member

Erik! schreef:Wat heeft dit grapje gekost? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem, daarnaast weigeren soms ook de knipperlichten-verklikkers. De knipperlichten zelf doen het prima.
Ik weet niet of het tarief gewijzigd is en vlgs mij staat het zelfs op z'n site vermeld maar ik heb voor het repareren incl uit-en inbouwen €165,- betaald. Bij mij is toen 1 chip vervangen.
Duurt een uurtje, op afspraak kon ik er op wachten.

Ik ben nu bijna een half jaar en 10000km verder en alles werkt nog steeds zoals het hoort.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Erik!
2nd Gear member

Dank je wel. Ik heb het inmiddels gevonden. Inderdaad is het € 165,-. Geen geld ivm een nieuwe DIM. Wel belachelijk veel problemen met een dergelijke module.
HansEindhovenV70
4th Gear member

Ze zeggen dat ze een chip vervangen! Laat je niks wijs maken. Het gaat gewoon om schoonmaken en stukjes doorsolderen in 99.9% van de gevallen. Dan is 165 euro toch leuk verdiend!
Erik!
2nd Gear member

Och Hans, als jij het wilt doen voor € 100,- moet je maar mailen.
steur1001
Starter

Kom, kom, wie kan dit voor minder.
capslock
2nd Gear member

Ik heb het zelfde probleem met het klokje. Als ik het contact aanzet begint de klok als een dolle te tellen. Ik denk dat dit de oplossing is:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27631 Alleen waar kan ik een hetelucht soldeerstation huren? nieuw kosten ze rond de 100euro. Ik kan natuurlijk ook een nieuwe kopen en daarna weer verkopen. :?
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”