Gewapend met een dopsleutelset was de stoel zo los. Accupool afkoppelen, stekkers onder de stoel eruit, gordel losklikken, beschermkapjes eraf, bouten eruit draaien en de hele stoel is vrij. Tip: als je elektrisch verstelbare stoelen hebt, zet dan eerst de zitting zo ver mogelijk naar beneden. Je kunt iets minder makkelijk bij de stekkers, maar je krijgt de stoel zo veel makkelijker door het portiergat. Wat is dat ding zwaar zeg! Zeker als je in je eentje voorover gebukt 'm door een gat moet zien te krijgen dat maar nét groot genoeg is en dat alles zonder iets te beschadigen. Een soort Dokter Bibber met een trottoirbandje. Een extra paar handen is aan te raden.
De stoel maar binnen neergezet:

Hier is de open naad goed te zien:

En toen begon het gepruts. Met een punttangetje dat precies in de ringetjes paste, kon ik ze uit elkaar trekken. Te beginnen aan de voorkant (4 stuks) en de zijkanten (2 stuks elk). Bekleding terug geslagen en vervolgens zie je onder elke naad twee stukken staaldraad lopen; eentje aan de bekleding en eentje in het schuimrubber van de zitting. Om de vijf à tien centimeter zit er een ringetje om beide draden heen geslagen.

Een kwartiertje later waren er nog tien ringetjes verwijderd en lag de naad bloot. Gelukkig kon ik er zo redelijk bij en hoefde de achterkant van de zitting niet los. Dat scheelt weer een stuk of twintig ringetjes.

Een klosje ijzergaren en een stevige naald erbij en stikken maar. Het helpt enorm als je er rustig de tijd voor neemt en desnoods een keer overnieuw begint. Ik heb alle oorspronkelijke gaatjes in het leer weer hergebruikt. Dat ziet er wel zo netjes uit en bovendien weet je dan zeker dat je niet scheef eindigt.

Ik wist niet zeker of de ringetjes zonder speciaal gereedschap weer hergebruikt konden worden, dus een zak tie wraps lag al klaar (met dank aan een ander topic op dit forum). Gek genoeg was het best makkelijk om ze weer terug te knijpen met een platte tang. Wel oppassen dat er geen scherpe punt blijft uitsteken.

Behalve dopsleutel 15 (en ik meen dopje 10 voor de accupool) is dit het enige gebruikte gereedschap:

Enfin, de stoel weer op z'n plaats geschoenlepeld en vastgezet, accu aangesloten, geheugen positie nummer 1 weer geprogrammeerd en klaar! Inclusief lunch en koffie tussendoor was het vier uur werk, maar ik ben zeer tevreden met het resultaat.