Stotter V50 1.6D 2005

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
AJ
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.03.2009 - 12:05

De V50 heeft onlangs de 180000 km beurt gehad. Sindsdien een lekke verstuiverpakking gehad die gelukking weer vervangen is.

Sinds deze week al een aantal maal gehad dat er rustig met de auto in 2e of 3e versnelling werd gereden, dat er uit het niets een stotter in de motor zit. Alsof er heel even geen brandstof is of iets dergelijks.

Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn?

PS
Bij welk toerental gaat de turbo meedoen?
Thamar
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Turbo ergens rond de 2000tpm.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wat voor motor zit er in je V50?
Gebruikersavatar
Rutger
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 10.01.2010 - 13:12
Locatie: Het mooie Limburg
Contacteer:

rsnhakan schreef:Wat voor motor zit er in je V50?
Uhm, staat in de topic titel 1.6D
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Volgens mij is de turbo dan beschikbaar vanaf 1750 tpm.
AJ
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.03.2009 - 12:05

Ik heb heel sterk het idee dat de turbo pas rond de 2200 toeren gaat meedoen omdat ik dan echt meer power voel. Het maximum koppel is dan vlgs mij al voorbij.

Zou de stotter een vuiltje kunnen zijn? Misschien even doorblazen?
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Vanaf 1750 tpm zou 240 nm (max. koppel) beschikbaar moeten zijn. (Volgens de site van Volvo)

Doorblazen zou misschien een optie kunnen zijn. Maar dan zou ik dit wel doen wanneer je motor goed warm gereden is.
Thamar
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Wel rekening mee houden dat't een turbo is met variabele schoepen.
Met andere woorden, er is een groot verschil in gevoel als je bv aan 1000rpm plankgas geeft. Of als je rustig aan't cruisen bent aan 2000rpm en dan pas plankgas geeft. In zijn 2 kan je dit heel goed proberen.

Heb ook wel al eens een haperingske gevoeld, maar denk dat't dan meer te maken heeft met ofwel de airco die ff aanslaat of die stoeme roetfilter.
AJ
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.03.2009 - 12:05

Maar eens goed doorblazen alstie goed warm is dan hopelijk over.

Airco merk je wel in vermogen maar echt een hapering? Lijkt me sterk.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27488
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als je de airco zo erg voelt zou ik hem eens goed na laten kijken, maar het lijkt me sterk dat het in dit geval het probleem is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
AJ
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.03.2009 - 12:05

Als ik de topic lees over het regeneren van de roetfilter, lijkt dit sterk op het probleem waar ik mee zit.

Wat zijn precies de kenmerken als dit gebeurd?
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Zoals ik het ook in mijn topic heb beschreven: je merkt het aan het verbruik (bij onze 2.0D is dit meestal rond de 8.2L/100 km en af en toe voel je hem schokken).

Bij de laatste beurt hebben ze de verschildruksensor vervangen en een software update uitgevoerd. Het is nu wel wat minder, maar nog steeds te vaak als ik kijk naar 1 jaar geleden. Normaal hoort zo'n roetfilter zichzelf te regenereren tussen de 300 en 900 km. Bij ons gebeurd het nu bijvoorbeeld 2 keer in de 300 km.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”