De nieuwe S60 betast

volvo
3rd Gear member

VolvoMafia schreef:
volvo schreef:Als ik de auto ga aanschaffen zoals ik die nu heb, driver's edition met nog wat kleine extra's (januari 2009), ben ik maar liefst 11.000 euro's duurder uit. Nou dan ben je gelijk genezen.
De S60 van mijn vader is van april 2001 en heeft nog niet half de luxe die jij in jouw Drivers edition hebt. Desalniettemin is die auto destijds 10.000 euro (omgerekend) duurder geweest dan jij voor de Drivers Edition hebt betaald. Het zegt niets over hoe duur de nieuwe is, eerder hoe 'goedkoop' jouw auto was.
Nou, nou. Dat betekent dus dat jouw vader daar in 2001 maar liefst 107.000 goede Hollandse guldens voor betaald heeft met nog niet de helft aan luxe?? Ik heb geen prijslijsten van die tijd, maar dat lijkt me heel erg sterk :oops:
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Zijn 140 pk MT Intro Edition Plu met leer heeft om en nabij de 88000 gulden gekost. De laatste Drivers Edition kostten 34000 euro. Dus mijn berekening was ietwat enthousiast maar geeft wel weer dat de vergelijking een beetje misgaat. De laatsten van een uitloopmodel zitten altijd bomvol (magazijnopruiming lijkt het wel) en zijn scherp gerpijsd. Dat is al heel lang bij alle merken zo.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
945i
8th Gear member

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Toch nog even proberen te omschrijven waarom de S60 MY11 het op dit moment zeker nog niet is voor mij

Als ik dit zie

Afbeelding

dan zie ik geen auto maar een echte automobiel, iets statigs, de uitstraling komt weldadig op me af,

en als ik dit zie

Afbeelding

dan komt er iets op me af dat respect afdwingt, waar je voor aan de kant gaat

zie ik dit

Afbeelding

dan schrijd ik daar met eerbied heen, werp een blik naar binnen, om vervolgens een werkplek, een cockpit te ontwaren die een echte automobilist, een Volvorijder, waardig is

en ook dit

Afbeelding

geeft nog steeds diezelfde emoties. Weliswaar is deze automobiel een fractie kleiner maar de emoties blijven.

En dat .............. die niet te verklaren emoties, het vol bewondering misschien zelfs wel een beetje jaloers de bestuurder aankijken, de niet uitgesproken wens om ook zo'n auto te bezitten, dat alles ............ brengt de nieuwe S60 voor mij, ik vrees nog lang niet !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

de S80 is ook een schitterende low profile auto
Volvo for life
V480-S60
Geartronic member

Ik snap je wel Rob. 8)
Je moet echt wennen aan de nieuwe designtaal. Dat kan gebeuren.

En ik ben het helemaal met je eens dat de S80 een enorm mooie en respect afdwingende auto is. Hoewel ik de "oude" nu toch echt bejaard vindt worden, zeker de modellen van voor de facelift.
De nieuwe S60 is voor mij daarentegen absoluut het "kleine" en rebelse broertje van de huidige S80 waarbij ik zeker Volvo-elementen in terugzie. (in overvloed zelfs)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik heb de dealer deze maandag bezocht, samen met vrouwlief.

Zij vond het niets qua uiterlijk want geen dakhoogte als je achterin zit. Dat klopt inderdaad want het dak loopt al ongeveer schuin naar beneden vanaf de A-stijl. Interieur zag er wel prima uit met mooie materialen. Overal knoppen om veiligheids-dingen UIT te schakelen (da's toch raar) en een ruime middenconsole, handig om je GSM achter te leggen!

Maar goed, prima auto maar niet voor mij geschikt. Mijn gezin past er domweg niet in.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
diesel01
Geartronic member

Ik heb ook afgelopen zaterdag de auto bekeken, en ook ik ben van mening dat de huidige S60 mooier, sjieker uitstraalt dan de 2011.
Interieur vindt ik prachtig en zeker Volvowaardig(er zat een hele sjieke woodline op) maar van buiten riep hij bij mij kuch.... iets van Ford op.
Tegen de tijd dat we gaan vervangen zal er toch iets meer ruimte nodig zijn en lonkt de XC70, maar de S60 2011 spreekt mij irl niet aan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Johras
2nd Gear member

De 2011 is de huidige S60 ;)

Als ik eerlijk ben vind ik de oude S60 ook mooier, vooral de achterkant. Heeft niks met wennen te maken, is gewoon een mening.

De V60 klopt beter naar mijn gevoel, al heb ik die natuurlijk nog niet in het echt gezien. Ben wel benieuwd naar een verlaagde met iets grotere (en mooiere) wielen, zelfs 18" ziet er een beetje klein uit.
Johan
5th Gear member

@gsx750r

Rob ik ben het helemaal met je eens. Je beschrijft exact dezelfde emotie die ik heb met deze modellen vs de nieuwe S60.

Zou het dan toch de leeftijd zijn?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

945i
8th Gear member

Nou nee hoor, ook ik heb in al mijn jeugdigheid.. dezelfde gevoelens na het 'betasten' van de new s60.

Ook al zit hij als gegoten voor mij en is het weer ergonomisch dik in orde. De buitenkant blijft een......
Johan
5th Gear member

Gelukkig voel mij gelijk 7 jaar jonger :-)

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

diesel01
Geartronic member

Johan schreef:Gelukkig voel mij gelijk 7 jaar jonger :-)
Terwijl ik met mijn 33 jaar dé doelgroep zou moeten zijn(men zegt dat ik mij ouder voor doe) :D
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

V480-S60 schreef:Ik snap je wel Rob. 8)
Dat doet me deugd maar je bent nog niet van me af !

Dat auto rijden heel veel met emotie van doen heeft wordt in deze topic weer ondubbelzinnig aangetoond. Zomaar wat citaten uit deze topic met mijn reactie daarop. En .......... vat het niet te serieus op, het is óók een beetje stangen want emoties onder woorden brengen valt lang niet altijd mee. Er zijn zelfs reacties die een beetje 'zurig' aandoen.

O ja, en het is zeker niet persoonlijk bedoeld !

"Zullen we nu eens ophouden om de "hoekige" Volvo's echte Volvo's te noemen!"

Ik denk dat met reacties als "het is geen echte Volvo meer" e.d. men slechts aan wil geven ik vind het geen echte Volvo meer. Iedereen heeft zo zijn eigen 'definitie' van wat een echte Volvo is. Voor mij is de 960/S90 nóg steeds de mooiste Volvo ooit gebouwd. Waarom ? Nou gewoon omdat ik dat vind, dáárom !
Overigens herken ik dit soort opmerkingen over de 'echtheid' ook uit de Harley en Land Rover wereld. Voor de die-hard Harley rijders is een Harley V-Rod geen echte Harley meer. Waarom niet ? Simpel, hij heeft waterkoeling en dat kan dus niet ! En hij trilt niet en remt goed....... belachelijk gewoon !
Over Range Rovers en Freelanders en Discovery's praat ik al niet eens maar de Defender Td5 is nog kantje boord maar wat daarna is gekomen....bah ! De Series III dat was de laatste echte Land Rover punt uit.

Liefde voor een merk kan soms leiden tot een beetje blind- of kortzichtigheid.

"Elke Volvo waar Volvo op staat is met dezelfde gedachte ontworpen: De veiligheid van de bestuurder."

Op zich ongetwijfeld waar, maar daar is Volvo natuurlijk niet uniek in ! Er zijn zelfs fabrikanten die m.b.t. de veiligheid óók aan de passagiers denken ........... :twisted:

"En dat in een jasje dat past bij de tijdgeest."

Ook dat zal ongetwijfeld waar zijn maar als ik soms zie hoe lang mijn echtgenote erover kan doen om een 'jasje van deze tijd' uit te zoeken .............. wel, dat heb ik nou met auto's ! :P

"De huidige S60 is op en top VOLVO. Alleen in een hedendaagse (herkenbare) jas. Ga er eerst eens in rijden."

Daar is er weer een, een persoonlijke definitie die verder niet wordt onderbouwd. Een gevoel, een emotie met wederom dat 'jasje'. Inderdaad, zowel mijn echtgenote als ik 'passen' altijd een 'jasje' voor dat we evt. tot aanschaf overgaan maar .............sommige jasjes nodigen niet uit tot 'passen' en die laten we gewoon in het rek hangen.

"Of vinden jullie een PV544 of 120 series ook "hoekige" wagens!"

Ik in ieder geval niet, zelfs niet zonder bril.

"Het enige punt waarover de discussie niet zinloos is, is die contra of pro voorwiel- dan wel achterwielaandrijving!"

Hier moet ik natuurlijk heftig tegen protesteren. Hoe een auto is aangedreven vind ik (!) volkomen onbelangrijk. Als hij maar perfect rijdt en een goed weggedrag heeft ! Oh, achterwielaandrijving is 'sportiever'? Nou zo lang ik hier nog nooit heb kunnen lezen wat sportief in deze inhoudt wil ik daar niets over horen

"Ik krijg het van die commentaar als "gepimpte S60", de prijs, het "zwevend gedoe"."

Waarom zo verontwaardigd ? Het is toch gewoon een gepimpte S60 ............. :twisted:

"Jij leeft nog in je gedachten meer dan 10 jaar terug, en niet vandaag."

Alles dat ouder is dan vandaag is niet per definitie ouderwets of slecht en alles van vandaag of morgen hoeft niet per se beter te zijn ! En ontwerpen/designs van 10 jaar terug mooi vinden zegt verder niets over een persoon. Kritiekloos achter trends aanrennen vind ik eerlijk gezegd bedenkelijker. Of ik iets mooi vind of nodig heb dat maak ik gelukkig nog helemaal zelf uit en niet de marketing-strategen.

"Auto's evolueren in design, en zeker bij Volvo staat het design niet stil, gelukkig maar. De zwevende console bestaat bijvoorbeeld al 7 jaar bij Volvo."

Dit zal ook best wel weer waar zijn maar dat iets 'al 7 jaar bestaat' hoeft toch geen reden te zijn om het dan ook maar mooi te vinden ?
En wees nou eens eerlijk, Volvo doet toch ook gewoon, net als veel andere autofabrikanten, zijn uiterste best om de auto's qua uiterlijk tot één familie, de Volvo-familie, te laten behoren ? Welke fabrikant daar het beste in slaagt dat zullen de verkoopcijfers wel uitwijzen.

"Het valt me op dat er nogal wat commentaar op dit forum staat in de zin van dat als men in de nieuwe S60 stapt dat men nog altijd een 240-serie verwacht.
Ieder zijn gedacht, maar rijd eens met de nieuwe S60, dan praat je helemaal anders, of koop een oldtimer Volvo."

Dit bedoelde ik met een beetje 'zurig'.

"Je moet echt wennen aan de nieuwe designtaal. Dat kan gebeuren."

Helemaal juist, dat had ik ook al aangegeven maar op dit moment blijft de vraag of dat gaat lukken en zo ja wanneer ?

En ik ben het helemaal met je eens dat de S80 een enorm mooie en respect afdwingende auto is.

"Erkenning, yessss !"

"Hoewel ik de "oude" nu toch echt bejaard vindt worden, zeker de modellen van voor de facelift."

Even mijn vrouw gevraagd hoe dat zit met een face-lift voor de ouwe en .................. ze vindt dat er van bejaard nog geen sprake is......

"De nieuwe S60 is voor mij daarentegen absoluut het "kleine" en rebelse broertje van de huidige S80 waarbij ik zeker Volvo-elementen in terugzie. (in overvloed zelfs)"

Klein en rebels is 'ie zeker maar omdat het hoenderhok toch open staat gooi ik er even een knuppel in:

Hoezo "Volvo-elementen in overvloed ?"
De achterlichten zijn gejat van het voorlaatste model van de Citroën C5 !

En ............. zullen we nu eens ophouden met te zeggen dat Volvo's met 300.000 km op de teller, 'net ingereden zijn' :evil: :evil:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

gsx750r schreef: hoe dat zit met een face-lift voor de ouwe en .................. ze vindt dat er van bejaard nog geen sprake is......
:? waarom kom jij er hier tussendoor ter sprake?
Volvo for life
casper
5th Gear member

gsx750r schreef:
V480-S60 schreef:Ik snap je wel Rob. 8)
Dat doet me deugd maar je bent nog niet van me af !

....

Rob
Je hebt steeds conservatievelingen maar bij jouw druipt het er af. Ik vrees dat jouw leeftijd je misschien een beetje parten in je gedachtengang begint te spelen, al ken ik zestigers die graag in een modern gelijnde bolide gezien worden.
Als de vorige S60 nog zo blits en bij de tijd was dan zou hij tot vorig jaar nog prima verkocht hebben. Helaas was dat niet meer zo.
Of je nu wil of niet, je moet mee met de tijd :wink:
Persoonlijk ben ik een grote fan van de P1800 en de PV's, lekker mooi afgerond en ook Volvo, wellicht in hun tijd (40*-50 jaar geleden) ook vooruitstrevend modern...
Paul
Geartronic member

@Rob, je huidige S80 was je daar 10 jaar geleden ook meteen enthousiast over? Was toen ook een hele andere Volvo...

Was jij nu van plan een MY11 S60 aan te schaffen of over een paar jaar?
In het laatste geval heb je nog even om aan het nieuwe Volvo te wennen!
In eerste geval, neem dan gewoon een nieuwe S80, nu heel aantrekkelijk met de Limited Edition, heb je nog een financieel voordeel ook!
You love it or you Hate it...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
945i
8th Gear member

Grappig stukje Rob :) En idd. de S80 wordt steeds mooier nu...
Paul, Er is meer in het leven dan Volvo.. ;)
Fransosowitz
3rd Gear member

Ben vanmiddag ook eens gaan kijken bij de Volvo dealer naar de S60. Bij deze ook even mijn bevindingen.

In algemene zin vind ik de nieuwe S60 een mooie auto. Er zijn wel dingen waar ik aan moet wennen: als je de neus vanaf de zijkant bekijkt stulpen die binnenste lampen zo naar voren uit. Dat vind ik niet echt mooi, maar wie weet went dat. Vanaf de zijkant gezien heeft ie ook een korte neus en een kort kontje viel me op. Denk dat ik het silhouet van de V60 mooier ga vinden. Ik ben sowieso meer een station-man.
Ook staat ie zoals vele al gezegd hebben behoorlijk hoog op de poten (ook met 18 inch). Echt lelijk vind ik dat overigens niet, maar het kan mooier.

Het interieur vind ik mooi qua design en afwerking. Duidelijk ook weer moderner dan de huidige V70. Een erg mooi & lekker dik stuur. En de middenconsole is naar mening met afstand de mooiste die Volvo heeft gemaakt tot nu toe. Die ziet er erg sjiek uit!
Ook waren bepaalde kunstoffen (zoals tussen de voorstoelen) van mooiere kwaliteit dan b.v. in de V70. De ventilatieroosters vind ik wel een tikkie rommelig geplaatst, maar niet heel storend. Wat ronduit lelijk was, is die T-Tec bekleding! Dat kan echt niet: leder is een must als je het mij vraagt.

Het koffer is niet groot zoals bekend is, maar best mooi van vorm. Wel vond ik de bekleding van de kofferruimte goedkoop aandoen: hele dunne materialen die niet echt hoogwaardig aandoen. Iets wat me ook al opgevallen is bij een hele andere auto nl. de Skoda Suber combi.
Bij mijn V50 ziet dat er stukken beter uit. Ik weet niet wat de V60 hier gaat doen.

De dealer bood mij aan om een rit te gaan maken in een S60 D5 GT. Daar zei ik uiteraard nee tegen... not... ;-)

Tijdens de rit vielen de stoelen mij in positieve zin op: deze zitten erg lekker voor mijn postuur. Onderweg is het lekker stil aan boord tot zo'n 80km/h. Boven die snelheid was er bij het linker voorportier opvallend veel windgeruis hoorbaar (exemplarisch??) en hoor je de banden (18 inch velgen) iets meer. Afgezien van die windgeruis blijft het ook op de snelweg aangenaam stil aan boord. De motor was (uiteraard) krachtig, maar maakt tijdens (rustig of wat vlotter) accelereren geen mooi geluid vind ik. Sorry D5 liefhebbers, maar dat is mijn mening. Onderin de toeren was de D5 ook wat brommerig, maar dat kan door de nieuwigheid komen.
De GT schakelde best prettig, maar een echt oordeel daarover kan ik niet geven met deze relatief korte rit.

Wat ik ook nog vreemd vond is dat er tijdens het rijden al een paar trillingen hier en daar hoorbaar waren. En dat bij een km-stand van een kleine 400km. Dat mag toch niet! Mag hopen dat dat ook iets exemplarisch is geweest.

Overigens, voor wat het waard is: de nieuwe S60 is voor mij de meest modern ogende Volvo van dit moment. Dit betekend niet dat ik alles even mooi vind aan het model. Maar als je mij zou vragen welk model ik liever zou hebben: de oude S60 of de nieuwe hoef ik geen moment te twijfelen: absoluut de nieuwe! :-)
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
V480-S60
Geartronic member

Rob,
Niets negatiefs hoor. En ik voel me absoluut niet aangevallen. 8)
Ik vind je commentaar heel goed. Ik kan af een toe een glimlach niet onderdrukken.

Maar ik word soms inderdaad een beetje iebel/zurig van mensen die een maatstaf nemen aan iets wat in designerland alweer achterhaald is. Helaas (of misschien wel gelukkig? ik weet het niet) is het geen gewoonte meer om een model meer dan 10 jaar vrijwel ongewijzigd mee te laten gaan. Er komen gewoon nieuwe designers en ja men 'gaat met de tijd mee'.
Dat is nu eenmaal zo.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”