Auto is over driehoekige varkensrug gereden!

Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

(Hierbij een korte intro van mijn mooie en fijne Volvo S80. Ik ben overgestapt van de V40 naar de S80 in verband met gezinsuitbreiding. Ik ben zelf redelijk groot en ik voorzag dat een maxicosi plaatsen achter de bestuurdersstoel geen optie zou zijn. Op zoek naar een andere auto dus! Het liefst had ik een V70 gehad, maar een een S80 vind ik ook mooi en deze zijn toch wel een paar duizend € goedkoper!

Het is uiteindelijk een 2.4T geworden met automaat, 205000 heeft de auto gelopen (teller gaf 170000 aan), vollleer en niet al te veel opties. Achteraf heb ik hier totaal geen spijt van moet ik zeggen!

Inmiddels hebben we 12000 km gereden met auto en ben ik al behoorlijk aan het klussen geweest aan de auto. In heb begin was er niets mee aan de hand, maar na een tijdje begon ik trillingen te voelen en dat is toch jammer bij zo'n dikke auto, dus op onderzoek uit. Het volgende heb ik inmiddels gedaan (niet alles gerelateerd aan het trillen natuurlijk!);

- Parkeersensoren voor en achter ingebouwd.
- Afneembare trekhaak ondergebouwd.
- Twee aandrijfassen vervangen (1 teveel eigenlijk)
- Koppelstangen stabi vervangen.
- Onderste motorsteun vervangen voor PU, was compleet weg. (Ik denk door mijn rijstel ten opzichte van de vorige eigenaar :oops: )
- Bovenste motorsteun PU is besteld.
- Automaat olie ververst/geflusht, net hoe je het noemen wilt.
- Uitlijnen, twee voorbanden zijn inmiddels compleet op door verkeerde uitlijning (vorige), achterbanden zijn inmiddels zwaar gecupt (iets van een hoogte verschil van een millimeter van nok tot nok), hoogte slag in rechter achterband en een kromme velg aan de linker achterzijde. De achterbanden hebben nog 6 mm, maar zullen toch vervangen moeten worden, daar ben ik dan wel weer ziek van!
- Parrot carkit ingebouwd.
- Auto een beurt gegeven, service lampje begon te branden. Olie, oliefilter, benzinefilter en boegies. (kan ik weer met een gerust hart op vakantie over twee weken!)
- Speaker rooster midden in dasboard vervangen vanwege gat voor montage van weet ik veel wat door de vorige eigenaar.
- Gordelkapje achter vervangen (gebroken).
- Sunblinds achter gemonteerd, werkt best goed in combinatie met de rolhor in de achteruit al zeg ik het zelf.
- Grill zwart gemaakt.

Volgens mij was het dit wel zo'n beetje.......

Nu nog vier nieuwe banden en hij is weer op en top!

En ja, ik weet dat er vragen zullen komen over foto's. Die komen eraan zodra ik heb uitgevonden hoe ik foto's moet toevoegen :D

Groeten Niels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Meteen een vraag waar ik al een tijdje het antwoord van aan het zoeken ben;

Op het dashboard zit een knop voor het klappen van de achterste hoofdsteunen. Je kunt het misschien al gokken, maar ze klappen niet....Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Welkom!
Niels S80 schreef:Meteen een vraag waar ik al een tijdje het antwoord van aan het zoeken ben;

Op het dashboard zit een knop voor het klappen van de achterste hoofdsteunen. Je kunt het misschien al gokken, maar ze klappen niet....Iemand ervaring?
Zekering gecontroleerd?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gast

Welkom Niels! Je hebt dezelfde stap gemaakt als ik 5,5 jaar geleden van een V40 naar een S80. Ik heb er nog steeds geen spijt van. Ik hoop dat je veel plezier van je S80 zult hebben!
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

Mooie s80!! Veel veilige kilometers toegewenst!
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Bedankt allemaal, ik hoop hier nog een hoop te kunnen leren. :P

@Marc O.; Yep, ik heb de zekering gecontroleerd (dat was de eerste stap). Vervolgens nog gekeken of er überhaupt wel kabels liepen naar de rugleuning, deze heb ik echter niet kunnen vinden. Vervolgens zoektocht gestaakt.
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Gisteren heb ik nieuwe bovenste motorsteun binnen gekregen. Vandaag gemonteerd. Hierbij wat foto's voor diegene die het zelf nog een keer wil doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het kan best dat de vorige eigenaar een ander interieur heeft ingebouwd zonder el. inklapbare hoofdsteunen. Als het goed is liggen de draden er wel, anders zou dat knopje in het dashboard ook niet aanwezig zijn. De aansluitingen zitten bij de scharnieren van de rugleuning en worden met een stekkertje in de leuning gekoppeld.
Hoe is het confort met die bovenste motorsteun. Bijna iedereen die ik ken en zo'n ding heeft geprobeerd heeft hem er weer uit gehaald vanwege de enorme trillingen die doorkomen in het interieur.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

De stekkers zitten er wel en ook aangesloten, bedankt trouwens! Kan ik hier gewoon een multimeter aansteken zonder dat ik hiermee allerlei foutmeldingen tevoorschijn ga toveren?

De auto rijdt prima met de nieuwe motorsteun, alleen bij stationair lopen komen er trillingen in de auto die je eigenlijk niet wil hebben! Ik moet echter zeggen dat hij dit probleem al had na het vervangen van de onderste motorsteun voor een PU-versie. Ik had gehoopt dat dit wel over zou gaan, maar ik heb mijn bedenkingen. Misschien dat ik het onderste PU-rubber nog ga vervangen door de originele.

Heb ik net dus even gewisseld, maar het heeft niet geholpen. PU-versie weer terug gezet. Wanneer beide motorsteunen (boven en onder) los zijn trilt de auto niet, wanneer ze vast gezet worden begint de hele auto te trillen. Wat me opvalt is dat dit aan de stationair loop van de motor ligt. Hij "zaagt" als het ware. Wel heel minimaal, maar hij doet het......Ik ben de vacuumslangetjes nagelopen, maar hierin kan ik niets vinden. Vervolgens hier gezocht op het forum, maar ik kan eigenlijk ook niets vinden. Iemand een idee??
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

FIY!
Ergens heb ik gelezen (*weet de bron niet meer) dat een 5 cilinder kan niet zo mooi gebalanceerd worden als een 4 cylinder motor. Technisch is het ook geen onbalans, maar harmonischen van een 5 cilinder opstelling!

Daarom biedt Volvo zo veel zorg aan het kiezen van de juiste starheid vd rubbers. Zomaar PU rubbers plaatsen die een andere vastheid hebben zullen de trillingen naar alle waarschijnlijkheid wel doorlaten.


Ander punt is, als de automaat aanloopt in de D bij gas los,dan zakt het toerental iets. Dan kan het toerental onder de grens vallen waarbij het blok 'rond' loopt.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
draadloos
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 19.12.2007 - 12:44
Locatie: Zundert
Contacteer:

De hoofsteunen worden gewoon met 12v aangestuurd, dus een multimeter over de 2 aansluitingen in de stekker bij de achterbank, en knopje indrukken. dan moet je 12v uitlezen.
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb er zelf nooit aan gemeten, maar als het klopt wat draadloos aangeeft kun je er inderdaad een voltmeter op zetten.
Overigens is het een waardeloos systeem, want je kunt zelf de hoofdsteunen handmatig weer opklappen! Ze gaan alleen met een knopje naar beneden!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Even met de mulitmeter aan de slag geweest. Zekering heeft spanning, voor en na. Bij het bedienen van de schakelaar met contact op stand 1 of 2, geen spanning op de connectoren in de bank. Ra ra :?: Zit er misschien nog ergens een relais?

Slot benzine klepje werkt ook niet, toeval? (Ook niet nadat de auto een nacht op slot heeft gestaan.)

@Steven460; Klopt dat er een bepaalde onbalans in zal blijven zitten, maar niet zo erg zoals hij het nu doet! Voor mijn gevoel klopt er iets niet. De motor loopt licht zagend. Bij "op en neer" om het zo maar te noemen, trilt hij wel en dan weer niet. Het maakt geen verschil of de bak in P, R, N of D staat.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kijk je wel op de multimeter op het moment dat je de schakelaar indruk? Het enige wat er nl gebeurt is dat er een pal moet worden overgehaald om de vergrendling los te maken.
Maar wat natuurlijk ook prima kan is dat er een ander interieur in is gemonteerd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Kijk je wel op de multimeter op het moment dat je de schakelaar indruk?
Natuurlijk 8) Een ander interieur is natuurlijk mogelijk, maar alles zit er..... Het is geen ramp wanneer het niet functioneert, maar ik vind eigenlijk dat het moet werken wanneer het aanwezig is.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gewoon de knop eruit halen en vervangen voor een blind knopje.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Niels S80
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 25.07.2010 - 00:25

Vandaag twee nieuwe banden laten monteren aan de voorzijde. Pirelli P7 Cinturato 235/45/R17.

Tevens toch maar weer de onderste motorsteun vervangen voor de originele versie in plaats van de PU-versie. Het trilt me toch te veel!
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Ik heb eens gehoord dat iemand deze onderste steun met draaiende motor in D heeft vervangen. Hij had ook last van trillingen, en waren door deze methode verdwenen.

Zelf heb ik het gewoon eronderuit gesleuteld en de nieuwe erop gezet, en tot op heden trillingsvrij.

Wellicht dat een van de Volvo monteurs van het forum een tipje van de sluier kan lichten hoe zij het, al dan niet met hulpsteunen o.i.d., vervangen.
S80 2,5T AUT5 2004
Gebruikersavatar
draadloos
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 19.12.2007 - 12:44
Locatie: Zundert
Contacteer:

Ik gebruik het knopje van de hoofdsteunen om mijn car-pc aan te zetten ;-)
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de motor iets lichten en dan de steun vervangen,zo simpel is het eigenlijk!
Plaats reactie

Terug naar “S80”