Volvo 440 2.0i bougies

Alles over de 440 / 460
m_theloosen2
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41

Heb kortgeleden een Volvo 440 2.0i gekocht met 220.000 op te teller.
Heb even een manual ergens vandaan gehaald zie: hier de link

Ik zag dat de bougie gap 0.8mm moest zijn en het type bougie van Champion RN9LCC voor de 2.0

Is dit oude info? Of kan ik deze nog steeds nemen. Zijn er goede alternatieven? Hoe krijg ik die gap zelf makkelijk ingesteld?

Heb zelf ook geen momentsleutel, las dat dit iets van 25 nm moest zijn. maar goede vriend zegt dat gewoon vast = vast en dus niet verder doordraaien, handvast denk ik dan. Klopt dit een beetje of is dit wel heel erg amateur.

Graag wat antwoorden van jullie volvo liefhebbers.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24661
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

vast is inderdaad vast maar hoe vast is handvast? Ze moeten wel stevig handvast zitten. Maar zorg wel dat je een goede bougiedop hebt, anders draai je de boel aan bonken.

Kijk ook eens wat de bougies bij een dealer kosten, heb je zeker dezelfde en wellicht niet eens duurder dan die Champions.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Met Champion bougies heb ik wat mindere ervaringen. Ik raad je NGK BPR7ES aan 0,8mm electrode afstand, daar staan ze al op afgesteld als het goed is. NGK is ook de fabrikant van de Volvo bougies. Voor je de bougies monteerd een beetje kopervet op het schroefdraad doen om vastroesten te voorkomen. Draai ze er met de hand in en daarna vast zetten met een bougiesleutel. Niet al te strak 25 nm is niet echt veel, handvast is weer te los. Meestal zit er flink wat vuil en zand rondom de bougies, blaas dat eerst weg of zet er even de stofzuigerslang op om te voorkomen dat het in de cilinder valt als je ze eruit draait.
Vervang ook de verdelerkap en de rotor, liefst ook de kabels. Deze motoren zijn wat gevoelig wat ontsteking betreft, dus belangrijk om dat in orde te hebben. Let er wel op dat je de kabels een voor een vervangt zodat je zeker weet dat je de ontstekings volgorde goed houdt!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

ik denk dat je 0.8mm bedoeld?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

ik denk dat je 0.8mm bedoeld?
Dat heb je goed gedacht, ik heb mijn slordigheidje aangepast!
m_theloosen2
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41

Heb 4x een NGK BPR7ES hier liggen + koperpasta alleen heb ik geen momentsleutel, wil namelijk ook niks kapot draaien. Denk dat ik dit nog even laat liggen.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kapot draaien doe je het niet hoor, zo erg nauw luistert het ook weer niet. Gewoon aandraaien en niet met je volle kracht vastzetten maar met halve kracht. Ik denk dat er maar erg weinig mensen (waaronder ik) een moment sleutel gebruiken voor de bougies. En een klein likje kopervet op het schroefdraad volstaat al, het vet verspreid zich vanzelf tijdens het vastdraaien.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Volvo schrijft vooral géén vet voor (zeker geen kopervet, dat is voor de remmen) ! Als je er dan toch wat op wil smeren, doe dan een drupje motorolie. Dat verdwijnt ook weer. De meeste bougies (behalve dus de conische) hebben een knijpring erop zitten. Je moet de bougies aanzetten, en ze dan een kwartslag vaster Zetten door de ring heen. Je voelt vanzelf wel wat ik bedoel ;)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Volvo schrijft vooral géén vet voor (zeker geen kopervet, dat is voor de remmen)
Ik heb al meer als 35 jaar sleutelervaring en gebruik altijd kopervet voor de bougies en alle andere bouten en moeren die ik liever niet zie vastroesten. En dat werkt 100% perfect. Motorolie op die plek maakt de kans op vastzitten alleen maar groter omdat het verkoolt door de hitte, kopervet kan daarentegen niet verbranden.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Kopervet verbrand i.d.d. niet zomaar, is bestand tegen temperaturen tot 1100 graden. Wat poika bedoelt is denk ik dat alles wat je op moment vast moet zetten(theorethisch) alleen in de olie mag.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

En de verbinding tussen kop en bougie is minder. Er is dus een overgangsweerstand. Bij mij komt er geen vet op, enkel beetje olie. Gaan na 2 jaar met 1 tikkie los.

Koper reageert ook op Aluminium.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Galvanische Oxydatie door kopervet op bougie`s in een giet-aluminium kop, anders dan een gietijzeren kop, dat gaat goed met kopervet?.

Edit, bij periodieke controle / vervangen van bougie`s bij geen v/d koppen een probleem.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Zijn deze bougies trouwens ook geschikt? Toch origineel Volvo of kun je toch beter voor die NGK dingen gaan?
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Origineel volvo is altijd goed, NGK heb ik ook nog nooit klachten over gehad al schijnen die bij de nieuwere volvo's (na zeg 1999) wel voor rare klachten te kunnen zorgen. Niet NGK specifiek trouwens, maar gewoon alles dat niet origineel volvo is.

Voor wat betreft het installeren van die nieuwe bougies door de TS, gewoon zonder ratel handvast draaien (de bougiedop van de ratel wel gebruiken eventueel) en dan nog 90 tot 180 graden (1/4 tot 1/2 slag) doordraaien. Nooit meer dan dat, hiermee draai je alleen maar de metalen pakkingring aan gort die aan de bougie zelf zit.

Mocht je de afstand tussen de elektroden willen meten, bij de Brezan en de grotere doe-het-zelf zaken kun je zogenaamde voelermaatjes kopen. Allemaal metalen plaatjes met verschillende diktes in een soort zakmes vorm welke meestal beschikt over een 0,8mm plaatje. Zo niet, meerdere plaatjes bij elkaar optellen en op elkaar houden. Als het plaatje/pakketje plaatjes er precies tussen past dan is dat de juiste afstelling van de elektroden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Gewoon voor origineel Volvo (NGK) gaan, kost je €15,-
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
m_theloosen2
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41

Beste heren,

Ik wilde vandaag aan dit project gaan beginnen maar ik merkte op dat ik de bougiedraden niet van de bougies los krijg (heb ze al genummerd), heb dit ook nog nooit gedaan maar ik begreep wel ergens dat ik ze bij de top moet vastpakken en dan eraf kan trekken? Zitten deze kabels altijd klem?. De rotor en verdelerkap vervang ik nu nog niet eerst dit maar is even. Maar hoe zitten die kabels vast aan de bougie? En moet ik daarna tegen de klok in draaien of met de klok mee om de bougie zelf los te draaien? Ik zou ook even kunnen kijken naar de nieuwe schroefdraad maar dit even ter bevestiging.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Bougiedoppen kunnen soms behoorlijk vastgerot zitten. Is vaak op te lossen door voorzichtig links en rechtsom te draaien en de dop naar boven toe los te trekken. Vervang dan ook gelijk de kabels mee, die kunnen voor een hoop storing zorgen. De bougie's losdraaien is tegen de klok in, hetzelfde als een normale bout/moer verbinding.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
m_theloosen2
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 11.01.2006 - 16:41

Beste iedereen,

Heb vandaag de bougies vervangen ik zag dat de kabels van binnen nog een goude kleur hadden wat betekent dat ze van koper zijn? maar in ieder geval nog goed zijn, ik had al nieuwe gekocht maar deze probeer ik dan maar terug te brengen, ook waren de verbindingen naar de verdeelkap in orde.

De bougies zaten flink vast, ik wist dat ik tegen de klok in moest draaien maar het ging moeizaam, zoals je ziet is er zelfst 1 bougie afgebroken (Links 2).

Ik heb even wat foto's gemaakt van de oude bougies, misschien kunnen jullie nog even iets aan de verbranding aflezen? De doosjes zijn van de nieuwe. De volgorde is Links1, L2, L3, L4. Ik merk op dat de kopjes te beschrijven zijn als roestkleur of een dieprode kleur. Volgens mij was de GAP ook groter bij deze dan 0.8, Tenminste wat ik op het oog zag. Net nog even een stukje gereden en heb het idee dat het iets rustiger klinkt maar morgen moet ook de olie vervangen worden, heb het idee dat er ergens iets olie lekt maar misschien vrat hij gewoon olie? Zie op de stoep geen olie liggen dus het is wel vreemd, de uitlaat moet ook nog vervangen worden (voorpijp en einddemper) misschien ligt het daaraan? De olie staat nu op het laagste streepje en eigenlijk dat vinden deze motoren volgens mij al niet zo leuk. Er gaat geloof ik 5.7 liter olie (incl. oliefilter) in de motor volgens mij is dit al vrij veel.

Hierbij de foto's:
FOTO 1
FOTO 2
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24661
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

er gaat geen 5,7 liter in hoor, dat is bij de 5 cilnders. Volgens mij 4,2 maar zeker weet ik het echt niet.

Aan de bougiekabels kun je niet zo veel aflezen, die geven hun staat niet snel prijs. Wil je echt zeker zijn dat je daar geen storingen op zal krijgen, moet je ze gewoon vervangen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kleur van de bougies is netjes, geeft een goede verbranding aan. Niet te arm en niet te rijk, zo hoort de kleur te zijn. Ze waren overigens wel aan vervanging toe!
De 2ltr heeft idd een inhoud van 5,7 ltr olie, incl filter. Maar 5ltr volstaat al, dan staat het peil ong. 3cm beneden max wat prima is. Dan hoef je geen extra liter te kopen. Verschil tussen max en min peil is 2ltr.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”