hallo, gisteren hoorde ik mn ventilator nog even draaien nadat ik de motor uit had gedaan maar na enkele min stopte hij dus dat was geen probleem
vandaag als ik mn motor starte heb ik uit nieuwsgierigheid eens gekeken of de ventilator draaide en dat deed hij niet
onderweg heb ik enkele keren gestopt en de ventilator draaide nooit
toen ik thuis kwam en de motor even uitzette om mn poort open te zetten en hem dan opnieuw startte om binnen te zetten draaide hij wel even ( ong 1 min )
nu vraag ik me af wanneer hij eigenlijk moet draaien en is dat eig voor de airco of om motor af te koelen ?
alvast bedankt
grtz
wanneer moet de ventilator draaien
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Die ventilator moet draaien om je motor af te koelen, maar dat gebeurt alleen als er onvoldoende rijwind is. Dus als je in de file rijdt of stil staat. Voorwaarde is dan wel dat de motor warm is en afkoeling nodig heeft.
Maar die ventilator is ook bedoeld om te draaien als je de airco gebruikt en de auto rijdt niet of heel langzaam.
Niets aan de hand, zo te lezen.
Maar die ventilator is ook bedoeld om te draaien als je de airco gebruikt en de auto rijdt niet of heel langzaam.
Niets aan de hand, zo te lezen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- FrankS60
- 5th Gear member
Hah leuk om te lezen dat je er ook regelmatig onderzoek naar hebt gedaan onderweg
Het is inderdaad zoals Msuidgeest al zegt, hij werkt alleen als de motor niet meer voldoende gekoeld kan worden door alleen maar de koelvloeistof rond te pompen door de radiateur (ribbeltjesplaat achter de grille) heen. Dan gaat de ventilator aan om die radiateur te koelen, die daarin de koelvloeistof afkoelt en dat koelt de motor dan weer.
Het is inderdaad zoals Msuidgeest al zegt, hij werkt alleen als de motor niet meer voldoende gekoeld kan worden door alleen maar de koelvloeistof rond te pompen door de radiateur (ribbeltjesplaat achter de grille) heen. Dan gaat de ventilator aan om die radiateur te koelen, die daarin de koelvloeistof afkoelt en dat koelt de motor dan weer.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Garfield
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Wij hebben sinds een maand een V70 van de tweede generatie.
Deze blaast, zo las ik in de manual, 50 minuten na uitschakelen de airco droog in max. 7 minuten, indien nodig.
Mijn vrouw wist dit niet en schrok zich, toen zij voor het eerst met de auto op stap was een paar dagen nadat we 'm hadden, kapot toen ze na wat shoppen terugkwam bij de auto exact op het moment dat de ventilator stond te blazen !
Deze blaast, zo las ik in de manual, 50 minuten na uitschakelen de airco droog in max. 7 minuten, indien nodig.
Mijn vrouw wist dit niet en schrok zich, toen zij voor het eerst met de auto op stap was een paar dagen nadat we 'm hadden, kapot toen ze na wat shoppen terugkwam bij de auto exact op het moment dat de ventilator stond te blazen !

Groet,
Arvid
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Arvid
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)