Olie S60 D5 2001

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

jds schreef:
MDA schreef:1) Viscositeitsindex: 0W30 (of eigenlijk 0W-30)
Je bedoelt viscositeit 0W30, de viscositeitsindex geeft aan in welke mate die olie de gestelde viscociteitsmarge weet te behouden vb. een 5w30 olie met viscositeitsindex 175 kan beter zijn dan een 0w30 olie met een viscositeitsindex van 163 gesteld dat je je niet begeeft naar koudere landen.
De band staat boven aangegeven stolpunt staat ook bij de specificaties.
Dit alles heb ik boven al aangegeven
Nee, nee, nee.

De viscositeit van een olie wordt uitgedrukt in 'stokes' of cm^2/seconde (of centi-stokes wat weer gelijk is aan mm^2/sec).

De viscositeit van een olie moet je meten bij een bepaalde temperatuur, want de viscositeit verandert sterk met de temperatuur. 0W-30 is dus geen viscositeit, maar een label wat aangeeft dat dat de viscositeit bij bepaalde temperaturen rond een bepaalde waarde in cst moet vallen.

0W-30 olie tov 5W-30 olie heeft dus een lagere viscositeit bij koude temperaturen, maar dezelfde viscositeit bij 100 graden C.

De viscositeitsindex die jij aangeeft geeft de verhouding van de viscositeit aan bij 40 en 100 graden... Dat is dus ook een maat voor het veranderen van de viscositeit als functie van de temperatuur.

Als de viscositeit van olie perfect logaritmisch zou verlopen als functie van de temperatuur, dan zouden beide indexen exact hetzelfde aangeven. Maar dat is helaas niet zo. Als je bij verschillenden temperaturen meet, krijg je lichtelijk andere indexen.

Daarom kun je dus ook niet zeggen: 'des te hoger, des te beter'. Dat zou alleen waar zijn als je je motor start als het buiten altijd 40 graden is, en je blok warm altijd 100 graden zou zijn.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Precies:)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zijn maar weinig dealers die dezelfde olie gebruiken,alle merken komen zo,n beetje voorbij, bij de meeste dealers.
De inkoopprijs is daarvan afhankelijk,niet de kwaliteit van het merk.
Er zijn bedrijven die low-budget olie gebruiken,ik zal geen namen noemen.r De meeste garagewinst zit in olie en banden!

En in warmere streken zoals hier,maakt 0w30 of 5w30 niet zo veel verschil.
InRrusland bij min 25 is dat wel het geval!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Kan lekker typen ook merk ik:)
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Ik heb altijd het volgende begrepen:
Met de viscositeitsINDEX wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge(blijkbaar 100°C) en lage temperatuur(blijkbaar 40°C). Hoe hoger de viscositeitsindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een hoge viscositeitsindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitsindex.

Een hoge viscositeit en een hoge viscositeitsindex zijn dus twee verschillende begrippen. Bij de viscositeitsindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 0W30 olie heeft dus een hogere viscositeitsindex dan 5W30. 0W30 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 5W30.
Daarbij is 0W30 een dunnere olie dan 5W30.

SAE klassificatie geeft dan weer hoe de olie zich in de W(inter) 0W of 5W/koude toestand of de zomer 30/40/warme toestand gedraagt, waarbij de OW de dunner olie is
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

jds schreef:Ik heb altijd het volgende begrepen:
Met de viscositeitsINDEX wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge(blijkbaar 100°C) en lage temperatuur(blijkbaar 40°C). Hoe hoger de viscositeitsindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een hoge viscositeitsindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitsindex.
Juist. Alleen is een verschil van 176 tot 182 bijna verwaarloosbaar... Maar opzich is het juist: hoger index, minder verschil.
jds schreef:Een hoge viscositeit en een hoge viscositeitsindex zijn dus twee verschillende begrippen. Bij de viscositeitsindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 0W30 olie heeft dus een hogere viscositeitsindex dan 5W30. 0W30 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 5W30.
mwwwhh... ja. Een beetje kort door de bocht, maar in de basis correct.
jds schreef:Daarbij is 0W30 een dunnere olie dan 5W30.
Dat is dan echt te kort door de bocht: 0W bereikt pas bij een lagere temperatuur een onacceptabel hoge viscositeit. Hij wordt dus pas bij lager dan -40 te dik om rond te pompen, daar waar 5W bij -30 al niet meer goed rond gaat. als ze warm zijn, zijn ze daarentegen even dik (of dun).
jds schreef:SAE klassificatie geeft dan weer hoe de olie zich in de W(inter) 0W of 5W/koude toestand of de zomer 30/40/warme toestand gedraagt, waarbij de OW de dunner olie is
ja, maar de 30/40 is niet in 'de zomer', maar is als de motor warm is (bij 100 graden namelijk). De koude toestand is dan wel weer afhankelijk van de buitentemperatuur.

de door jou genoemde index (VI) is netter bepaald omdat het is bij 40 en 100 graden. De SAE index is vager omdat het is 'buitentemperatuur en 100 graden', iets wat natuurlijk varieert. Maar het probleem is nou eenmaal dat de temperatuur van je koude start ook varieert met de buitentemperatuur. Jouw VI waarde kan nog zo goed zijn, het zegt officieel niks over hoe dik de olie is bij -10, daar waar de SAE garandeert dat de olie niet te dik is tot -30 of -40 graden. Voor een auto is die SAE index dus wel redelijk nuttig...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Ik heb ook gezegd eerst naar de SAE verdeling te kijken en dan naar de viscositeitsindex en dan kan je zoals er boven aangegeven is nog naar andere zaken gaan kijken
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

gsx750r schreef:Zo maar een vraag. Waarom zouden autofabrikanten toch altijd zoiets als onderstaande bladzijde in hun Instructieboekjes opnemen ? (in dit geval van een V50 MY04)
En waarom menen wij het altijd beter te weten ? :mrgreen:

Afbeelding

Rob
Wat betekend de extra toevoeging voor Diesel, WSS.M2C913B?? Dat zie ik op geen van de verpakkingen staan...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”