Nee, nee, nee.jds schreef:Je bedoelt viscositeit 0W30, de viscositeitsindex geeft aan in welke mate die olie de gestelde viscociteitsmarge weet te behouden vb. een 5w30 olie met viscositeitsindex 175 kan beter zijn dan een 0w30 olie met een viscositeitsindex van 163 gesteld dat je je niet begeeft naar koudere landen.MDA schreef:1) Viscositeitsindex: 0W30 (of eigenlijk 0W-30)
De band staat boven aangegeven stolpunt staat ook bij de specificaties.
Dit alles heb ik boven al aangegeven
De viscositeit van een olie wordt uitgedrukt in 'stokes' of cm^2/seconde (of centi-stokes wat weer gelijk is aan mm^2/sec).
De viscositeit van een olie moet je meten bij een bepaalde temperatuur, want de viscositeit verandert sterk met de temperatuur. 0W-30 is dus geen viscositeit, maar een label wat aangeeft dat dat de viscositeit bij bepaalde temperaturen rond een bepaalde waarde in cst moet vallen.
0W-30 olie tov 5W-30 olie heeft dus een lagere viscositeit bij koude temperaturen, maar dezelfde viscositeit bij 100 graden C.
De viscositeitsindex die jij aangeeft geeft de verhouding van de viscositeit aan bij 40 en 100 graden... Dat is dus ook een maat voor het veranderen van de viscositeit als functie van de temperatuur.
Als de viscositeit van olie perfect logaritmisch zou verlopen als functie van de temperatuur, dan zouden beide indexen exact hetzelfde aangeven. Maar dat is helaas niet zo. Als je bij verschillenden temperaturen meet, krijg je lichtelijk andere indexen.
Daarom kun je dus ook niet zeggen: 'des te hoger, des te beter'. Dat zou alleen waar zijn als je je motor start als het buiten altijd 40 graden is, en je blok warm altijd 100 graden zou zijn.