Volvo 440 2.0i bougies

Alles over de 440 / 460
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Iroll schreef:De 2ltr heeft idd een inhoud van 5,7 ltr olie, incl filter. Maar 5ltr volstaat al, dan staat het peil ong. 3cm beneden max wat prima is. Dan hoef je geen extra liter te kopen. Verschil tussen max en min peil is 2ltr.
Als ik in de historie van een 440 kijk zie ik 4,6ltr staan. Dat is volgens de opgave van Volvo, zit geen verschil tussen de Renaultmotoren. En bij mijn weten is de ruimte tussen de min-max-aanduiding ongeveer een liter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
FrankS60
5th Gear member

Zo dan, die bougies waren wel echt af... Verder inderdaad wel de goede kleur dus dat heeft er niet onder geleden zo te zien. Zou ze in het vervolg wel ietsjes eerder vervangen want deze zijn eigenlijk al te ver heen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
m_theloosen2
2nd Gear member

Tja, had de auto zo gekocht dus kon er weinig meer aan doen. Maar goed, hij kan er weer een poosje tegenaan. Bedankt in ieder geval voor al jullie reacties. Ben weer een stukjes wijzer geworden.
Iroll
6th Gear member

@ VolvoMafia,
« Iroll » :De 2ltr heeft idd een inhoud van 5,7 ltr olie, incl filter. Maar 5ltr volstaat al, dan staat het peil ong. 3cm beneden max wat prima is. Dan hoef je geen extra liter te kopen. Verschil tussen max en min peil is 2ltr.

Als ik in de historie van een 440 kijk zie ik 4,6ltr staan. Dat is volgens de opgave van Volvo, zit geen verschil tussen de Renaultmotoren. En bij mijn weten is de ruimte tussen de min-max-aanduiding ongeveer een liter.
Je laat nu een kopietje zien van 'een' 440 welk blok staat er nergens bij vermeld. In dit topic gaat het om een B20F en de gegevens die m_theloosen2 en ik opgeef kloppen. Verschil tussen min en max peil is zelfs 2,2ltr bij de B20F volgens het service manual. Op je werk moet je toch wel wat beters kunnen vinden dan een kopie van 'een' 440 rekening lijkt me.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

klopt, kon me zo snel geen kenteken herinneren van een 400 2 liter. Ow wacht, een 480 2.0 kan ook. I'll be back

Edit:

Je hebt gelijk Iroll, ik neem alles van de inhouden terug, was onjuist. Herinnerde me nu een kenteken van een 400 2.0, in dit geval een 480. De historie laat hier zien dat er inderdaad 5,7 liter in gaat. Wat mij persoonlijk verbaasd, het blok is op het oog gelijk aan de 1.7/1.8 etc.

zie de bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Iroll
6th Gear member

Ok man, fouten maken we allemaal!
Vergis je niet de B20F en B18U zijn een stuk hoger, ze zijn zo'n 11cm hoger in vergelijking met de andere B18 blokken. De B18U en B20F zijn inwendig hetzelfde behalve de cilinder inhoud natuurlijk. Maar t/o van de andere B18's verschillen ze enorm inwendig.
Melvin
2nd Gear member

Iroll schreef:Ok man, fouten maken we allemaal!
Vergis je niet de B20F en B18U zijn een stuk hoger, ze zijn zo'n 11cm hoger in vergelijking met de andere B18 blokken. De B18U en B20F zijn inwendig hetzelfde behalve de cilinder inhoud natuurlijk. Maar t/o van de andere B18's verschillen ze enorm inwendig.
Krijg je dan ook een motorkap met een gat erin als je een 11cm hoger blok hebt? :wink: Zal wel mm moeten staan denk ik, maar dat is een detail, het gaat erom dat de blokken hoger zijn. Daarom is ook de distributieriem langer van deze blokken (heeft 2 tanden meer als ik het goed heb).
sven-
3rd Gear member

Oke, sta zelf op het punt bougies + kabels, rotor en verdeelkap te vervangen. Rotor en verdeelkap is me duidelijk, maar over de bougies heb ik twee vragen:

1. Hoe zit het met die elektrodeafstand van 0,8 mm die ik steeds tegenkom. Ik heb originele Volvo bougies dus moet ik dan iets met die afstand doen?

2. Heb je echt een momentsleutel nodig voor het vastzetten of kan het ook met alleen je hand (dus niet vaster dan handvast, of is dat echt veel te los?)
Walter
Geartronic member
Contacteer:

je kan het ook met de hand doen alleen je moet een beetje gevoel hebben wanneer het goed is. Handvast en dan een ietsiepietsekleinbeetje meer. En die electrode afstand moet je even met een voelermaatje controleren. Ook bij originele bougies hoeft dat niet altijd goed te staan.
Afbeelding
Mijn blog

sven-
3rd Gear member

Oke, heb afstand gemeten met voelermaatje, afstand is goed. Ben vandaag begonnen met nieuwe bougies erin te doen, zit alleen met dat vastdraaien. Vanwege de beperkte ruimte doe ik alles met een bougiesleutel maar ik lijk 1 bougie maar niet vast te krijgen? Ik draai heel licht want ik probeer 'm niet te slopen. Na een tijdje wordt het draaien ietsjes zwaarder, dan draai ik nog een halve slag door maar daarna kan ik voelen met mijn vingers dat hij toch niet helemaal vastzit?
Iroll
6th Gear member

Oei, dat klinkt niet goed. Zoals je het beschrijft lijkt het erop dat het schroefdraad in de kop stuk is. En dat is geen goed nieuws. Misschien dat het opgelost kan worden door er een helcoil in te laten tappen, anders zal de kop vervangen moeten worden. Is er iets gebeurt met het uit-of indraaien van de bougies? Dit kan eigenlijk alleeen maar gebeuren als de bougie er scheef ingedraaid is waardoor het schroefdraad beschadigd is.
sven-
3rd Gear member

Oke, is toch gelukt. Gewoon op m'n gemakje nog eens geprobeerd en er zitten nu 3 bougies (de meest rechter 3) goed vast, althans, met de hand/vingers niet te bewegen, maar is dit goed genoeg vast?

Iets anders is de meest linker bougie, die krijg ik maar niet los. Zit ongelofelijk vast. Inspuiten met WD40 of...?

EDIT: heb de kabels aangesloten, moter gestart en loopt weer allemaal als voorheen. Alleen die ene bougie heb ik dus nog niet losgekregen...
m_theloosen2
2nd Gear member

Heb ze bij mij met een ratel (sleutelset) aangedraait, zo aangedraait dat ze met de sleutelset handvast zitten dus niet volle kracht gebruikt, maar dat de afsluitring goed tegen de motor aan zit. Je kan ze in ieder geval niet met de hand losdraaien en ze kunnen daardoor ook niet lostrillen.
Shockwave
5th Gear member

Vraagje: mag je een bougie die verschrikkelijk stevig vast zit inspuiten met WD40?
Ik heb 3 bougies vervangen, is makkelijk te doen, maar een zit zo vast dat ik al mijn kracht nodig heb om hem een stukje te draaien.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Shockwave
5th Gear member

Antwoord is overbodig, heb hem al los gekregen met een beetje kruipolie.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
sven-
3rd Gear member

Shockwave, hoe is jou dat gelukt? Ik heb ook nog steeds die ene bougie niet los. Vandaag weer eens geprobeerd, na gisteren en vanochtend kruipolie gebruikt te hebben, maar helaas...

Wat voor sleutel gebruik je?
Shockwave
5th Gear member

Hey, 3 bougies gingen uitstekend. Moest wel wat kracht zetten, maar niet overdreven. De 4e ging totaal niet. Ik gebruik een normale (brezan) bougiesleutel van 21,8 mm. Ik had letterlijk al mijn kracht nodig om de bougie een kwart slag te draaien. Een paar keer heb ik toen een kwart slag gedraaid, maar verder ben ik niet gegaan omdat ik bang was dat ik het schroefdraad kapot zou maken. Ik heb toen een bus kruipolie gepakt en de bougie ingespoten. De holte waar de bougie in zit was nu helemaal vettig van de olie. Toen ben ik gaan eten (uurtje laten intrekken) en na het eten was hij met nog steeds stevig kracht zetten goed te verwijderen. Toen ik hem eruit haalde zag ik dat de bougie helemaal smerig was in het schroefdraad. Soort van aangekoekt smeer ofzo. Het was de hoogste tijd om ze te vervangen.
De nieuwe bougies gingen er overigens bij alle 4 de plekken met groot gemak in. Gewoon met de hand aan te draaien en vervolgens op het eind nog een halve slaag stevig vast gezet met de bougiesleutel.

Dit is de uitgebreide versie van mijn bougie belevenissen. Samengevat: gebruik kruipolie (liefst geen WD40) en gebruik, met enig beleid, veel kracht.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
m_theloosen2
2nd Gear member

Ik heb ongeveer een verbruik van 1 op 9.20km bij de 2.0 liter. Licht dit aan mijn voet of aan de afstelling? Ik rij wel door maar heb ook wel tijden dat ik rustig rij maar schakel wel snel altijd dus trek nooit echt naar hoge touren. Wat kan ik nog doen om de afstelling te verbeteren ook al heb ik een nieuw luchtfilter en bougies en een goede uitlaat. Mijn benzine meter slaat niet helemaal uit naar de top als ik de tank vol heb zitten en nee deze tank is niet lek. Kan hier nog iets zijn dat het verbruik aantast? Ik dacht namelijk dat de tank 50 liter was maar heb al 2x 51 en vandaag 52 liter getankt en de meter vertelde me ( in het midden van het rood) dat er nog wat in zat. Hoe groot is de tank eigenlijk?
Shockwave
5th Gear member

De tankinhoud is voor alle modellen vanaf 1991 60 liter.
Voor 1991 zit je op 48 liter.
(volgens Haynes)

Mijn eigen verbruik (ook een 2.0i dus) ligt tussen de 1:10 bij stevig gebruik en bij normaal 1:13/1:14, en bij super zuinig rijden op 1:17/1:18.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Iroll
6th Gear member

Verbruik is van zoveel zaken afhankelijk. Je rijstijl, veel stadsverkeer of juist veel snelweg, korte ritjes of lange ritten, buitentemperatuur koud of warm, staat van onderhoud, hoeveel personen zitten erin of heb je zware troep in de kofferbak liggen, laat je de motor stationair warm draaien etc. Het hangt dus van zoveel zaken of hoeveel je verbruikt dat het lastig is om een vergelijking te maken.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”