Schakelen? Diesel

Geleverd vanaf 2003
Ralf T
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Wil je gewoon het snelst van 0 naar 100 km/h dan moet je starten met een toerental tussen het max. koppel en het max. vermogen (vrij moeilijk om goed vast te stellen). Koppeling snel laten opkomen en met zo weinig mogelijk wielspin (motor niet terug laten vallen tot onder het max. koppel!) doortrekken naar het toerental waar de motor z'n max. vermogen afgeeft. Dan met iets tussengas snel doorschakelen naar de volgende versnelling zodat je in de volgende versnelling weer zo dicht mogelijk bij het max. vermogen komt.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9324
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Er stond hier op het forum een topic over koppel en vermogen, wat nou beter is. Heel lang verhaal met een link naar een nog langer verhaal.
Daar stond een grafiek met het koppel aan het wiel, je kan er precies in aflezen waar de volgende versnelling meer koppel geeft dan de huidige versnelling, dus waneer je moet schakelen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

Snel optrekken is heel eenvoudig (op het wegrijden uit stilstand na): in eerste tot maximum toerental gaan, schakelen naar 2e, tot aan max toerental, ... De koppelkromme heeft hier (uiteindelijk) niet veel mee te maken.

Nochtans is wat uiteindelijk je auto doet versnellen toch het koppel op de wielen. Dat is gelijk aan het koppel dat de motor levert vermenigvuldigd met de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak en de eindoverbrenging. Je kan dus de koppelkromme van je motor gaan bestuderen, en ieder punt vermeningvuldigen met ieder van de 5 (of 6) overbrengingsverhoudingen en zien waar je uiteindelijk koppel het grootst is.

Echter, koppel vermenigvuldigd met toerental is vermogen. En je versnellingsbak en eindoverbrenging hebben als eigenschap dat ze (in eerste instantie) geen vermogen verloren laten gaan. Dus: het vermogen dat de motor produceert is het vermogen op de wielen. En aangezien je wielen bij bvb. 80 km/u altijd datzelfde toerental hebben, moet je om bij die snelheid het hardst te versnellen, die versnelling kiezen waarvoor je vermogen het hoogst is. Want gezien het vaste toerental van de wielen betekent dat het hoogste koppel op de wielen.

Nu is het zo dat het vermogen van een motor typisch zijn maximum vermogen haalt bij hoge toeren. Na deze piek kan de motor nog enigzins sneller draaien, maar het vermogen neemt weer licht af, tot de toerentalbegrenzer ingrijpt.
Bovendien liggen de versnellingen van de meeste auto's redelijk ver uit elkaar. Schakelen van 4e naar 5e doet je toerental met 30% zakken, bvb. En dat is zo goed als altijd voldoende om na het schakelen bij een lager vermogen uit te komen dan vlak voor het schakelen. En vroeger schakelen zou betekenen dat je bij een nóg lager vermogen uitkomt. Enkel bij heel erg hard afvallende vermogencurve's zou dat anders uit kunnen komen (ev. in dit exotische geval, bvb.).

Samengevat:
1) Het is vermogen dat telt bij optrekken.
2) Wanneer je naar een hogere versnelling schakelt zal je altijd minder vermogen hebben door de grote spreiding van je versnellingsbak.
==> Dus schakel je altijd zo laat mogelijk.

Hope this helps :-)
Edit: vermogen en koppelcurve van 2.0d-motor toegevoegd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”