waterpomp crisis

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member

hallo,

bij het plaatsen van de waterpomp is er een bout in het blok afgebroken :? de auto is naar de garage gegaan met de opdracht links draad te tappen en em eruit te draaien.......

De monstermonteur heeft draad getapt linksboven het orginele gat, zelf ben ik bang dat mijn onderblok vern**kt is.

heeft iemand een oplossing??
Grijze144
2nd Gear member

Ligt er aan. Is het gat door en door tot in het waterkanaal of een andere afdeling van het blok waar geen gat in hoort? ALs dat niet zo is, is er niks aan de hand.
Heb je er een foto van? Ik neem aan dat het gat in het pasvlak van de waterpomp zit. Ik zou er gewoon een draadeind indraaien (lekker insmeren met Locktite oid) tot-ie vlak met het blok is en vloeibare pakking overheen smeren.
Er is ook nog vloeibaar metaal, werkt ook goed als vulling.

Misschien kan de garage dat voor je doen? Wat een oenen.

Die boutjes zou ik een stuk staal aanlassen en dan eruit draaien.
biadman
4th Gear member

waarom heeft de monteur draad getapt linksboven het originele gat? neem aan dat er op je pomp 2 vaste gaten zitten? was het oude gat niet meer bruikbaar?
die zou je nog kunnen laten opboren en dan een helicoil er in laten zetten!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
admiral
5th Gear member

biadman schreef:waarom heeft de monteur draad getapt linksboven het originele gat? neem aan dat er op je pomp 2 vaste gaten zitten? was het oude gat niet meer bruikbaar?
die zou je nog kunnen laten opboren en dan een helicoil er in laten zetten!
De beste oplossing die er is.
ArjanV
3rd Gear member
Contacteer:

Blok is niet vern**kt, als het een blind gat is is er niks aan de hand, dat stukje bout krijg je er wel uit.
Als het gat in de koelruimte of waar dan ook uit komt dan kun je er het beste NPTF draad in tappen en er (met het juiste borgmiddel) een plug inschroefen, zie voorbeeld

Afbeelding

Als je een foto hebt dan wordt alles nog wat duidelijker.
soepkip
2nd Gear member

En als er met het gat nou een verbinding is gemaakt tussen een oliekanaal en een koelkanaal? (Weet niet hoe de oliekanalen naar boven lopen, dus misschien zitten die daar wel helemaal niet...)

NTPF draad is conisch? Lijkt me wel moeilijk/duur om te tappen? Wel gaaf.. heb je dan evengoed nog (vloeibare) pakking nodig? De oliedruksensor zit toch ook gewoon conisch zonder pakking (in mijn B20A blok).

Om de bout eruit te krijgen kun je proberen om er iets aan te lassen inderdaad, of er linkse draad in te tappen (in plaats van ernaast, falers!).
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
ArjanV
3rd Gear member
Contacteer:

Om zelf de juiste gereedschappen aan te schaffen is inderdaad prijzig! :shock:
Een stuk aan de bout lassen kan, maar dan moet hij wel ver genoeg uitsteken, een linkse tap kan ook maar dan moet de bout niet te vast zitten.
Als dit allemaal niet werkt dan zou ik de bout uitboren met een boor die de diameter heeft van de kerndiameter van de bout , wel exact in het hart! Daarna kun je de schroefdraad van de bout er als een draad uittrekken en eventueel met een tap schoon tappen.
jos245
3rd Gear member

De Fryske Volvo Rider schreef:hallo,

De monstermonteur heeft draad getapt linksboven het orginele gat, zelf ben ik bang dat mijn onderblok vern**kt is.

heeft iemand een oplossing??
Oplossing lijkt me duidelijk.
Je bent naar de garage gegaan om het probleem op te lossen. Als ze het dan verkloten zullen ze dat zelf op moeten lossen toch?
v700r
5th Gear member

Welke garage? Voor de volgende die daar terecht komt misschien.
Groeten van Frans.
admiral
5th Gear member

v700r schreef:Welke garage? Voor de volgende die daar terecht komt misschien.
Doe dat maar ff via PM, door een fout van een monteur hoeft niet het hele bedrijf op zijn donder te krijgen. Zal lekker zijn als jouw naam ff te schande wordt gemaakt, vindt je ook niet leuk toch :-x ??
ArjanV
3rd Gear member
Contacteer:

Dat is het probleem van internet, je maakt een fout en als je pech hebt sta je met naam en toenaam op elk forum.
Er zitten meestal twee kanten aan het verhaal, in dit geval lijkt het een fout van een monteur te zijn, dit zegt natuurlijk niks over de garage!

ten slotte zijn we allemaal gewoon mensen... en die maken fouten.

Er zijn natuurlijk bedrijven waar het eerder regel is dan uitzondering, hoe je daar mee omgaat is lastig...
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member

Ik ga ook nog niet met een bedrijfsnaam gooien,
een fout maken is geen probleem, hoe het opgelost word dat is belangrijker.

Ik ben net een week naar denemarken geweest, en ik zal vanmiddag even bij de garage langs gaan.

weet iemand een goeie monteur in de buurt van Drachten die zoiets kan??
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”