Gat in onderblok en knak bij remmen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gast

afgelopen vakantie met een kapotte v70 (2.5D uit 2000) langs de Franse autobaan stil komen te staan. Auto is afgesleept naar NL en daar bleek dat de drijfstang een flink gat had geslagen in het onderblok.
Auto heeft altijd alle beurten gehad en is altijd netjes mee gereden. Vreemd dat dit zomaar kan gebeuren, niet 'des Volvo's'. Zou het kunnen komen omdat ik bij de laatste beurt een volsynthetische olie heb gebruikt? (5w30)

Nu is er door de volvospecialist een ruilmotor ingebouwd en ik moet zeggen, hij loopt weer fantastisch. (factuur nog niet ontvangen :( van ruilmotor, distributie met spanrollen, koppelingsset, waterpomp en een flink aantal uren).

Direct deed zich een ander probleem voor: bij afremmen op de motor en de rem aantikken is er een duidelijke knak (zeer luid!) te horen, voor zover ik kan lokaliseren: linksvoor.
Bovenste motorsteun vertoont een scheurtje en deze wordt volgende week vervangen.
Bouten op de aandrijfassen zijn met lock-tite bewerkt en de uitlaat heeft geen 'raakpunten' met andere metalen delen van de auto.
Vanavond heb ik even in de voorste veerschotels gekeken en daar zit helemaal geen rubber (isolator) in.
Bij optrekken heb ik dus geen last van de bonk/knak, maar alleen bij afremmen.

Iemand een idee wat de oorzaak van de knak zou kunnen zijn, (remblokken lijken goed op hun plaats te blijven...) of hoe het in godsnaam mogelijk is dat de drijfstang een gat in het onderblok heeft geslagen?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Bovenste rubber van de veerpoot is mogelijk verschoven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

het gaat hier over een auto van 10 jaar oud waarbij ik de kilometerstand even gemist heb, "zomaar" stuk is hij vast niet gegaan.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Balen voor je

5w30 mag je volgens het boekje maar tot 30 grd buiten temp. gebruiken
Terwijl 5w40 tot 40 grd kan, persoonlijk zou ik hiervoor gaan, zeker bij een motor die al flink wat gelopen heeft, en voor de winter maakt het niet uit.
De kwaliteit moet iig A3 zijn.

Wellicht is toch je olie veel te dun geworden.

En tussen de veerschotel en veer zit normaal geen rubber, hoe zijn je draag arm rubbers?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

vergeten te vermelden; auto had 324.000 km gedraaid, maar dat lijkt me normaal gezien voor een 2.5D geen probleem.
(auto is altijd netjes mee gereden en heeft alle beurten volgens het boekje gehad).

Draagarmrubbers zijn een half jaar geleden vervangen. Ik zal vandaag nog eens goed luisteren waar de knak zich precies bevindt en zal me dan opnieuw melden
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

jkatier schreef:vergeten te vermelden; auto had 324.000 km gedraaid, maar dat lijkt me normaal gezien voor een 2.5D geen probleem.
(auto is altijd netjes mee gereden en heeft alle beurten volgens het boekje gehad).
Hoeft zeker geen probleem te zijn, maar een 5w30 olie is denk ik toch te dun met hoge buiten temperatuur.

Maar weet je nog hoe de schade er verder uit zag, is de drijfstang gebroken zonder dat een lager hier de oorzaak van was?

Is het blok nog verder onderzocht?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

bij de garage zag ik dat er een gat, zo groot als een tennisbal, in de achterkant van het onderblok zat.
Ze vertelden me dat er toch al enige tijd wat is gaan slijten op 1 of ander kommetje/schaaltje (als ik het goed begrepen heb... :oops: ). Dit was ook door het 'gat' te zien.
Blok is niet uit elkaar geweest om een diagnose te stellen. Zelf een ruilmotor gevonden en die hebben ze gemonteerd.

Overigens; vanmorgen knakte de auto een tijdje even niet (ongeveer 5 kilometer) daarna begon het weer. Het lijkt me toch dat er iedere keer wat in de veerpoot gebeurd...
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Dat knakken heb ik ook, dan weer in hoge frequentie en dan weer een tijd niet..............................en natuurlijk ook al bijna alles vernieuwd.

Om gek van te worden.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kan zijn dat de veer iets verspringt in de veerschotel, tijdens en draaien aan het stuur.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Johan s60 schreef:Kan zijn dat de veer iets verspringt in de veerschotel, tijdens en draaien aan het stuur.
Dat idee heb ik ook, maar wat doe je daar nu aan??
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Je zou iets over de laatste winding vd veer kunnen schuiven, een stevige waterslang ofzo, dan is er geen metaal contact meer.

Maar je zou dan met van die losse veerklemmen moeten proberen de onderste winding ver genoeg vrij zien te krijgen van de schotel om het er op te schuiven.

Maar of dat lukt zonder de demper te demonteren zou je moeten proberen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Eerst even inspuiten met WD40 zou het geluid moeten elimineren. Is natuurlijk maar tijdelijk, maar dan weet je wel zeker dat je het daar moet zoeken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Oceanracer schreef:Eerst even inspuiten met WD40 zou het geluid moeten elimineren. Is natuurlijk maar tijdelijk, maar dan weet je wel zeker dat je het daar moet zoeken.
Dat ga ik zeker eens doen!!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gast

de wd40 staat klaar evenals een stuk tuinslang. Ik zal morgenvroeg eens kijken wat er gebeurd naar montage en mijn bevindingen posten. Dank voor de tip! :P
Gast

helaas... wd 40 en het stuk tuinslag rond de veer, geklemd tussen veer en veerschotel heeft geen resultaat opgeleverd.

Bouten aandrijfassen zijn nu 2 keer met lock-tite vastgezet, maar ook geen verandering. Dit is op de volgende manier gedaan: bout uitgeschroeft, lock-tit eraan en weer ingeschoeft en aangehaald met een momentsleutel. Heb ik een belangrijk detail overgeslagen?

In ieder geval al dank voor bovenstaande reacties! Dit forum is prachtig. :razz:
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

motorsteunen zitten niet verkeerd?
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

jkatier schreef:helaas... wd 40 en het stuk tuinslag rond de veer, geklemd tussen veer en veerschotel heeft geen resultaat opgeleverd.

Bouten aandrijfassen zijn nu 2 keer met lock-tite vastgezet, maar ook geen verandering. Dit is op de volgende manier gedaan: bout uitgeschroeft, lock-tit eraan en weer ingeschoeft en aangehaald met een momentsleutel. Heb ik een belangrijk detail overgeslagen?

In ieder geval al dank voor bovenstaande reacties! Dit forum is prachtig. :razz:
Het voordeel is nu wel dat je weet waar het niet aan ligt... :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8530
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik zou zeggen, rij ermee eens langs een Volvo dealer ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
service man
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 11.08.2010 - 13:28

ik heb dit eens even gelezen en als ik het zo lees zou ikzeggen .
dat het alleen te horen is met remmen en op trekken ???
zou ik zeggen heeft temaken met kantelen van de motor!! als het in de veren zi zou ik zeggen op krikken en dan schotel in smeren met vet is beter dan wd 40
gewoon alles evenuitsluiten succes
Gast

Vanmiddag op een verjaardag gezeten en daar het hele probleem nog eens doorgenomen met een garagehouder en een eigenaar van een automaterialenzaak. Zij gaven aan dat de bovenste motorsteun een grote boosdoener kon zijn en daardoor een geluid kon laten horen bij een andere motorsteun.
Zojuist onder de auto gelegen en met een dopsleutel 19mm alle bouten nagetrokken. Links voor zat los en kon ik minimaal 6 slagen draaien. Het lijkt erop dat de garage deze 'vergeten' is, maar de oplossing is er in ieder geval. (ik neem tenminste aan dat de bouten van de motorsteunen wel vast moeten zitten...).
Iedereen dank voor de suggesties en het meedenken! Mijn v70 rijdt weer zoals ik dat gewend was! :D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”