Hoi Jacob,
Ik wil de auto niet kopen; maar aanhakend op het vorige bericht:
Op marktplaats staat een set veren(al een wat oudere advertentie) en de verkoper wil er 25 euro voor hebben. Ze zijn gebruikt maar zien er op de foto nog goed uit. Ook staat er op marktplaats een advertentie van 2 nieuwe reactiestangen, deze kosten 50 euro samen.
Het verschil in remkracht komt waarschijnlijk door vuil en aanslag in je trommelremmen. Het vuil(en roest) kruipt tussen draaiende delen, die daardoor moeilijker bewegen en dus met minder(en links en rechts verschillende) kracht de remschoenen naar buiten drukken. Eventueel zouden de remschoenen op kunnen zijn, maar dit verwacht ik niet. Een goede schoonmaakbeurt en je remmen zijn weer in orde. Dit noemen ze remmen gangbaar maken.
Handremkabels; zijn de kabels slecht of doet de handrem het niet goed genoeg? In het eerste geval: bij de automaterialenzaak bruto 35 euro/stuk. In het laatste geval: kabels afstellen(onderkant auto, boven de uitlaat, in het midden ongeveer). Dit kan overigens ook wel eens uit zichzelf opgelost zijn wanneer je de remmen hebt schoongemaakt.
De voorste uitlaatpijp(voorpijp); bij de automaterialenzaak bruto 104 euro, op de sloop ben je voor hooguit 25 euro wel klaar.
Bron:
www.partsbase.nl
Het verbaast me niets dat de dealer een bedrag noemt van 1500-2000 euro. Dit is overigens een bedrag wat ze uit de lucht hebben gegrepen, want zo hoog is het echt niet. Ten eerste zijn de dealerprijzen aan de hoge kant(zachtjes uitgedrukt). Ze kunnen soms verbazingwekkend goedkoop zijn, maar in de regel betaal je je blauw voor onderdelen. Koplampen koste vermoedelijke 150 euro/stuk. Veren ook 150 euro/stuk. Zit je al op 600 euro. Dat plus de rest, samen 900 euro? Dan montage a 80 euro per uur(zoiets?) en ja, dan wordt het duur. Als je echter sloop onderdelen gebruikt en naar een universele garage gaat, zul je voor veel en veel minder klaar zijn.
Andere reden van de hoge offerte van de dealer: ze hebben er geen zin in. Er zijn slechts een handvol dealers die nog geinteresseerd zijn in de oudere Volvo's. De rest, het overgrote deel, is enkel geinteresseerd in leasebakken(ze kunnen schrijven wat ze willen) en nieuwe auto's.
Ze hopen dat je schrikt van de prijs, dat je de auto daar laat staan en dat je een andere occasion van de dealer koopt(ik neem aan dat ze niet verwachten dat je een nieuwe volvo koopt...). Dus ofwel je zegt nee tegen de dealer en ze zijn van het gezeur van jouw 'oude' auto af, ofwel je zegt ja, ze hebben er een k*tklus bij(want ze hebben er echt geen zin in) maar ze verdienen er goed aan. Het klinkt allemaal niet erg aardig wat ik zeg, maar helaas werkt het wel zo: alles draait om geld en méér geld.
Ik heb zo'n vermoeden dat deze auto naar de sloop gaat?