Trillende rem.. ? op V70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
kazV70tdi
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07.04.2010 - 12:26

Hallo collega volvo-rijderTs,

Ik heb een vraag, afgelopen weekend reed ik op de snelweg (file en baggerweer) en toen ik op een gegeven moment weer kon doorrijden, begon de wagen te trillen (ook flinke trilling op het stuur) bij de 120 km...
Even aan de kant: linker voorvelg aan merkelijk warmer dan de rechter...
Ook bij het remmen naar stilstand schudde het stuur. Dit is weer opgehouden, rijd ik vanmorgen naar mn werk: even licht remmen (van 130 naar 100) en begon de wagen weer te trillen/schudden op het stuur.
Na weer kort te remmen werd dit minder...
Heeft iemend enig idee?

Alvast bedankt, Kaz
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Grote kans dat je remklauw blijft hangen.

Een nieuwe (ruil) klauw monteren of de bestaande klauw reviseren zal dan de oplossing zijn.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Of tengevolge daarvan een krom getrokken remschijf.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Een kromgetrokken remschijf kan ook zijn gekomen door als je remt en je staat eenmaal stil, toch op de rem te blijven staan. De remschijven worden namelijk warm en als je op de rem blijft staan, kunnen ze op het punt waar de schijf en het blok contact maken niet afkoelen en gaat de schijf vervormen. Je moet dus helemaal niet op je rem blijven staan als je van bijv. 120 naar 0 gaat (vanwege een file ofzo).

Succes! ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
kazV70tdi
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07.04.2010 - 12:26

Hoihoi,

Bedankt voor de tips, ik ga morgenavond naar de monteur. is mij nog te binnen geschoten: zou het ook kunnen liggen aan een slecht geballanceerde velg? of wiellager(s)

Enfin, I'll keep you posted
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Slecht gebalanceerde velg zou kunnen, echter merk je het dan ook bij normaal rijden.
Wielbouten zitten wel vast neem ik aan ?

Wiellagers, dan hoor je de boel wel gonzen en zeker in de bocht

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
obelix
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:25
Locatie: Den Haag

The Volvoboy schreef:Een kromgetrokken remschijf kan ook zijn gekomen door als je remt en je staat eenmaal stil, toch op de rem te blijven staan. De remschijven worden namelijk warm en als je op de rem blijft staan, kunnen ze op het punt waar de schijf en het blok contact maken niet afkoelen en gaat de schijf vervormen. Je moet dus helemaal niet op je rem blijven staan als je van bijv. 120 naar 0 gaat (vanwege een file ofzo).

Succes! ;)
Maar dan zouden alle automaat rijders hier erg veel last van hebben.
Niemand zet zijn bak meer in Neutraal na het afremmen.
Toevallig vandaag mijn schijven vervangen, en rijdt / remt weer heerlijk, dus misschien is dat ook wel zo.
Niet te lang mee door rijden want heel je wagen trilt uit elkaar!
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
kazV70tdi
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07.04.2010 - 12:26

Bedankt luitjes,

Deze troubles zijn volgensmij opgelost na het reviseren van de remklauw/zuiger.

TNX!
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

ik stop altijd met (automaat) voet op de rem en laat de auto dan na een paar seconden altijd 20 cm oprollen zodat er een vers stuk van de schijf tegen de blokken komt.

en de topic starter vertelde wel dat het hard regende, en volgens mij kan het dan nog sneler gebeuren dat je schijven kromtrekken, ivm de afkoelende werking van het water, behalve op de plek waar je blokken de schijf raken.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”