Motorische problemen

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Beste mede-forum leden,

Ik het volgende probleem met mijn Amazon uit '66 met B20 motor.
Zodra de motor warm wordt begint de motor te haperen en in te houden.
De motor verliest dan alle vermogen en ik moet hem dan stil zetten langs de weg en de motor uitzetten. Na een minuutje wachten start ik hem weer en rijd verder. Zodra ik rond de 50 blijf rijden heb ik er weinig tot geen last van, bij hogere snelheden des te gauwer.

Wat denken jullie ervan?

Alvast bedankt.

Temmink
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Er loopt geen benzineleiding vlak boven hete delen? (uitlaatspruitstuk)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Bedankt voor de snelle reactie!
Ga ik morgen checken.

Kan dit problemen veroorzaken?
——————————————————————————————————
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zou kunnen ja, naast nog vele andere dingen. maar je moet ergens beginnen he...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Check de bobine of de condensator is eens. De bobine kan een dure zijn als je zo'n oude hebt met contactslot en bobine in één en een condensator op je ontsteking kost maar een paar euro.

Als dit niet helpt kijk dan of het hitte schildje tussen de inlaat en carb zit en kijk ook even of ie niet op zijn kop zit, ook een veel gemaakte fout. Zit dit hitteschildje er niet dan treedt er vapourlock (kookpunt van benzine) op, je krijgt dan lucht bellen in je benzine leiding en dan heb je kans op vermogen verlis en uitvallen van de motor.
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Ook bedankt Admiral, ik ga hiermee aan de slag.
——————————————————————————————————
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

zit er voldoende koelvloeistof in de motor?

rijd je alleen op benzine of is gas ook een optie?
vapourlock kan, maar als de benzine blijft stromen dan heb je er vaak minder last bij.

kun je eens een bougie losdraaien als het blok niet meer wil lopen? wat voor kleur heeft de punt van de elektrode en keramiek? (foto zou nog mooier zijn)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zet net als admiral mijn geld ook op een defecte bobine of condensator. Vapourlock treed op bij stilstand en heet weer maar zeer zelden tijdens het rijden. Als een bobine slecht wordt dan gaat hij problemen geven als hij warm wordt. De bobine wordt dan ook erg heet, kan je even controleren.
Een andere mogelijkheid is een verstopt benzinefilter omdat hij stilvalt bij hogere snelheden.
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Beide ook bedankt,

Ik ga me eerst richten op de bobine.
Zal wel fotos posten van de bougies na problemen.

Groet, Temmink
——————————————————————————————————
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

BTW, de auto rijd alleen op benzine, gas is niet ingebouwd.
——————————————————————————————————
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Net even stukje gereden en motorolie aangevuld.
Heb het probleem nu bij iedere snelheid, als de motor maar warm is.

De bobine word niet heet, maar is wel warm...
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Aan de slag dus... ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Temmink schreef:Net even stukje gereden en motorolie aangevuld.
Heb het probleem nu bij iedere snelheid, als de motor maar warm is.

De bobine word niet heet, maar is wel warm...
Bobine wordt altijd een beetje warm. Ik zie geen relatie met het aanvullen van de motorolie en het probleem bij iedere snelheid.

Probeer met bij stationair met remmenreiniger het spruitstuk in te spuiten en ook bij de carb en de vacuumleiding van je rembekrachtiger. Als er een toerental verschil optreedt dan heb je een vaccum probleem
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Net nog even onder de motorkap gedoken, en dit gevonden:
Afbeelding
Afbeelding
Plaatje is niet zo duidelijk, maar je ziet dat er scheurtjes zitten in deze leiding op de rembekrachtiger.

Ik was dan ook blij het woord rembekrachtiger te horen van admiral in zijn post hiervoor. Ik vermoed dat dit de vacuumleiding is, kan dat kloppen?

Kan ik deze ongestraft demonteren en vervangen? volgens mij komt er dan lucht in het systeem en moet ik dat weer vacuum zien te krijgen. Klopt dit? Hoe kan ik dit doen?

Groet, Temmink
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

je kunt het slangetje zo vervangen, tijdens het draaien van de motor creëert de motor een vacuum, dit vacuum wordt gebruikt tijdens het remmen.

slang vervangen en karren maar!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ja klopt, die slang van de rembekrachtiger moet luchtdicht zijn anders gaat hij valse lucht aanzuigen. Die kan je gewoon vervangen. Zit er ook halverwege een terugslagklepje in? Dan moet je die overzetten naar de nwe slang. Kan ook zijn dat je een rembekrachtiger hebt waarbij de terugslagklep in de bekrachtiger zelf zit. Let wel op dat je het klepje precies zo monteerd als die nu zit, die mag je niet andersom monteren.
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Hopen dat dit het is, ik ga morgen meteen op zoek naar een slangetje!
Thanks voor de tips en ik laat weten of dit verbetert!
——————————————————————————————————
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Na het vervangen van de slang geen verbetering.

Ik heb zo'n bobine (1):
Afbeelding

Dit is volgens mij de dure variant?

Misschien eerst maar eens de condensator proberen, die is een stuk goedkoper!
De condensator zit op de verdeler toch? dat 'tonnetje' op het plaatje hierboven?
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Temmink schreef:Na het vervangen van de slang geen verbetering.

Ik heb zo'n bobine (1):
Afbeelding

Dit is volgens mij de dure variant?

Misschien eerst maar eens de condensator proberen, die is een stuk goedkoper!
De condensator zit op de verdeler toch? dat 'tonnetje' op het plaatje hierboven?
Condensator zit idd nabij je verdelerkap.

Schrik niet maar een bobine bij Nordicar kost http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... cts_id=140

Een 2e hands wordt wel is aangeboden maar of dat betrouwbaar is??? ik zou dan voor het alternatief gaan en hem ombouwen naar een moderne bobine zonder die pantserkabel.
Temmink
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06.09.2010 - 09:30
Locatie: Putten, GLD

Eerst maar eens kijken wat de condensator vervangen doet.

Is er ergens een uitleg hoe de ombouw in zijn werking gaat? Wat moet er allemaal aangepast worden?

Groet,
Temmink
——————————————————————————————————
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”