Beste mede-forum leden,
Ik het volgende probleem met mijn Amazon uit '66 met B20 motor.
Zodra de motor warm wordt begint de motor te haperen en in te houden.
De motor verliest dan alle vermogen en ik moet hem dan stil zetten langs de weg en de motor uitzetten. Na een minuutje wachten start ik hem weer en rijd verder. Zodra ik rond de 50 blijf rijden heb ik er weinig tot geen last van, bij hogere snelheden des te gauwer.
Wat denken jullie ervan?
Alvast bedankt.
Temmink
Motorische problemen
- admiral
- 5th Gear member
Check de bobine of de condensator is eens. De bobine kan een dure zijn als je zo'n oude hebt met contactslot en bobine in één en een condensator op je ontsteking kost maar een paar euro.
Als dit niet helpt kijk dan of het hitte schildje tussen de inlaat en carb zit en kijk ook even of ie niet op zijn kop zit, ook een veel gemaakte fout. Zit dit hitteschildje er niet dan treedt er vapourlock (kookpunt van benzine) op, je krijgt dan lucht bellen in je benzine leiding en dan heb je kans op vermogen verlis en uitvallen van de motor.
Als dit niet helpt kijk dan of het hitte schildje tussen de inlaat en carb zit en kijk ook even of ie niet op zijn kop zit, ook een veel gemaakte fout. Zit dit hitteschildje er niet dan treedt er vapourlock (kookpunt van benzine) op, je krijgt dan lucht bellen in je benzine leiding en dan heb je kans op vermogen verlis en uitvallen van de motor.
-
- 4th Gear member
zit er voldoende koelvloeistof in de motor?
rijd je alleen op benzine of is gas ook een optie?
vapourlock kan, maar als de benzine blijft stromen dan heb je er vaak minder last bij.
kun je eens een bougie losdraaien als het blok niet meer wil lopen? wat voor kleur heeft de punt van de elektrode en keramiek? (foto zou nog mooier zijn)
rijd je alleen op benzine of is gas ook een optie?
vapourlock kan, maar als de benzine blijft stromen dan heb je er vaak minder last bij.
kun je eens een bougie losdraaien als het blok niet meer wil lopen? wat voor kleur heeft de punt van de elektrode en keramiek? (foto zou nog mooier zijn)
- Iroll
- 6th Gear member
Ik zet net als admiral mijn geld ook op een defecte bobine of condensator. Vapourlock treed op bij stilstand en heet weer maar zeer zelden tijdens het rijden. Als een bobine slecht wordt dan gaat hij problemen geven als hij warm wordt. De bobine wordt dan ook erg heet, kan je even controleren.
Een andere mogelijkheid is een verstopt benzinefilter omdat hij stilvalt bij hogere snelheden.
Een andere mogelijkheid is een verstopt benzinefilter omdat hij stilvalt bij hogere snelheden.
-
- 1st Gear member
Beide ook bedankt,
Ik ga me eerst richten op de bobine.
Zal wel fotos posten van de bougies na problemen.
Groet, Temmink
Ik ga me eerst richten op de bobine.
Zal wel fotos posten van de bougies na problemen.
Groet, Temmink
——————————————————————————————————
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
- admiral
- 5th Gear member
Bobine wordt altijd een beetje warm. Ik zie geen relatie met het aanvullen van de motorolie en het probleem bij iedere snelheid.Temmink schreef:Net even stukje gereden en motorolie aangevuld.
Heb het probleem nu bij iedere snelheid, als de motor maar warm is.
De bobine word niet heet, maar is wel warm...
Probeer met bij stationair met remmenreiniger het spruitstuk in te spuiten en ook bij de carb en de vacuumleiding van je rembekrachtiger. Als er een toerental verschil optreedt dan heb je een vaccum probleem
-
- 1st Gear member
Net nog even onder de motorkap gedoken, en dit gevonden:

Plaatje is niet zo duidelijk, maar je ziet dat er scheurtjes zitten in deze leiding op de rembekrachtiger.
Ik was dan ook blij het woord rembekrachtiger te horen van admiral in zijn post hiervoor. Ik vermoed dat dit de vacuumleiding is, kan dat kloppen?
Kan ik deze ongestraft demonteren en vervangen? volgens mij komt er dan lucht in het systeem en moet ik dat weer vacuum zien te krijgen. Klopt dit? Hoe kan ik dit doen?
Groet, Temmink

Plaatje is niet zo duidelijk, maar je ziet dat er scheurtjes zitten in deze leiding op de rembekrachtiger.
Ik was dan ook blij het woord rembekrachtiger te horen van admiral in zijn post hiervoor. Ik vermoed dat dit de vacuumleiding is, kan dat kloppen?
Kan ik deze ongestraft demonteren en vervangen? volgens mij komt er dan lucht in het systeem en moet ik dat weer vacuum zien te krijgen. Klopt dit? Hoe kan ik dit doen?
Groet, Temmink
- Iroll
- 6th Gear member
Ja klopt, die slang van de rembekrachtiger moet luchtdicht zijn anders gaat hij valse lucht aanzuigen. Die kan je gewoon vervangen. Zit er ook halverwege een terugslagklepje in? Dan moet je die overzetten naar de nwe slang. Kan ook zijn dat je een rembekrachtiger hebt waarbij de terugslagklep in de bekrachtiger zelf zit. Let wel op dat je het klepje precies zo monteerd als die nu zit, die mag je niet andersom monteren.
-
- 1st Gear member
Hopen dat dit het is, ik ga morgen meteen op zoek naar een slangetje!
Thanks voor de tips en ik laat weten of dit verbetert!
Thanks voor de tips en ik laat weten of dit verbetert!
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
-
- 1st Gear member
Na het vervangen van de slang geen verbetering.
Ik heb zo'n bobine (1):

Dit is volgens mij de dure variant?
Misschien eerst maar eens de condensator proberen, die is een stuk goedkoper!
De condensator zit op de verdeler toch? dat 'tonnetje' op het plaatje hierboven?
Ik heb zo'n bobine (1):

De condensator zit op de verdeler toch? dat 'tonnetje' op het plaatje hierboven?
- admiral
- 5th Gear member
Condensator zit idd nabij je verdelerkap.Temmink schreef:Na het vervangen van de slang geen verbetering.
Ik heb zo'n bobine (1):
Schrik niet maar een bobine bij Nordicar kost http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... cts_id=140
Een 2e hands wordt wel is aangeboden maar of dat betrouwbaar is??? ik zou dan voor het alternatief gaan en hem ombouwen naar een moderne bobine zonder die pantserkabel.
-
- 1st Gear member
Eerst maar eens kijken wat de condensator vervangen doet.
Is er ergens een uitleg hoe de ombouw in zijn werking gaat? Wat moet er allemaal aangepast worden?
Groet,
Temmink
Is er ergens een uitleg hoe de ombouw in zijn werking gaat? Wat moet er allemaal aangepast worden?
Groet,
Temmink
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD
1966 Volvo Amazon B20
2004 Volvo XC70 2.5T AWD