Beste forumleden,
ik heb mijn probleem hier al eerder gemeld, maar intussen is er het e.e.a. gebeurd.
Een korte herhaling: 5,5 jaar geleden heb ik een S60 2.4 170 pk op LPi gekocht met 165.000 km op de klok. Intussen heb ik er 150.000 km mee gereden. Sinds ik hem heb treedt er regelmatig een vervelende storing op: na enige tijd afremmen op de motor loopt soms 'ie op 4 poten en komt de melding "Emissie service vereist". Soms gaat het vanzelf weer over, soms moet ik even overschakelen naar benzine en meteen weer terug naar gas.
In de loop van de jaren zijn de volgende zaken gebeurd:
- Nieuwe ETM (origineel Volvo)
- Bobines vervangen (2e hands)
- LMM vervangen (2e hands)
- LPi-pomp vervangen (nieuw)
- Onderbreekrelais vervangen (nieuw)
- LPi-koppelblok vervangen (2e hands)
- Kleppen gesteld (bij 310.000 km)
- LPi-injectoren ultrasoom gereinigd
- Andere bougies geprobeerd
Tot op heden heeft niets geholpen......
Ik weet het zo langzaamaan niet meer, heeft één van jullie nog een idee?
Alvast bedankt.
Groet,
Jan
LPi op 4 poten (UPDATE)
Dit had ik ook al (net als jij) gedaan, omdat ie ook op 4 poten ging lopen: klepspeling controleren <klik>
Werd het niet beter van..... Ik was te laat met stellen.
Dus toen bleef er maar 1 ding over: cilinderkop revisie <klik> Een lekke klep!
Werd het niet beter van..... Ik was te laat met stellen.
Dus toen bleef er maar 1 ding over: cilinderkop revisie <klik> Een lekke klep!
-
- 3rd Gear member
@Johan S60: zo erg is het nou ook weer niet, het treedt hooguit 1 keer per maand op en ETM, kleppen stellen en LPi-pomp hoort bij het "standaard" onderhoud van een S60 op gas. De rest kostte niet veel als je het afzet tegen de km's.En je rijdt daar al 150.000 KM mee rond?
@AlexV70: Als er een lekke klep is dan is de compressie toch te laag? ik heb de garage gevraagd om een compressiemeting te doen na het kleppen stellen, zij beweren dat daar niets mis mee was. Bovendien treedt het verschijnsel al 150.000 km lang op en wordt het zeker niet erger.
Een lekke injector heb ik ook wel eens aan gedacht, maar het gekke is dat het optreedt na afremmen op gas, dus juist als de brandstofafsluiting weer opgeheven wordt. Het lijkt er eerder op dat een LPi-injector dan niet meer "loskomt" of zo. Hoe zou dit te controleren zijn?
Groet,
Jan
-
- 6th Gear member
Zou het niet kunnen dat juist een lekkende injector dit veroorzaakt?
Bij afremmen op de motor is de onderdruk in het inlaatspruitstuk het grootst. Als er een lekkende injector aanwezig is, zal er dus (?) extra veel lpg in die cilinder lekken door de zuiging. Bij gasgeven verzuipt deze cilinder totdat dit teveel aan brandstof is weggewerkt.
LPG injector lektest schijnt eenvoudig te zijn:
Bij afremmen op de motor is de onderdruk in het inlaatspruitstuk het grootst. Als er een lekkende injector aanwezig is, zal er dus (?) extra veel lpg in die cilinder lekken door de zuiging. Bij gasgeven verzuipt deze cilinder totdat dit teveel aan brandstof is weggewerkt.
LPG injector lektest schijnt eenvoudig te zijn:
Als je de boel toch los hebt, doe een lektest van de gas-injectors. Auto op kontakt, injector aangesloten in glaasje water hangen en kijken of je belletjes ziet.
Bron: http://www.alfa155club.nl/phpBB3/viewto ... =432#p4764
Met een compressiemeting komt ie er niet uit. Ik heb dat zelf ook gedaan, was goed.Pikantje schreef:@AlexV70: Als er een lekke klep is dan is de compressie toch te laag? ik heb de garage gevraagd om een compressiemeting te doen na het kleppen stellen, zij beweren dat daar niets mis mee was. Bovendien treedt het verschijnsel al 150.000 km lang op en wordt het zeker niet erger.
Vervolgens een lektest en de lucht blies (licht) de uitlaat uit (bij de andere cilinders was dit niet zo),
terwijl de kleppen toch echt dicht stonden.
Andere dingen waar je het aan kan merken; stationair iets wat schommelen in het toerental,
blok "ligt" net niet helemaal rustig en bij de uitlaat hoor je af en toe een plof die er niet hoort.
Je wil niet weten hoeveel km's ik nog heb gemaakt.... :roll:
-
- 1st Gear member
Heb hetzelfde probleem, en rij er ook al 50k mee rond. Bovendien slecht omschakelen benzine/gas, maar alleen als ie warm is, of onder nul. Al diverse keren laten uitlezen zonder eenduidige oorzaak.
Zit te denken aan gasinjector. Ik kan me herinneren dat AlexV70 die zelf gereviseerd heeft. Kan het alleen niet meer vinden.
Is het mogelijk dat je me de link geeft?
Kun je de gasleidingen van het koppelblok (vialle) zelf losmaken? Zit eraan te denken om blok schoon te maken; misschien is de oorzaak dat er iets blijft hangen. Alvast bedankt.
Zit te denken aan gasinjector. Ik kan me herinneren dat AlexV70 die zelf gereviseerd heeft. Kan het alleen niet meer vinden.
Is het mogelijk dat je me de link geeft?
Kun je de gasleidingen van het koppelblok (vialle) zelf losmaken? Zit eraan te denken om blok schoon te maken; misschien is de oorzaak dat er iets blijft hangen. Alvast bedankt.
Klopt helemaal.Johan s60 schreef:AlexV70 had Bi-fuel (Necam) geen LPi van Vialle, ik denk dat je beter dat "koppelblok" niet uit elkaar kan halen

- Johan s60
- 6th Gear member
Dat is de benzine druk die in de galerij (rode pijl) heerst, deze voedt de injectors (blauw)
En de druk regelaar (groen) op de galerij regelt de benzine druk, als deze te hoog zou zijn hebben de injectors meer kans op "lekken".
Op de galerij zit een test aansluiting zodat de druk gemeten kan worden.

Uploaded with ImageShack.us
En de druk regelaar (groen) op de galerij regelt de benzine druk, als deze te hoog zou zijn hebben de injectors meer kans op "lekken".
Op de galerij zit een test aansluiting zodat de druk gemeten kan worden.

Uploaded with ImageShack.us
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 6th Gear member
Een injector gaat echt niet lekken, als er hogere druk op staat.Johan s60 schreef: de druk regelaar (groen) op de galerij regelt de benzine druk, als deze te hoog zou zijn hebben de injectors meer kans op "lekken".
Volgens mij kan een benzinepomp niet eens zó hoge druk geven, dat een injector daardoor kan gaan lekken. (?)
Het membraam in de benzinedrukregelaar kan wél gaan lekken.
Daardoor krijg je dat de motor op dubbele brandstof gaat draaien, met de genoemde symptomen als gevolg.
Komt vaak voor bij lpg motoren.
- Johan s60
- 6th Gear member
Waarom gaat ie dan op dubbele brandstof lopen, als de pompdruk toch niet zo hoog kan op lopen, vlgs. jouLudo schreef:Een injector gaat echt niet lekken, als er hogere druk op staat.Johan s60 schreef: de druk regelaar (groen) op de galerij regelt de benzine druk, als deze te hoog zou zijn hebben de injectors meer kans op "lekken".
Volgens mij kan een benzinepomp niet eens zó hoge druk geven, dat een injector daardoor kan gaan lekken. (?)
Het membraam in de benzinedrukregelaar kan wél gaan lekken.
Daardoor krijg je dat de motor op dubbele brandstof gaat draaien, met de genoemde symptomen als gevolg.
Komt vaak voor bij lpg motoren.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel